Gå till innehåll

NL - SH, hur spela AQ och AJ?


Beachjohan

Recommended Posts

Jag tycker händer som AQ och AJ är luriga i SH NL.

Jag bettar alltid med dem. Men om man tillexempel sitter i mitten eller sent och en tidigare spelare har öppnat med en vanlig bett?

 

Alla andra innan foldar. Om han är en normalt aggresiv spelare så finns det ju inte så många sämmre händer han kan betta med? Men sen har man ju possition på honom.

 

Gör det stor skillnad om korten är suited? (man vet ju inte hur många som synar efter.. eller höjer)?

 

AJ slänger jag nästan alltid, och AQ (om ej suited) ofta också.

Det känns som om jag träffar A och han har QQ KK JJ så kommer jag inte få några pengar av honom.

 

har han AA eller AK när jag träffar A så vinner han massor av mig. har han AA KK eller QQ när jag träffar Q så bränner jag mig också? Rätt tänkt?

 

detta blev lite rörigt, men är en pokerspelare ingen svenska proffesor :)

 

* Pillar lite med rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nått vättigt svar!? om hur sånna händer ska spelas?

(har sett så många vättiga svar på alla andra inlägg:)

 

Man kan utöka det till KQ off och suited.

 

De är väll igenterligen gränshänder?

Dvs har inte motståndaren en väldigt stark hand.

Så är de helt okej?

 

Men känns ju som om man kan förlora väldigt mycket på tex sämmre kicker....? Är det värt att syna tex floppen? De flästa bettar ju sen på

floppen som bettat pre-flop.

Vad gör man då? raisar eller synar?

Det blir alltid så svåra val.

 

Men jag kan tänka mig att man kan vinna en hel del

om man spelar dem rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker händer som AQ och AJ är luriga i SH NL.

Jag bettar alltid med dem. Men om man tillexempel sitter i mitten eller sent och en tidigare spelare har öppnat med en vanlig bet?

 

Alla andra innan foldar. Om han är en normalt aggresiv spelare så finns det ju inte så många sämre händer han kan betta med?

 

Det här förstår jag inte riktigt. Menar du aggresiv = bra eller aggresiv = lös? Om han är en lös typ är sannolikheten minimal att han har en bättre hand än dig, pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina tankar om att du ska slänga händerna när du har en höjning preflop framför dig är väl ganska korrekta tror jag. Att du alltid höjer med AQ AJ är nog fel, eller, snarare gränsfall. Själv höjer jag bara med AQ AJ i enstaka situationer, där jag har bra position och mot en/inga limpers. Är de sooted är jag mer villig att höja däremot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nått vättigt svar!? om hur sånna händer ska spelas?

(har sett så många vättiga svar på alla andra inlägg:)

 

Omöjligt att svara generellt på dina frågor. En hand kan komma att spelas helt olika beroende på motståndare, stackstorlekar din tableimage osv... Mitt förslag är att du skärper din frågeställning, tex genom att exemplifiera med en hand som du spelat. Isåfall kommer du säker få ett vettigt svar.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker händer som AQ och AJ är luriga i SH NL.

Jag bettar alltid med dem. Men om man tillexempel sitter i mitten eller sent och en tidigare spelare har öppnat med en vanlig bett?

 

Raisa, är mitt tips, ingen menings att låta de andra sköta agressionerna när du sitter med såpass starka händer.

 

Alla andra innan foldar. Om han är en normalt aggresiv spelare så finns det ju inte så många sämmre händer han kan betta med? Men sen har man ju possition på honom.

 

Du har precis som du sa position på honom, och det finns en jävla massa händer han kan betta med.

 

AJ slänger jag nästan alltid, och AQ (om ej suited) ofta också.

Det känns som om jag träffar A och han har QQ KK JJ så kommer jag inte få några pengar av honom.

 

Du spelar shorthanded och tycker att desas händer inte är väda att spela.

 

Du spelar då alltså, tre händer sammanlagt? AA KK QQ, alla andra händer riskerar ju att åka på stryk ganska ofta.

 

Alltså, nu får vi ta en reality-check här, hur ofta tror du egentligen att någon sitter på AA, KK och QQ när du spelar shorthanded.

 

En på 221 att få AA, KK eller QQ och ni är 6 personer som spelar. Det betyder att det max är en på gång på tolv runder som någon sitter på dessa händer, och chanserna minskar om du själv sitter på två överkort och eftersom du spelar kanske 30% of flopparna så är det ungefär en chans på 36 att han kommer ha AA,KK eller QQ någon av de gånger du spelar. Även om jag gjort fel i matematiken där någonstans så fattar du poängen.

 

har han AA eller AK när jag träffar A så vinner han massor av mig. har han AA KK eller QQ när jag träffar Q så bränner jag mig också? Rätt tänkt?

 

Detta gäller och samtliga andra kort i leken. Om du förutsätter att folk sitter på AA, KK och QQ varje gång så finns det ju INGA händer du kan spela utom suited-connectors. Och om han sitter på KJ QJ, T9, AT, A9s KT, QKs 99, 88 osv så får du ut pengar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med snerki... satt och läste och funderade om alla på forumet spelar så här hypertight då ingen upplyst om att det finns många fler bra händer att spela SH med...

 

 

Att någon spelar så här tight kan vara en släng av en pyskologisk effekt som kallas för anchoring eller Perceptual Biases. Kortfattat går den ut på att man gör bedömningar utifrån ett ursprungsvärde... Jag skulle t.ex kunna ställa samma fråga till två olika grupper men få väldigt olika svar genom att be grupperna utgå från ett visst värde.

Ex1: Är Nilen längre eller kortare än 200 mil. Hur lång är Nilen?

Ex2: Är Nilgen längre eller kortare än 100 mil. Hur lång är Nilen?

 

Gruppen som får fråga ett kommer konsekvent att bedömma Nilen som längre än vad den andra gruppen gör.

 

Vad har det här med poker att göra? Jo denna effekt inträffar även i poker. När man själv har bra händer utgår man ofta att motståndaren har bra händer. Folk höjer med många händer som är slagna av AQ, AJ preflop men det är lätt att tro de har monster just när man själv har bra kort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...