Gå till innehåll

NLT - SH, jobbig fold med QQ

jompa1

Recommended Posts

SH Texas holdem NL 50 (0.5, 1)

Har bara suttit vid bordet en kort stund och har ingen direkt read.

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 6: hero ( $64.70 )

Seat 5: Co ( $26.40 )

Seat 2: BB ( $66.55 )

Seat 3: fi( $24 )

BB posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to hero[ Qd Qs ]

fi calls [$0.50].

CO calls [$0.50].

hero raises [$3].

BB calls [$2.50].

fi folds.

CO calls [$2.50].

Inga direkta märkvärdigheter antar jag. Två spelare limpar in före mig och jag väljer att höja rejält (för mycket?)

** Dealing Flop ** [ 9h, Js, 3d ] Pot storlek (9.75)

BB checks.

CO bets [$4].

hero raises [$18].

BB calls [$18].

CO folds.

Hyfsad flopp för mig. CO, som jag täcker, höjer och jag väljer att raisa pot för att försöka få info vart jag står i handen. Tyvärr synar BB, som täcker mig, och jag börjar ana oråd.

** Dealing Turn ** [ 2d ]

BBbets [$20].

hero folds.

BB does not show cards.

BB wins $67.75

Mkt märklig bet i mina ögon. Jag drar slutsatsen att jag i praktiken inte slår någon hand, vilken han kan spela på det sättet, och lägger mig.

Den stora frågan nu är om jag spelade handen korrekt. Skulle jag ha ställt in honom på turn?

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PF så kan man ju sätta henne/honom (refererar spelaren som en honom framöver trots att jag inte känner till kön) på en del händer. Nu hade du ju ingen read på honom vad jag förstår? Men möjliga händer kan ju AJ-AK? Mellan eller höga pocketpar?

Vid floppen så finns det ju en möjlighet att han bettar ut med en hand som AJ, eller till och med AK om han var en av många som överspelar handen.

Jag kan inte se hur 2:an på turn direkt skulle hjälpt honom, men det finns ju en möjlighet att han sitter på AdJd? Då ligger han riktigt bra till i handen, men han måste ändå förbättra för att vinna. Ifall han sett att du höjt hans små höjningar innan kanske hans stora höjning på turn betyder att han helst vill slippa se nästa kort? Om han suttit på ett monster kanske han skulle ha bettat ut mindre och väntat på att du ska raisa? Vet ju ingeting om spelaren, så kan gievtvis inte avgöra det.

Jag skulle nog tryckt på där på turn. Jag ser inte att han sitter på tvåpar, och hans bet på turn var lite märkligt så skulle nog ändå sätta honom AJ, med möjlig färgdrag.

Länk till kommentar

PF så kan man ju sätta henne/honom (refererar spelaren som en honom framöver trots att jag inte känner till kön) på en del händer. Nu hade du ju ingen read på honom vad jag förstår? Men möjliga händer kan ju AJ-AK? Mellan eller höga pocketpar?

Vid floppen så finns det ju en möjlighet att han bettar ut med en hand som AJ, eller till och med AK om han var en av många som överspelar handen.

Jag kan inte se hur 2:an på turn direkt skulle hjälpt honom, men det finns ju en möjlighet att han sitter på AdJd? Då ligger han riktigt bra till i handen, men han måste ändå förbättra för att vinna. Ifall han sett att du höjt hans små höjningar innan kanske hans stora höjning på turn betyder att han helst vill slippa se nästa kort? Om han suttit på ett monster kanske han skulle ha bettat ut mindre och väntat på att du ska raisa? Vet ju ingeting om spelaren, så kan gievtvis inte avgöra det.

Jag skulle nog tryckt på där på turn. Jag ser inte att han sitter på tvåpar, och hans bet på turn var lite märkligt så skulle nog ändå sätta honom AJ, med möjlig färgdrag.

Observera att det var spelaren i CO som betade ut, och sedan foldade. Ber om ursäkt ifall det är otydligt i hand historien ovan.

Orsaken till att jag inte satt honom på en hand som Aj eller AK var att han "flat-synade" min höjning på COs bet. Detta hade i mina ögon varit ett mkt marginellt spel, givet den styrka jag visat hela vägen samt det faktum att CO är kvar att agera efter BBs syn. Med detta i åtanke trodde jag att han hade minst kk eller bättre och antog att jag var slagen.

Länk till kommentar

Observera att det var spelaren i CO som betade ut, och sedan foldade. Ber om ursäkt ifall det är otydligt i hand historien ovan.

