Gå till innehåll

Lyckochansen på TV3 riggad?


hoffa

Recommended Posts

Känns som lyckochansen och liknande ring-in-och-gissa-program är riggade. Det är alltid samma scenario: massa puckon gissar helt fel på ett ofta uppenbart ord i 20 min innan någon knappt normalbegåvad slutligen svarar rätt. Logiken bakom är enkel: ju längre tid det tar innan någon gissar rätt destu mer pengar får dom in via dyra telefonsamtal.

 

Det skulle vara intressant att höra om någon har testat att ringa in. Min gissning är att man måste uppge sitt svar innan man kommer in live i programmet. På så sätt kan dom gallra bort rätta svar och gallra fram dom mest idiotiska. Idiotiska svar gör folk mer benägna att ringa in.

 

Ett annat sätt att rigga är att ha flera alternativa rätta svar. Jag tänker då främst på när man ska gissa på ett ord i stil med dagens FÅGELxxxx. Finns ju massa ord som går in. Knappast är det någon som kontrollerar att dom inte fuskar.

 

Slutligen ett par svar som överaskande nog INTE var rätt:

 

FÅGELfrö

FÅGELvinge

FÅGELdun

 

Det är ju inte rätt antal bokstäver!!! Kan dom inte räkna till 4??? Man baxnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att höra om någon har testat att ringa in. Min gissning är att man måste uppge sitt svar innan man kommer in live i programmet. På så sätt kan dom gallra bort rätta svar och gallra fram dom mest idiotiska. Idiotiska svar gör folk mer benägna att ringa in.

 

Jag tror inte att man måste uppge svaret. Jag tror att man skriver in sitt telefonnummer och sedan ringer de upp.

 

Det finns väldigt mycket korkade människor. De som tittar på Lyckochansen och liknande program har inte en IQ som är över snittet. :) Hela programidén bygger på att man ska vara väldigt, väldigt uttråkad och inte ha något annat att göra. De som arbetar heltid har inte detta problem särskilt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att rigga är att ha flera alternativa rätta svar. Jag tänker då främst på när man ska gissa på ett ord i stil med dagens FÅGELxxxx. Finns ju massa ord som går in. Knappast är det någon som kontrollerar att dom inte fuskar.

 

Slutligen ett par svar som överaskande nog INTE var rätt:

 

FÅGELfrö

FÅGELvinge

FÅGELdun

 

Det är ju inte rätt antal bokstäver!!! Kan dom inte räkna till 4??? Man baxnar...

 

Det roligaste tycker jag att ledtråden till ordet i fråga ofta är något i stil med "flygfä" eller "med vingar" etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att programmen brukar vara tablålagda till tider då folk ofta är fulla / bakfulla?

 

Nu är inte jag någon expert, men går inte dessa program vid lunch och mitt i natten (ca 01-02) alla dagar i veckan. På vardagarna är det ju inga normala människor som har möjlighet att ringa in.

 

Som lite kuriosa kan jag säga att Carola brukar ringa in till Lyckochansen. Hon har kommit fram minst två gånger. :) Det finns något filmklipp från programmet där Carola ringer in, men givetvis har jag inte länken sparad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en gång ett avsnitt där ordet var ett namn i almanackan.

ledtråden var först _ _ _ A, och efter att de vanligaste namn som sara betats av, kom nästa bokstav _ _ N A. Självfallet var rätt svar varken lena, anna eller lina, utan det mer självklara aina.

 

Det är väl lite av affärsidén. Att komma på de mest långsäkta orden en mänsklig hjärna kan uppbringa och låta dårarna gissa fel i en kvart.

 

Sen kan jag tycka att det ofta verkar som om det finns flera svar, men det rätta inte får väljas förrän en viss kvot har ringt in. Jag menar varför måste programledaren höra efter med kontrollrummet ifall rätt svar angetts? Det borde väl vara en smal sak att låta det rätta svaret stå på hennes monitor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång såg jag när ett ord var så urbota korkat (läs: det var mer bondfångeri än vanligt) att ingen någonsin kunde lösa det. Folk som ringde in turades om att gissa på en bokstav liksom. Ja förrutom då vissa som tydligen nyss slagit på tv:n och gissade på redan sagda gissningar.

Sen flyttade programmet från z till 3, eller tvärt om, och då BYTTE man plats på luckan. Luckan var alltså på en bokstav, och folk som såg bytet upptäckte ju ordet. Som alltså var ett idiotiskt påhittat ord.

 

Det var lite roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint citat taget ur Warpdrives citatdatabas:

 

Matt: jag var hemma och kollade på Ztv... Lyckochansen...löste ordet....ringde...kunde inte mitt nummer så jag lämnade michaels...500,000 kunde man vinna...

Matt: självklart så ringer dom upp michael...

Matt: he told them to piss of

kk@work: hahahah

kk@work: så jävla klockrent lixom

Matt: verkligen!

kk@work: gjorde han det i direktsändning?

Matt: tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå massa sådana program på morgonen under sommaren. Oftast har man listat ut ordet innan ledtrådarna kommer. Till "Telefonkiosk" så var ledtrådarna bl.a "stålmannen byter om i en sån, men i Sverige går det inte för de är genomskinligt glas" "Folk brukar inte använda de längre för de har mobiltelefoner" o.s.v. De väntade i alla fall väldigt länge innan de svarade på ett samtal. De väntade självklart på att så många som möjligt skulle hinna ringa in och betala pengar, så man kan ju säga att det är riggat på det viset.

