Gå till innehåll

Funderingar kring odds, decimaler och procent?


bovfink

Recommended Posts

Att använda odds i poker brukar jag tycka är lättast att hålla i oddsform (X:1), finns det några fördelar med att använda i procent? Kortodds mot pottodds blir ju mkt lättare med odds.

Vad räknar ni med?

 

Hur många decimaler bör man använda sig av i odds- respektive procentform? Jag tycker att en decimal (4,2 ist för 4,23) i oddsform räcker, eller?

 

I procentform bör man givetvis inte räkna med decimaler va?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommern till PF.nu för att börja svaret! :)

 

Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt.

 

För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället.

 

Ha det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommern till PF.nu för att börja svaret! :)

 

Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt.

 

För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället.

 

Ha det :)

 

Okey, taxxar! Men en decimal på odds (X:1) måste man väl använda, annars blir ju 4,5:1, 5:1!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommern till PF.nu för att börja svaret! :)

 

Nu till frågan. Jag använder enbart procent för att enklare räkna ut oddsen snabbt. Kanske finns någon annan anledning till att använda det, men ser ingen om man själv inte trivs bäst med att använda procent istället för odds helt enkelt.

 

För övrigt finner jag ingen anledning att haka upp sig på decimaler över huvudtaget! Avrunda istället, och om det ligger såpass på gränsen att du måste ta till decimaler, räkna med att du går break-even istället.

 

Ha det :)

 

Okey, taxxar! Men en decimal på odds (X:1) måste man väl använda, annars blir ju 4,5:1, 5:1!

 

Nej, det blir 9:2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag vill påpeka är att skillnaden blir såpass stor i oddsform att man bör ha med decimaler, kanske inte nödvändigtvis två sådana. Men en iallafall.

 

Har jag fel?

Nja. Som du har fått exempel går det att lösa ändå för det mesta. Två underkort mot två överkort i en all-in-situation preflop är exempelvis en 5:3-underdog (istf att skriva 1,6666666...:1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser vidrigt ut att blanda decimaler med bråk.

Snälla. Sluta. Någonstans gråter en matematiker varje gång ni gör så där.

 

Äsch sluta mjäka dig nu :)

 

Men du skiljer iaf på om det kostar dig $100 att syna en $150 pot eller om det kostar dig $100 att syna en $200 pot? Eller vägrar du använda dig av odds i de fallen och kör procent? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjäka? Är ni galna?

 

bovfink: Jag skiter i vad du säger, du skriver det som bråk. :)

 

Mikey: Jag tycker det är bekvämt att tänka i procent. Framför allt tycker jag det är enklare att *höra* i procent. Nåväl. I dina exempel så är det i bråkform 2/5 i första fallet och 1/3 i det andra. Vad är konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjäka? Är ni galna?

 

bovfink: Jag skiter i vad du säger, du skriver det som bråk. :)

 

Mikey: Jag tycker det är bekvämt att tänka i procent. Framför allt tycker jag det är enklare att *höra* i procent. Nåväl. I dina exempel så är det i bråkform 2/5 i första fallet och 1/3 i det andra. Vad är konstigt?

 

haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform ;)

Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2.

 

Nej men det är samma som 1/3

 

ooops-edit: Jag läser så sällan såna oddsgrejer. Men 2:1 betyder att man vinner 2 gånger per förlust va? Alltså samma som 2/3

Korrekt. 2:1 är en ratio (heter det så på svenska?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, trodde det var skillnad på oddsform och bråkform ;)

Jo visst är det så. 2:1 är inte samma sak som 1/2.

 

Nej men det är samma som 1/3

 

ooops-edit: Jag läser så sällan såna oddsgrejer. Men 2:1 betyder att man vinner 2 gånger per förlust va? Alltså samma som 2/3

Korrekt. 2:1 är en ratio (heter det så på svenska?).

 

Kvot skulle jag säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förhållande?

Ja, det är exakt vad det är. En kvot är det definitivt inte. Eller ja, i slutändan är 1/2 och 1:1 samma sak och eftersom 1/2 är en kvot så kan man ju kanske påstå att 1:1 också är det om man är lagt åt det hållet men i alla fall.

Då är 0,50 också en kvot? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...