Orsaken till att jag inte satt honom på en hand som Aj eller AK var att han "flat-synade" min höjning på COs bet. Detta hade i mina ögon varit ett mkt marginellt spel, givet den styrka jag visat hela vägen samt det faktum att CO är kvar att agera efter BBs syn. Med detta i åtanke trodde jag att han hade minst kk eller bättre och antog att jag var slagen.

Alltså "flat-synen" betyder ju oftast drag eller slowplay. Om han nu slowplayade varför betta ut på turn? Han kan väl inte vara rädd att du drar mot flushen?

Är också inne på AJs i detta läge. Tycker iofs det blir rätt svårt att sätta han på en hand här. Inte så vanligt spel. Han kanske semi-bluffar sitt drag? Eller så hjälpt tvåan hans hand. Jag tror jag skulle trycka till i denna situation.

Vilka händer sätter du honom på?

Länk till kommentar

Vilka händer sätter du honom på?

Tänkbara händer är väl 99, jj, aa mfl. Känns ju inte heller som om det finns några direkta drag ute.

Orsaken till att jag inte satt honom på AJ är att jag i det fallet hade förväntat mig en reraise all-in på floppen (eller en fold). Det faktum atf han check synade fick mig att dra slutsatsen att jag var slagen.

Länk till kommentar

Jag tror att han betar när 2:an kommer för att skydda sin hand för färgdraget. Rimligtvis har han ett set här, bra fold om han är vettig. Svårt att lägga OP i SH spel.

Kan ligga någonting i det!

Däremot är det ett lite vekt bet för att skrämma någon ifrån ett drag i den potten?

Länk till kommentar

Utan read är det ju svårt... men jag tycker att forumet ofta övervärderar motståndarnas händer! I denna handen känns det inte som att det finns så många möjliga händer som slår dig han kan ha! Jag skulle tro att OM han hade dig slagen så var det med JJ eller möjligtsvis 99. Men jag tror inte han hade dig slagen! Beror ju som sagt på vilken typ av spelare han var, men AJ/KJ/QJ alternativt en hand som TT/88-55 känns mer trolig. Mycket mer trolig.

Ponera: Du höjer stort med något - förmodligen två höga kort. Floppen kommer utan alla höga (nåja). En kille mesbettar för att kolla var han står på den floppen. Trots allt är chansen störst att du satt med AK/AQ. Du bettar ut drygt pott (18 i pott på 14)... BB synar med sin träff (alt sitt par), CO lägger sig med sin dåliga hand. Sedan kommer turn med ett blankt kort, jackpot för honom med sin halvstarka hand. Potten är nu uppe i $50, han MESBETTAR in i potten för att inte låta dig dra gratis. Du foldar bort.

Vad i detta säger att han skulle ha en av de 5 "troliga" händer som slår dig? AA/KK eller JJ/99/33? Att han skulle ha 22 ser jag som mycket osannolikt. Samma sak med J3, J2. Samma sak med J9. Något mer troligt dock. Av de 5 troliga händerna (av 169) så tror jag inte alls på AA eller KK. Då spelar han väldigt märkligt. Som jag ser det är det i stort sett bara JJ/99 som är möjligt här. Vilket som spelar han mycket konstigt om han har något av dem. Skulle påstå att du ser det där spelet 8/10 gånger med AJ och resten med något annat. Är kanske för grön för att uttala mig, men skulle hellre se ett omslag än en fold. OK att din hand är långt ifrån nöten, men finns fler troliga händer som du slår än som har dig slagen!

(Sedan tror jag att du hakar upp dig på summorna... ditt flop-bet är 130% av pott, medan hans turnbet är 40% av pott. Ändå blir du jätterätt för hans bet men kommenterar inte din ganska kraftiga bet...)

Länk till kommentar

Utan read är det ju svårt... men jag tycker att forumet ofta övervärderar motståndarnas händer! I denna handen känns det inte som att det finns så många möjliga händer som slår dig han kan ha! Jag skulle tro att OM han hade dig slagen så var det med JJ eller möjligtsvis 99. Men jag tror inte han hade dig slagen! Beror ju som sagt på vilken typ av spelare han var, men AJ/KJ/QJ alternativt en hand som TT/88-55 känns mer trolig. Mycket mer trolig.