 

Det är alltid B-kändisar eller gamla barnskådisar som är programledare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite väl fåniga ord, _ _ _ _ L A N D kan ju vara precis vad som helst, det är dock SAMELAND, Hur ska man kunna gissa rätt på det på första försöket när det finns 100 olika riktiga länder som också passar in, det är riggat!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka skitprogram och vilka tomtar som ringer in till det, men kul är det.

 

Roligt är det när de gissar på alternativ som folk gissat två gånger på tidigare eller som inte ens har rätt antal bokstäver.

 

 

 

Men utslagsfrågan är den som kan locka fram de stora skratten.

 

En kvinna från skåne som var i femtioårsåldern ringde in..

 

Frågan lyder:

"Vilken superhjälte som kan klättra på väggar, skjuta nät och som gestaltas av Tobey Maguire är nu aktuell på bio?"

 

Tystnad.

Någon som får antas vara hennes man hörs i bakgrunden (med breeeed skånska).. -"kan det vara Klas klättermus".

 

Tanten svarar Klas klättermus men det var tyvärr fel. :D

 

Det är ett under att jag överlevde den skrattsalvan. Är ju förstås roligare om man sitter några sysslolösa killar och kollar på det också. Hursomhelst är det en av mina topp-tio ögonblick i livet. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvinna från skåne som var i femtioårsåldern ringde in..

 

Frågan lyder:

"Vilken superhjälte som kan klättra på väggar, skjuta nät och som gestaltas av Tobey Maguire är nu aktuell på bio?"

 

Tystnad.

Någon som får antas vara hennes man hörs i bakgrunden (med breeeed skånska).. -"kan det vara Klas klättermus".

 

Tanten svarar Klas klättermus men det var tyvärr fel. :D

Ahahahaha.. Ja herrejisses! Det är sånt man ska banda! Fan, nu vill jag verkligen se det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roligaste jag har sett från lyckochansen måste vara när man skulle fylla i ordet och de hade gett följande:

 

S _ O _ _

 

Ledtråden var: "Vad tjejer vill ha."

 

Detta var under natten kring 00-01 nån gång och ni kan ju fylla i själva vad lite halvdragna personer gissade på. Programlederskan skrattade nästan värre än de som ringde in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en gång ett avsnitt där ordet var ett namn i almanackan.

ledtråden var först _ _ _ A, och efter att de vanligaste namn som sara betats av, kom nästa bokstav _ _ N A. Självfallet var rätt svar varken lena, anna eller lina, utan det mer självklara aina. .

 

ha! just den hade jag sett, och det roliga var att jag gissade Aina nar _ _ N A efter att folk hade sagt anna och lena.

 

min forsta flickvan hette namligen aina

 

jaja, detta var nog det mest vardelosa inlagg fran mig hittills

 

hoppas intresseklubben antecknar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan lyder:

"Vilken superhjälte som kan klättra på väggar, skjuta nät och som gestaltas av Tobey Maguire är nu aktuell på bio?"

 

Tystnad.

Någon som får antas vara hennes man hörs i bakgrunden (med breeeed skånska).. -"kan det vara Klas klättermus".

 

Tanten svarar Klas klättermus men det var tyvärr fel. :D

 

Det är ett under att jag överlevde den skrattsalvan. Är ju förstås roligare om man sitter några sysslolösa killar och kollar på det också. Hursomhelst är det en av mina topp-tio ögonblick i livet. :shock:

 

Hehe förstår det. måste dock berätta om ett av mina 10 i top i livet vilket också var på tv. Det blir kanske lite väl mycket off topic på den här men ni får ursäkta.

 

När jag gick i 4an så var det ett barnprogram som hette Junior på 4an.

Programledaren där skulle laga maträtter som ungarna skickade in receptet på.

Så endag fick han in ett recept på en maträtt som såg väldigt lik ut pannkaka när den var klar. När det var dags att äta så tog han en tugga och fick en av de mest plågsamma minerna jag någonsin sett. "Mmm Jätte gott, det här måste Jenny få smaka" sa han, han tog sen en tugga till men den klarade han inte av utan snabbt som ögat drog han huvut bort från bild och man hörde hara ett ljud av antinge han spottade ut det eller kräktes han... ut kom det iaf. direkt så började de visa ett av deras program. När programmet var slut så sa han att han tyckte det var gott och att tyvärr så fick inte Jenny äta något för att han tyckte det var så gott att han åt upp det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade efter den länken, helt underbar !!! Såg faktist programmet på TV och började garva utav helvete :D

 

Det är faktist kul att se den där skiten när det går mitt i natten och diverse fyllos ringer in och gissar på ord med typ 4 bokstäver för mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

en gång såg jag på ett sånt program för några månader sen, och det var en tjej som ringde in och svarade rätt och, vann självklart ingenting då, utan kom vidare till typ "final frågan" och fick välja kategori. hon valde "blandat" och frågan var "vad heter usa:s president?" och hon svarade blixtsnabbt "bill clinton!!!!!"

 

hon vann inte..

 

det tyckte jag var kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en gång såg jag på ett sånt program för några månader sen, och det var en tjej som ringde in och svarade rätt och, vann självklart ingenting då, utan kom vidare till typ "final frågan" och fick välja kategori. hon valde "blandat" och frågan var "vad heter usa:s president?" och hon svarade blixtsnabbt "bill clinton!!!!!"

 

hon vann inte..

 

det tyckte jag var kul.

Jag tycker att det är kul att du lyckades gräva upp den här tråden för att berätta om något du såg på TV för några månader sen. :lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...