Gå till innehåll

Funderingar kring odds, decimaler och procent?


bovfink

Recommended Posts

Och nej nej nej! Aldrig decimaler! :)

I oddsform kan man ju använda decimaler, men att göra det i bråk är ju ett brott mot en fundamental regel inom mattematiken.

 

Varför skulle man kunna använda decimaler i "oddsform"?

Betänk vad denna "oddsform" är för något.

 

Du skriver kanske något på oddsform som 3:2.

Hur uttrycker du denna sannolikhet som kvot? Jo 3/5.

Vad är då oddsform? Jo rimligtvis är det bara ett speciellt sätt (där speciell har ungefär samma betydelse som i meningen "min mamma har alltid sagt att jag är speciell") att skriva en kvot. Nämligen t:(n-t) istället för t:n. Det är inget specialfall av matematiken vi pratar om, det är bara en jävligt ful notation som antagligen är intuitiv för somliga.

Jag antar att man kan skriva som man själv tycker passar, men finns det verkligen någon som på fullaste allvar tycker att 2.5:1 och 3.7:1 är snyggare än 5:2 eller 11:3?

 

Och wtf vadå inte en kvot?

 

Du vinner 2 PER 1 förlust. PER är något av en semantisk motsvarighet till division i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker oddsform är lättast (varför skulle % va lättare). Har du oddsen för säg ett färgdrag, 4,2:1 på turn, och ser att det ligger 10$ i potten och det kostar det 2$ för att syna så känns det enklare å jämföra pottodds med kortodds (10/2=5). 5:1 pottodds, 4,2:1 kortodds =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...