Ponera: Du höjer stort med något - förmodligen två höga kort. Floppen kommer utan alla höga (nåja). En kille mesbettar för att kolla var han står på den floppen. Trots allt är chansen störst att du satt med AK/AQ. Du bettar ut drygt pott (18 i pott på 14)... BB synar med sin träff (alt sitt par), CO lägger sig med sin dåliga hand. Sedan kommer turn med ett blankt kort, jackpot för honom med sin halvstarka hand. Potten är nu uppe i $50, han MESBETTAR in i potten för att inte låta dig dra gratis. Du foldar bort.

Vad i detta säger att han skulle ha en av de 5 "troliga" händer som slår dig? AA/KK eller JJ/99/33? Att han skulle ha 22 ser jag som mycket osannolikt. Samma sak med J3, J2. Samma sak med J9. Något mer troligt dock. Av de 5 troliga händerna (av 169) så tror jag inte alls på AA eller KK. Då spelar han väldigt märkligt. Som jag ser det är det i stort sett bara JJ/99 som är möjligt här. Vilket som spelar han mycket konstigt om han har något av dem. Skulle påstå att du ser det där spelet 8/10 gånger med AJ och resten med något annat. Är kanske för grön för att uttala mig, men skulle hellre se ett omslag än en fold. OK att din hand är långt ifrån nöten, men finns fler troliga händer som du slår än som har dig slagen!

(Sedan tror jag att du hakar upp dig på summorna... ditt flop-bet är 130% av pott, medan hans turnbet är 40% av pott. Ändå blir du jätterätt för hans bet men kommenterar inte din ganska kraftiga bet...)

´

Det jag hakade upp mig på i handen, och det som fick mig att dra slutsatsen att jag var slagen, var det faktum att han bara synade. Om han nu hade ex AJ borde han inte då antingen ha betat ut på floppen eller re-reraisat mig. Om han nu sätter mig på AK vad tjänar han på att bara syna:

-Om exempelvis ett k eller q hade kommit på turn hade han ju hamnat i minst sagt stora bryderier med sin hand.

-När nu floppen kommer med en 2:a har jag sämre odds att syna med min AK än jag hade haft givet att han hade ställt in (eller höjt) på floppen.

Slutsats: Jag förstår inte varför han skulle slowspela TP, ur position, på floppen.

Länk till kommentar

Sedan tror jag att du hakar upp dig på summorna... ditt flop-bet är 130% av pott, medan hans turnbet är 40% av pott. Ändå blir du jätterätt för hans bet men kommenterar inte din ganska kraftiga bet...)

Har en liten sak som jag är osäker på här.

När CO betar antar jag att potten blir 13.75. När jag sedan väljer att höja honom, räknas då min syn på hans höjning in i potten (den blir således 17.75) innan jag höjer?

Dvs pot skulle i detta fall innebära en höjning på $21.75.

Länk till kommentar

Sedan tror jag att du hakar upp dig på summorna... ditt flop-bet är 130% av pott, medan hans turnbet är 40% av pott. Ändå blir du jätterätt för hans bet men kommenterar inte din ganska kraftiga bet...)

När CO betar antar jag att potten blir 13.75. När jag sedan väljer att höja honom, räknas då min syn på hans höjning in i potten (den blir således 17.75) innan jag höjer?

Humm, bra poäng. Med risk för att måla "tomte" i pannan så tror jag dock att det bara räknas så att ditt bet jämförs med potten. Så ett potbet där skulle vara 13,75.... men det kanske är som du säger, och din syn måste räknas först? Någon kunnig får berätta! :)

Jag tror att han synar på flop för att han är rädd för förste höjaren. Man misstänker att CO sitter på något HÅRT... men när sedan CO foldar så tror han att han bara har DIG emot sig, och att du sitter på AK....

Länk till kommentar

Om din hand leder så är han en mupp. Killen har ju kall-synat en bet OCH en raise med orginalbettaren kvar att agera bakom sig. Mot en bra spelare ligger du efter. Det är bättre att förutsätta att folk är hyfsade tills motsatsen är bevisad än att förutsätta att alla är muppar. Därför är det en svår, men antagligen bra fold här. Jag kunde mycket väl spelat ett set så som han gör här.

Länk till kommentar

Om din hand leder så är han en mupp. Killen har ju kall-synat en bet OCH en raise med orginalbettaren kvar att agera bakom sig. Mot en bra spelare ligger du efter. Det är bättre att förutsätta att folk är hyfsade tills motsatsen är bevisad än att förutsätta att alla är muppar. Därför är det en svår, men antagligen bra fold här. Jag kunde mycket väl spelat ett set så som han gör här.

