Gå till innehåll

mbman - på uppgång!


mbman

Recommended Posts

Har det lite slappt på jobbet såhär på sommaren så jag tänkte att jag skulle börja skriva en dagbok här.

 

Lite bakgrund först:

 

Har spelat poker ungefär ett år nu, lite mer seriöst sen i december 2004. Spelar uteslutande Texas NL, mest cashgame men även lite SNG och MTT när jag känner för det, tänkte dock i första hand diskutera cashgame-händer här.

 

Började spela 0.25/0.5$ och spelar nu mest 0.5/1$. Har nu en BR på omkring 5000$ vilket också är den summa jag lyckas spela ihop sen i december. Steget från 0.25/0.54 till 0.5/1$ har väl gått sådär. Har varit på en bad streak de sista 2-3 månader, vilken tyvärr började samtidigt som jag började spela 0.5/1$. Har förlorat ett helt gäng potter för hela stacken då jag varit 80% favorit och uppåt. Dessutom tycker jag spelarna på den högre nivån är betydligt mer skärpta än de på den lägre, även om det finns riktiga superfiskar även på 0.5/1$.

 

Själv anser jag mig inte vara en särskilt bra spelare, men åtminstone inte någon superfisk. Det jag verkligen behöver jobba med, och det jag hoppas få hjälp med genom dagboken, är att analysera spelet och tänka innan jag handlar. Ofta när jag tänker igenom händer jag spelat och förlorat en stor pott så inser jag själv att jag spelade fel och även borde förstått det under själva handen. Detta är något jag vill sluta med och istället för att vara efterklok så vill jag vara klok under handen så att säga.

 

Menmen, förhoppningsvis ska jag vara på rätt väg nu. Har haft en jäkligt dålig pokerperiod med många bad beats och även en hel del dåligt spel, men nu ska jag inte se bakåt utan ska försöka ha en positiv approach till spelet med målsättningen att bli en bättre spelare.

 

Ser fram emot lite intressanta diskussioner här i daboken - första händerna kommer antagligen under kvällen eller kanske till helgen!

 

Ps. Ni som vill heja vid borden är givetvis välkomna, spelar oftast där det finns fina bonusar och därav under ett helt gäng nick. Vanligen hittar man mig dock på party som "Gerschman" eller på Expekt som "mbman". Har även en del andra nicks som dock samtliga innehåller "mbman"..:-)

 

* RP igen, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 390
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Här är ett bra exempel på en hand som jag tycker jag spelar relativt dåligt, funderar inte tillräckligt utan tänker mest "måste ju vara slagen":

 

Game #738817044: Texas Hold'em No Limit ($0.50/$1) - 2005/07/28 - 12:17:08 (ET)

Table "Steelton" Seat 5 is the button.

Seat 1: Gran27093 ($49.10 in chips)

Seat 2: G-Unit25 ($23 in chips)

Seat 3: hexecutor ($56 in chips)

Seat 4: Dazphelps ($50.96 in chips)

Seat 5: Lanc02061 ($158.90 in chips)

Seat 6: mbman1 ($158 in chips)

Seat 7: Frank004 ($111.25 in chips)

Seat 8: fgur ($81.44 in chips)

Seat 9: Daane ($139.75 in chips)

Seat 10: Carl23092 ($47.45 in chips)

mbman1: posts small blind $0.50

Frank004: posts big blind $1

----- HOLE CARDS -----

dealt to mbman1 [Jc Jh]

fgur: folds

Daane: folds

Carl23092: calls $1

Gran27093: calls $1

G-Unit25: folds

hexecutor: raises to $3

Dazphelps: folds

Lanc02061: folds

mbman1: calls $2.50

Frank004: folds

Carl23092: calls $2

Gran27093: calls $2

----- FLOP ----- [7h 6c 3c]

mbman1: checks

Carl23092: bets $3

Gran27093: calls $3

hexecutor: calls $3

mbman1: raises to $12

Carl23092: calls $9

Gran27093: folds

hexecutor: folds

----- TURN ----- [7h 6c 3c][2d]

mbman1: checks

Carl23092: bets $32.45 and is all-in

mbman1: folds

Returned uncalled bets $32.45 to Carl23092

----- SHOW DOWN -----

Carl23092: shows [7c 9s] (A Pair of Sevens, Nine high)

Carl23092 collected $41 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $43 Main pot $41 Rake $2

Board [7h 6c 3c 2d]

Seat 1: Gran27093 folded on the Flop

Seat 2: G-Unit25 folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: hexecutor folded on the Flop

