Gå till innehåll

Fusk eller missförstånd?


ninjalittle

Recommended Posts

Satt i ett livegame för ett par timmar sedan och råkade ut för en sak som förändrade min syn på en av mina vänner helt och hållet.

 

Det var rätt tidigt i turneringen (NLT hold 'em) och inga spelare åkt ut än. Min stack låg nog kring 1500 och blindsen var 20/40.

 

Jag får Q9s, UTG.

Jag: Bet 3BB

Sista position: Syn

Button: Syn

SB: Syn

BB: Syn

Flop: KQT i olika färger vilket ger mig mid-pair och gut-shot straight draw.

 

Nu kommer den intressanta biten.

SB spelar ofta ett väldigt oslipat spel och när han väl är pot commited så vill han gärna stjäla potten oavsett position och hand. Och det är alltid lika ruskigt uppenbart. Han sträcker sig efter sina marker, plockar upp 2x 25:or och säger, "fem...hundra" - detta uttal avslutas kort INNAN markerna har släppts ned på bordet. Han tvekar en sekund innan han avslutat sitt uttal eftersom han förmodligen ser att han är påväg att bli synad och lägger in 50. Jag ifrågasätter detta och undrar varför han inte lägger in femhundra som han sade och får till svars "Är du dum eller?" och han påstår att han hela tiden tänkte lägga in femtio och inget mer och bortförklarar sitt uttal som ett felsägande och vägrar ändra sig oavsett vad jag säger. För att göra saken ännu bättre verkar inte resten av spelarna bry sig överhuvudtaget högst troligt eftersom det endast är jag och tidigare nämnd spelare som är riktigt engagerade i potten. Hans stack var vid denna tidpunkt kring 800-1000 och jag anser därför att detta drag mycket väl kan ha varit matchavgörande. Kan tillägga att hans ansikte lystes upp av solklar nervositet och det var uppenbart att han försökte åla sig ur situationen. Jag har dessutom sett en hel del liknande, urusel sportslighet från samma spelare vid tidigare tillfällen.

 

Mitt spel slutade för övrigt med att jag tiltade bort resten av min stack och surade en hel del för att till slut slänga ur mig diverse förolämpningar och lämna lokalen i förargelse eftersom jag anser att jag blivit fuskad rätt upp i ansiktet av en "vän" som värdesätter pengar och vinst mycket högre än min vänskap och spelar för vinnandet och egot och inte för sportens skull. Vänskapen är ju förstörd och jag kommer aldrig att spela poker med detta gäng igen eftersom motivationen är helt bortblåst och det känns som att de andra spelarna inte alls har samma inställning till spelet som jag har. Den intressanta frågan som kvarstår är ju givetvis huruvida hans drag stämmer överens med de officiella reglerna för THE. Finns det något slags kryphål som berättigar honom detta fula spel?

 

Edit: För övrigt så raisade jag hans 50 och alla lade sig ifall det har någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bråka inte om det, han har nog lärt sig sin läxa nu och kommer inte göra om det. Bättre att ha en vän!

 

Vet inte riktigt om jag vill inte ha en vän som fuskar mig rätt upp i ansiktet och kallar mig "en kärring" när jag ifrågasätter vad han håller på mig. Nja, en vän värdesätter vänskapen lite högre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att gå in närmare på regelfrågor då jag ej vet vad som sagts inför er turnering, så tycker jag att det är en risk att spela med vänner/"vänner" då poker är ett allvarligt spel eftersom pengar finns med i leken. Visserligen vet jag ej eran inbördes relation, men sätter man sig vid ett bord med vänner/"vänner" så ska det antingen vara väldigt goda vänner som tål det mesta, t.o.m förölämpningar, eller halvtaskiga vänner som man inte bryr sig om alltför mycket. Allting mittemellan kan riskeras i ett pokerparti.

 

F.ö tycker jag att det som är sagt ska gälla, alltså 500 ska gälla. Eller 100. Svårt att veta vad han menade med det han sa, om han menade 100 eller 500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allmänt vedertagna är ju att muntligt gäller före det du gör fysiskt.

 

Sedan är det min personliga åsikt att spelar man med kompisar så är det viktigt att spela om pengar som inte har mer än en symbolisk betydelse, samt att ha "house rules" för att alla ska veta vad som gäller om det skulle uppstå sådana här situationer.

 

Så ta ett snack med dina kompisar och säg att du vill ha som regel att muntlig handling gäller före fysisk om du ska fortsätta spela med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganskas jälvklart att det man säger gäller, annars så skulle man kunna untyttja det hur som helst. Jag tycker att det är konstigt att ingen annan vid bordet brydde sig, de verkar tydligen inte ha något intresse av spelet eller vara riktigt dåligt insatta.