Om han inte leder så är det väl inte han som är en mupp som får den bästa handen att folda genom sina bets, eller? :)

Ofta så tycker jag att man stöter på folk som har tveksamma händer som gör överbets på floppen som nån sorts bluff. Mot de spelarna kan det ofta gå att syna deras stora bet på floppen och betta ut på turn precis som denna gjorde, men en ok storlek på bettet. Att anta att det var en ren bluff är ju kanske inte aktuellt i detta fall, men att påstå att han är tomte för att inte ha bästa handen med de där bettsen stämmer ju självfallet inte, såklart ;)

Länk till kommentar

Jag har nog inte påpekat det rakt ut ännu förrsten att jag själv skulle ha reagerat på ditt stora bet på floppen och tagit det som att du inte ville se fler kort på grund av en bräcklig hand, eller en ren bluff. Så jag skulle nog själv ha lagt ett lite mindre bet där på floppen.

Länk till kommentar

Tänker bara på en annan tråd som ligger här nu, Överspelade jag KK? , som visar på hur spelet ofta ser ut på de här borden. Att syna ner med 6 högt är ingen omöjlighet. Utifrån den tråden känns det lite överdrivet att direkt anta att fi skulle ha en av 5 händer (av 169) som slår honom. Men visst, jag säger inte att det var fel spelat. Kostar mycket att ha fel här.

Å andra sidan, vad vill du att motståndaren gör här? Är tanken att köpa potten direkt på floppen? Det är ju helt klart så ni argumenterar här... Varför spela QQ om ni inte vill ha syn? Med QQ är det ju helt optimalt att få en flop med J högt och i tre färger! Vad kan man mer önska? (bortsett från en Q....)

Antar att betten på flop är för att få mer pengar - samtidigt som det är tillräckligt dyrt för att avskräcka drag. Nu får du en syn. Perfekt. Sedan kommer ett helt ofarligt kort. Perfekt.

Varför då säga att det är en solklar fold? Om det här är en solklar fold för er så rekommenderar jag er verkligen att aldrig spela QQ.

Länk till kommentar

Alla är ju muppar tills motsatsen är bevisad och inte tvärtom! Varför är det bättre o tänka tvärtom egentligen?

Länk till kommentar

Din syn skall räknas i potten, sen kommer din höjning.

Som Fido är inne på om du nu raisear för att du tror att du har bästa handen, sen får du en syn. Varför tror du dig ha sämre hand då helt plötsligt? Att han coldcallar kan ju bero på att han har TP och tror sig bara få syn av bättre händer, men vill samtidigt inte lägga sig. Sen bettar han ut för att verkligen ser vars han står. Eller så kanske han inte bryr sig om hur mycket det kostar att dra. Fast i senaste fallet är han ju helt klart en mupp :P.

Länk till kommentar

Din syn skall räknas i potten, sen kommer din höjning.

Som Fido är inne på om du nu raisear för att du tror att du har bästa handen, sen får du en syn. Varför tror du dig ha sämre hand då helt plötsligt? Att han coldcallar kan ju bero på att han har TP och tror sig bara få syn av bättre händer, men vill samtidigt inte lägga sig. Sen bettar han ut för att verkligen ser vars han står. Eller så kanske han inte bryr sig om hur mycket det kostar att dra. Fast i senaste fallet är han ju helt klart en mupp :P.

Som sagt, mitt spel efter river bygger på att jag inte sätter honom på TP.

Jag kan dra de främsta orsakerna till detta:

-Han synar 5 extra BB ur position, med två spelare att agera efter sig, på floppen. Visserligen kanske detta är möjligt med Ajs (är lite tveksam), kanske även med Aj (är mkt mer tveksam) men i mina ögon ej med en j och sämre kicker.

-Sedan kommer spelet på floppen.

Förstår inte riktigt varför han först skulle slowspela handen på river (om han har Aj och sätter mig på Ak borde han i mina ögon ha ställt in) för att sedan beta ut halvpot på turn. Observera att han i och med detta bet har investerar ca 2/3 av sin stack i denna hand och således i mina ögon i praktiken är "commited".

Således håller jag inte med om att han skulle beta för att få reda på vart han står. Om han nu verkligen var rädd för att jag satt på ett ÖP kunde han väl lika gärna ha ställt in, han lär ju ändå syna om jag slår om (eller?)

Tror faktiskt att han blev lite rädd för att jag satt på fyra i en färg (kommer inte ihåg vilken det var) och betade för att jag inte skulle kunna checka._

Länk till kommentar