Seat 4: Dazphelps folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: Lanc02061 (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: mbman1 (small blind) folded on the Turn

Seat 7: Frank004 (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: fgur folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: Daane folded before Flop (didn't bet)

Seat 10: Carl23092 showed [7c 9s] and won ($41) with A Pair of Sevens, Nine high

****HAND ENDS****

 

Mitt första misstag är att inte re-raise före floppen, vilket var jäkligt korkat av mig. Men med det misstaget gjort så tycker jag floppspelet är ok. Blir lite skraj då Carl23092 bettar ett litet bet in i PF-raisaren, detta tyder på att han hoppas på att bli höjd och kanske sitter på trissen eller tvåparet med 76. Kan dock även vara färgdrag han vill dra till billigt, så jag gör en checkraise för att se var jag står.

 

Då carl23092 bara callar checkraisen känner jag mig slagen och tror han sitter på tvåparet eller trissen rätt säkert, så jag beslutar mig för att checkfolda handen. Det gör jag och han visar upp skräp som 79 som han synat min checkraise med, inte helt roligt.

 

Han ställde in relativt snabbt då jag checkade turn, vilket inte tyder på en triss iofs, men jag hade ändå känslan av att han var stark då han bettade in i så många på floppen och dessutom in i pf-raisaren. Efter denna hand upptäckte jag dock snabbt att killen var en megafisk som spelade i princip vilket skit som helst, med den readen innan denna hand hade jag nog ställt han all-in själv på turn. Men generellt - några kommenterar om handen? Uruselt spelat eller bara oturen att gå in i en fisk med en svag hand just denna gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo..saken är den att jag inte tycker man synar den checkraisen med särskilt många händer jag slår. Det i kombination med det lilla floppbetet var det som gjorde att jag bestämde mig för att folda turn. Bra exemple på hur viktigt det är att veta vilka som är megafiskar vid bordet, personligen hade jag inte synat den checkraisen (eller preflop heller för den delen) med 79o...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att kritisera hur du spelade den handen. Det (enda?) som talar för en syn utan en read är väl att handen inte skulle kosta dig mer på rivern. Hursomhelst, 9 gånger av 10 tror jag att du är slagen om du spelar mot en hyggligt begåvad short stack-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är problemet med checken, men därför checkraisar jag honom på floppen. Jag skulle inte ha gillat att syna den checkraisen med A7 tex, därför tycker jag inte beslutet på turn var särskilt svårt. Samma gäller för drag, inte kul att syna den raisen med stegdrag alt. färgdrag.

 

Alternativet hade varit att ställa honom all-in på turn direkt, betta mindre finns ju inte då jag i princip måste syna om han höjer, men jag fattade så att säga beslutet att checkfolda turn redan på floppen, dvs om han synar så är jag slagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Game ID 439672607 starting - 2005-07-30 12:45:52

** Embrace [Hold 'em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- Chris-Bg sitting in seat 1 with $86.44 [Dealer]

- Mubben sitting in seat 2 with $86.15

- Fastboy_S sitting in seat 3 with $96.30

- mbman sitting in seat 4 with $131.45

- Brun7 sitting in seat 5 with $77.50

- Daniel321 sitting in seat 6 with $146.20

- Masterpsy sitting in seat 7 with $105.55

- Sonkan sitting in seat 8 with $42.82

- labech sitting in seat 9 with $59.84

- Vinkler sitting in seat 10 with $63.80

 

Mubben posted the small blind - $0.50

Fastboy_S posted the big blind - $1.00

** Dealing card to mbman: King of Clubs, King of Diamonds

mbman raised - $4.00

Brun7 folded

Daniel321 folded

Masterpsy folded

Sonkan called - $4.00

labech folded

Vinkler folded

Chris-Bg folded

Mubben folded

Fastboy_S folded

 

** Dealing the flop: 7 of Spades, Queen of Hearts, 2 of Diamonds

mbman bet - $7.00

Sonkan raised - $14.00

mbman called - $14.00

 

** Dealing the turn: 7 of Hearts

mbman checked

Sonkan bet - $4.00

mbman called - $4.00

 

** Dealing the river: 6 of Diamonds

mbman checked

Sonkan went all-in - $20.82

mbman called - $20.82

Sonkan shows: Ace of Clubs, Ace of Spades

Sonkan wins $84.14 from the main pot

 

End of game 439672607

 

Tycker jag spelar denna slarvigt, blir väl förblindad av att det är en shortstack jag har emot mig och de kan ju spela lite lustigt. Då han bara callar preflop är det svårt att säga honom på AA. När han höjer på floppen tänker jag AQ direkt, vilket stöds av det mesiga bettet på turn. På rivern blir jag dock förblindad och tänker bara på min egen hand och att han antagligen försöker bluffa ut mig. Det jag borde gjort är att ställa honom all-in på turn, en bättre hand än min egen kommer jag alltid betala av då han har så lite kvar i stacken och en sämre kommer troligtvis alltid checka ner = kan bara tjäna pengar på att ställa honom all-in.