 

Jag kan inte tänka mig att det finns ställen med house rules som tillåter sån osportslighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganskas jälvklart att det man säger gäller, annars så skulle man kunna untyttja det hur som helst.

 

Mmm...

 

Du: "Check."

Fi: "All in..." *knackar lite lätt i bordet*

Du, blixtsnabbt: "Syn!"

Fi: "Nä vadå, jag checkade bara. Såg du inte att jag knackade i bordet?"

 

Edit: Kanske skulle ta ett exempel som iaf var teoretiskt möjlig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl självklart att det muntliga gäller!

 

Skulle nån jag spelar med göra nåt sånt, ja då skulle jag nog inte ringa honom nästa gång och insistera på att han inte är välkommen i fortsättningen. Såvida han inte ber om ursäkt och erkänner sitt fel förstås. Men man kan inte ha såna (idioter) om man vill ha kul och spela poker.

 

Tough love.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt i ett livegame för ett par timmar sedan och råkade ut för en sak som förändrade min syn på en av mina vänner helt och hållet.

 

Överreagerar du inte lite väl mycket nu? Visst, det är ett fult trick, men han kanske tror att det är så poker SKA spelas? Bluffa, luras, använda alla trick man kan komma på. Det är nog vad många, som inte är seriöst pokerintresserade, tror. Låter magstarkt att säga upp bekantskapen p g a en sådan skitgrej.

 

Raise med Q9s UTG däremot, DET är ett skäl att säga upp bekantskapen med en polare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise med Q9s UTG däremot, DET är ett skäl att säga upp bekantskapen med en polare.

:lol: eller kanske ett skäl att uppsöka pokersällskapet och dra hem stålar!

 

/G

 

Hm, så illa att raisa med Q9s UTG? Det var ju short-handed =P

 

För övrigt var det inte själva gärningen som gjorde mig mest upprörd, det var också det faktum att han slängde ur sig förolämpningar och hånade mig när jag ville få fram i alla fall en ursäkt. Allt för att försvara sitt inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man säger gäller. Och jag kan förstå att du blir arg, men säga upp bekantskapen känns lite hårt.

 

Som tidigare skribenter har skrivit, prata med de andra och se till att skaffa housrules. Kommer han inte följa reglerna efter det så tar du upp det med turneringsledningen. Följer inte de reglerna, ja då ska du nog skita i att spela med dem och har du vägarna förbi Norrköping så är du välkommen att spela med regler och vettigt folk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt var det inte själva gärningen som gjorde mig mest upprörd, det var också det faktum att han slängde ur sig förolämpningar och hånade mig när jag ville få fram i alla fall en ursäkt. Allt för att försvara sitt inköp.

 

Tycker i alla fall att du överreagerar om du säger upp bekantskapen med honom bara sådär.

 

När man spelar poker är det inte bara vad man gör med kort och marker som tillhör spelet, utan även en massa annat runt omkring. När jag spelar poker kan jag sitta och ljuga kompisar rätt upp i ansiktet, vilket jag aldrig gör annars. Polaren betar. Jag bluffraisar. Han tänker länge, foldar och frågar Du satte färgen, eller hur? Jepp, dam-kung i ruter, kan jag svara, utan att ha det minsta dåligt samvete eller tycka att jag har gjort något omoraliskt.

 

Din polare kanske uppfattar trash-talk som en helt naturlig del av spelet? Uppenbarligen var det +EV. Åtminstone mer än att spela Q9s UTG. ;-)

 

För övrigt hade jag LÄTT kunnat säga 500 och lägga in 50 för fem år sedan, innan jag började ta poker på allvar och förstod hur fel det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lirade cashgame 1-2 200 krs buyin, jag sitter på J10s och har limpat utg+1 i 6 handen, en kille minimum raisar jag och BB är kvar i potten, floppen kommer A59s , jag har Js Rundcheck, turn kommer Qs och jag betar 10. Han som raisade synade. River kommer blank och jag checkar, han betar 30, jag säger call blixtsnabbt bara spader kung slår mig. Han får för sig att jag foldade ?;p kanske var lite otydlig :? Han muckar fort och jag säger, varför muckar du ? Jag synade. Han säger seriöst? Och en annan spelare säger också det. Han ger mig potten utan att klaga, då frågar jag hade du spader kung? han svarar ja och understa kortet är en spader kung. Dvs en av dom han muckade. Han säger att han dödade sin hand och att pengarna är mina, jag ger han potten och säger att det är ett misstag alla kan göra. Han säger tack och ger tillbaka riverbettet (30kr), Det kallar jag ett gentlemanna spel. Ville bara säga att jag har aldrig varit med om en så trevlig situation vid poker bordet. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...