Gå till innehåll

Standardavvikelsen i poker?


vocc

Recommended Posts

Någon skrev nånstans här att i 'långa loppet' var upp till 20k händer. Det kändes som det var ganska far fetched. Jag läste statistik för motsvarande ett år sedan, men har ju såklart glömt bort hur man ska räkna på det + har inte kvar några tabeller.

 

Men om man tar ett väntevärde på 0.5 och med ett konfidensintervall på 99%, hur många händer måste man spela då t.ex. Kan man tänka så eller är jag helt ute o cyklar?

 

Funderar också på om man måste räkna på olika sätt i preflop situationer och riversitsar, eftersom man preflop får 5 försök inbakade i 1. (å andra sidan måste man ha 5 kort för att få en komplett hand).

 

Hur ska man tänka egentligen för att det ska bli rätt?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev nånstans här att i 'långa loppet' var upp till 20k händer.

 

Skulle vilja säga att om det är ditt väntevärde (EV) du vill bestämma så är 20K händer antagligen inte tillräckligt för att få ett användbart mått på det. Du kan antagligen från fram ett resultat typ att din EV med 95% konfidans är 2BB/100h +- 2.5BB/100h (för en typisk vinnande spelare) och det är kanske inte så användbart.

 

Vill du ha ett 99% konfidensintervall och att det ska vara någorlunda smalt kan du kanske börja räkna vid ett par hundratusen händer eller så.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man tar ett väntevärde på 0.5 och med ett konfidensintervall på 99%, hur många händer måste man spela då t.ex. Kan man tänka så eller är jag helt ute o cyklar?

Huh? Förstår inte vad du menar precis.

Vill du ha ett konfidensintervall för din totala vinst efter ett visst antal händer? Det blir isåfall ett större och större intervall ju fler händer du spelar. Vad snackar du om för väntevärde? Eller är det väntevärdet för din vinst per hand som du vill ta fram ett konfidensintervall för, givet resultatet efter ett antal händer?

 

Du måste formulera dig tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan antagligen från fram ett resultat typ att din EV med 95% konfidans är 2BB/100h +- 2.5BB/100h (för en typisk vinnande spelare) och det är kanske inte så användbart.

Jagt tvivlar iofs väldigt mycket på att snittet för en typisk vinnande spelare ligger i närheten av 2BB/100h, om vi nu inte gjort någon definition i stil med: "En vinnande spelare är en som vinner 1,5BB/100h."

 

Fast det är ju bara siffergnäll och du har ju säkert bättre sådana exempel än vad jag brukar ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...