 

Men, spelat som jag gjorde borde jag nog anat att jag var slagen på rivern, AQ skulle nog inte ställa in. Potten var dock 60 och det kostade 20 att syna, tror nog jag får den 1/3 iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att du borde avslutat handen redan på turn. Genom att bara syna mesbettet ger du honom utrymme att fånga färgen eller tvåparet. Den enda rimliga handen som slår dig är AA (möjligen 22) därför är det tveklöst motiverat att visa mer aggression.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är problemet med checken, men därför checkraisar jag honom på floppen. Jag skulle inte ha gillat att syna den checkraisen med A7 tex, därför tycker jag inte beslutet på turn var särskilt svårt. Samma gäller för drag, inte kul att syna den raisen med stegdrag alt. färgdrag.

 

Alternativet hade varit att ställa honom all-in på turn direkt, betta mindre finns ju inte då jag i princip måste syna om han höjer, men jag fattade så att säga beslutet att checkfolda turn redan på floppen, dvs om han synar så är jag slagen...

 

Angående den första handhistoria du postar.

 

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag tycker din bet på floppen är alldeles för vek. Om jag har räknat rätt är potten redan uppe i $22 innan du blandar dig i den och jag tycker att du borde beta klart mer.

Anta exempelvis att han har AXs där x är större än 7. I det fallet har han 9 outs till nötflush draget samt ett antal outs till överkort. I mina ögon är det inte omöjligt att han synar då. Visserligen blir synen lite mer riskartad då två spelare är kvar att agera efter honom, men ingen av dessa har visat någon direkt styrka. Dessutom har han position på dig.

När sedan river kommer och du visar klar svaghet, ställer han in för att få dig att folda din uppenbarligen marginella hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket aktivitet i dagboken hittills tyvärr, det beror mest på att det inte varit så många intressanta händer på sistone. Ska givetvis posta om några händer av intresse dyker upp.

 

Kan nu konstatera att rullen per den 1 augusti var 5150$. Har egentligen inget direkt mål uppsatt med min rulle/pokerspelande, utan nöjer mig med att konstarera att jag denna månad vill spela så bra jag kan och minimera antalet beslut jag fattar som jag ångrar i efterhand (dvs. bad beats spelar ingen roll, bara jag vid beslutstidpunkten anser att jag gjort rätt).

 

Over and out!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet känns bra och sunt, det kommer dock givetvis inte hindra mig från att gnälla över eventuella bad beats/utdragningar! :-)

 

Jag ska för övriga läsare av dagboken meddela följande skit som hände igår: Spelar lite 0.5/1$ NL på Crypto igår. En kille höjer och jag synar med min JJ (fråga mig inte varför jag inte reraisade, men så var det iaf). Det går lite långsamt och det tar tid för en limpare att folda mot höjningen. Sen ser jag snabbt floppen med en fin J i topp och ser att pf-höjaren bettar ut. Innan jag vet ordet av det har min hand foldats och jag är sitting out. Gissa om man blir bitter, jäkla skitcrypto. Givetvis händer detta endast just denna handen under hela sessionen. Som tur var hade jag bara lagt in 4$ för att syna höjningen i handen, men tänk om det hänt när man lagt in väsentliga pengar i potten, då hade jag inte blivit nådigt förbannad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har intresserat mig lite för 3-bords-SNG på pokerstars. Jag gillar att köra MTT, men har ofta inte tid att köra de med många deltagare, därför tycker jag att dessa 27-personersturneringar är rätt kul. Tycker även stars struktur med 1500 chips och långsamt stigande blinds är bra. Efter att han klantat mig lite i en turnering tidigare under dagen hittar jag här ett gyllene uppdubblingsläge mot megafisken "professor23", som inte vet var foldknappen finns. Han har gladligen synat höjningar för 25% av stacken med J7o och liknande, och så inträffar följande skithand:

 

PokerStars Game #2261645451: Tournament #10895915, Hold'em No Limit -

Level III (25/50) - 2005/08/04 - 15:42:39 (ET)

Table '10895915 2' Seat #1 is the button

Seat 1: JOSH 1985 (2005 in chips)

Seat 2: jokerbengal (2820 in chips)

Seat 4: wvbeachbum (1675 in chips)

Seat 5: Professor23 (2165 in chips)

Seat 7: 1mbman (2090 in chips)

Seat 8: Swingertx (2610 in chips)

Seat 9: kohli-vie (1640 in chips)

jokerbengal: posts small blind 25

wvbeachbum: posts big blind 50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to 1mbman [Ad Ac]

Professor23: calls 50

1mbman: raises 150 to 200

Swingertx: folds

kohli-vie: folds

JOSH 1985: folds

jokerbengal: calls 175

wvbeachbum: calls 150

Professor23: calls 150

*** FLOP *** [5s 2s 8d]

jokerbengal: checks

wvbeachbum: checks

Professor23: checks

1mbman: bets 600

jokerbengal: folds

wvbeachbum: folds

Professor23: raises 1365 to 1965 and is all-in

1mbman: calls 1290 and is all-in

*** TURN *** [5s 2s 8d] [9d]

*** RIVER *** [5s 2s 8d 9d] [6d]

*** SHOW DOWN ***

Professor23: shows [9h 8h] (two pair, Nines and Eights)

1mbman: shows [Ad Ac] (a pair of Aces)

Professor23 collected 4580 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 4580 | Rake 0

Board [5s 2s 8d 9d 6d]

Seat 1: JOSH 1985 (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: jokerbengal (small blind) folded on the Flop

Seat 4: wvbeachbum (big blind) folded on the Flop

Seat 5: Professor23 showed [9h 8h] and won (4580) with two pair, Nines

and Eights

Seat 7: 1mbman showed [Ad Ac] and lost with a pair of Aces

Seat 8: Swingertx folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: kohli-vie folded before Flop (didn't bet)

 

Fan att sånt där uberfiskspel ska få löna sig alltså, gör med flit en liten preflophöjning för att idioten kommer syna, vill ju inte skrämma bort honom denna gång när jag har en hand. Tvekar inte en sekund att syna då han skulle göra samma sak vad han än hade om det är ett par eller bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ame #781605773: Texas Hold'em No Limit ($0.50/$1) - 2005/08/04 - 17:39:22 (UK)

Table "Pink" Seat 5 is the button.

Seat 1: ZappaA ($39.50 in chips)

Seat 2: Masterpsy ($98.50 in chips)

Seat 3: boxbunio ($27 in chips)

Seat 5: kengdirr ($108.25 in chips)

Seat 7: kharald ($155.50 in chips)

Seat 8: mbman2 ($100 in chips)

Seat 9: vik1109 ($80.50 in chips)

Seat 10: Johnners ($38.25 in chips)

kharald: posts small blind $0.50

mbman2: posts big blind $1

----- HOLE CARDS -----

dealt to mbman2 [Qs Ac]

vik1109: folds

Johnners: folds

ZappaA: folds

Masterpsy: folds

boxbunio: folds

kengdirr: folds

kharald: raises to $2

MissClub joins the table at seat #6

mbman2: calls $1

----- FLOP ----- [7c Qc 5d]

kharald: bets $3

mbman2: calls $3

----- TURN ----- [7c Qc 5d][9s]

kharald: bets $3

mbman2: calls $3

----- RIVER ----- [7c Qc 5d 9s][Tc]

kharald: bets $3

mbman2: calls $3

----- SHOW DOWN -----

kharald: shows [8d Ad] (High Card Ace)

mbman2: shows [Qs Ac] (A Pair of Queens, Ace high)

mbman2 collected $21 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $22 Main pot $21 Rake $1

Board [7c Qc 5d 9s Tc]

Seat 1: ZappaA folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: Masterpsy folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: boxbunio folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: kengdirr (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 7: kharald (small blind) lost

Seat 8: mbman2 (big blind) showed [Qs Ac] and won ($21) with A Pair of Queens, Ace high

Seat 9: vik1109 folded before Flop (didn't bet)

Seat 10: Johnners folded before Flop (didn't bet)

****HAND ENDS****

 

Vad tycker ni om denna? Jag väljer ofta att bara calla ner en blindstealer med TPTK istället för att höja. Funkar oftast bra om man inte har oflyt och de träffar nåt tvåpar eller liknande, men det händer inte så jätteofta. En raise skrämmer ju bort de små liven och här bluffade han ju bort lite på varje gata iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på och clearar partypokers bonus för denna månad, och direkt när man återgår till party börjar en oskön utdragningssession. Jag inleder dock dagen bra med att fixa ett fyrtal mot en kille med nötfärgen = uppdubbling. Finemang tänkte jag, detta bådar gott. Sen händer inte så mycket intressant egentligen, men förlorar en 40-dollarspott och en 60-dollarpott där jag var favorit i båda. Inga mega-utdragningar, men ändå irriterande att jag aldrig någonsin får vinna lägen där jag har 50-70% vinstchans.

 

Här i första handen har jag killen på drag, villket visar sig vara rätt, och i vanlig ordning skiter det sig på river. Verkar dumt att betta river här kanske, han betalar knappast av med något som inte slår mig, men ville skydda mig från att bli bluffad.

 

$100 NL Texas Hold'em - Sunday, August 07, 10:13:02 EDT 2005

Table Table 36849 (Real Money)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: onembman ( $101.90 )

Seat 2: redmen42 ( $148.70 )

Seat 3: Casanova_Fly ( $474.90 )

Seat 9: moronamaniac ( $104.50 )

Seat 10: DocD10 ( $224.50 )

Seat 6: Krames ( $107.30 )

Seat 8: bman348 ( $119.60 )

Seat 7: Costasz ( $71.70 )

Seat 5: magic15111 ( $100 )

Seat 4: naguy92 ( $104.60 )

DocD10 posts small blind [$0.50].

onembman posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to onembman [ 2c Qs ]

>You have options at Table 36868 Table!.

>You have options at Table 36575 Table!.

redmen42 folds.

Casanova_Fly folds.

>You have options at Table 36534 Table!.

naguy92 calls [$1].

magic15111 folds.

Krames folds.

Costasz folds.

moronamaniac folds.

>You have options at Table 36868 Table!.

DocD10 calls [$0.50].

onembman checks.

** Dealing Flop ** [ 7d, Qc, 8h ]

DocD10 checks.

onembman bets [$3].

naguy92 calls [$3].

DocD10 folds.

>You have options at Table 36575 Table!.

** Dealing Turn ** [ Td ]

>You have options at Table 36534 Table!.

onembman bets [$8].

naguy92 calls [$8].

** Dealing River ** [ Tc ]

onembman bets [$15].

naguy92 calls [$15].

onembman shows [ 2c, Qs ] two pairs, queens and tens.

naguy92 shows [ Th, 9s ] three of a kind, tens.

naguy92 wins $52.25 from the main pot with three of a kind, tens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även denna är störig...har runt 55% chans att ta hem den före floppen, men icke...

 

***** Hand History for Game 2492983035 *****

$100 NL Texas Hold'em - Sunday, August 07, 10:37:52 EDT 2005

Table Table 36868 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: firescan ( $164.35 )

Seat 3: onembman ( $101.50 )

Seat 4: DocD10 ( $315.55 )

Seat 6: g0tch1pz ( $197.35 )

Seat 10: waltculb ( $158 )

Seat 9: screens ( $34.65 )

Seat 5: toonay222 ( $12.85 )

Seat 2: hank987 ( $100.30 )

Seat 7: Jean_Coutu ( $72.50 )

Seat 8: quentin570 ( $87.55 )

g0tch1pz posts small blind [$0.50].

Jean_Coutu posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to onembman [ Js Jh ]

quentin570 folds.

screens calls [$1].

waltculb folds.

firescan folds.

hank987 folds.

onembman raises [$5].

DocD10 calls [$5].

toonay222 is all-In.

g0tch1pz folds.

Jean_Coutu folds.

screens folds.

onembman calls [$7.85].

DocD10 calls [$7.85].

** Dealing Flop ** [ Qs, 7c, Kd ]

>You have options at Table 36534 Table!.

>You have options at Table 36849 Table!.

onembman checks.

DocD10 checks.

** Dealing Turn ** [ Ts ]

onembman checks.

DocD10 checks.

** Dealing River ** [ 4c ]

onembman checks.

DocD10 checks.

onembman shows [ Js, Jh ] a pair of jacks.

DocD10 doesn't show [ 8h, 8c ] a pair of eights.

toonay222 shows [ Jc, Kc ] a pair of kings.

toonay222 wins $39 from the main pot with a pair of kings.

 

Egentligen är ingen av händerna ovan exceptionella, men ändå irriterande att inte få vinna när man är favorit i båda...ville bara beklaga mig lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...