Gå till innehåll

BOK: "Phil Hellmuth's Texas Hold'em" av Hellmuth


stenarn

Recommended Posts

Om jag har förstått saken rätt så är denna bok ett nytryck av Texas Hold'em delen av samma författares bok "Playing poker like the pros".

 

Från det jag minns så är den lite vimsig och kanske inte lika stringent som jag tycker nybörjarböcker ska vara men ger ändå en del bra tips.

 

Är dock inte mitt första val vad gäller nybörjarböcker även om denna antaglitgen ger tillräckligt med kött på benen för att klå microlimits.

 

För den lite mer erfarne pokerspelaren så kan man möjligtvis lockas av att läsa diverse av Phils anekdoter men har man läst en 5-10 andra pokerböcker tillför den ju inte speciellt mycket nytt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KÖP INTE BOKEN, som föregående skribent sa så är FL-tipsen bland det sämsta som finns i tryck.

 

En liten anekdot som utspelade sig på ett 15/30 FL bord på Bellagio för några veckor sedan........

 

Huvudpersonen i det den här lilla berättelsen är ny vid bordet. Han har bara spelat ett par händer då denna hand uppkommer. Vi kan för övrigt kalla honom.... hmmmmmmm.... jag vet...... Phil! (ett mycket passande namn ska det visa sig :) )

 

Tillbaka till handen. Det var 4-5 spelare till floppen (jag hade foldat btw) och ingen raise. Phil däremot hade synat i mellan/sen position. Floppen kommer ungefär J85. Det är ett bet, 2-3 syn, och Phil synar.

 

På turn kommer en kung. Det är återigen ett bet men nu höjer spelare till vänster och det är upp till vår hjälte. Phil 3-bettar! Jag satte honom nu på ett floppat triss eller tvåpar han slowplayat, eller så hade han kanske fått tvåpar med kungen, KJ eller K8 kanske. Nåväl, det var foldat tillbaka till han som bettade ut. Han lade sig, medan han som höjde synade. 2 spelare till rivern alltså. Där kom nån rag och det var check, bet, syn.

 

Dags för showdown! Jag var väldigt nyfiken på vad de kunde ha. Han som höjde på turn visade upp sin K8 och såg inte så glad ut. Han trodde säkert inte han skulle ha någon chans att vinna potten efter Phil's styrkedemonstration på turn. Jag kan säga att jag blev mer än måttligt överraskad när Phil vände på korten och visade upp....... är ni beredda?? Q8!!! Floppat mellanpar, inget mer. Jag var inte ensam som blev överraskad. Det var många ögonbryn som höjdes runt bordet kan jag lova. Det blev lite mummel mellan spelarna om Phil's spel, varpå någon frågade honom "Why did you reraise the turn with that???" och Phil svarade "You know... I had to raise to find out where I stood". Jag tror det är ordagrant det mantra som upprepas till förbannelse i "Playing poker like the pros"!!!! :D

 

Men vad kan vi lära oss av denna anekdot??? Jo, vi kan lära oss att ni ALLA måste bege sig till bokhandeln nu på direkten och köpa Phil Hellmuth's bok "Playing poker like the pros" (det OK att beställa den på internet också). Sen måste ni läsa boken som den vore er Bibeln och betraka ALLT Phil säger som religion. När ni sedan spelar poker precis som Phil rekommenderar ska ni sätta er och spela på samma bord som jag sitter vid :D:D:D (eller förresten.... det är bättre om ni skickar era pengar dirket till mitt konto, det skulle spara mig en massa tid ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du den är värd att köpa? 60 kr på akademibokhandeln. Kommer den att förbättra en nybörjares spel?

 

JA

 

Boken är inte jättebra det kommer jag inte påstå.. men jag läste den efter att 50 kr på poker lch förlorat.. satte in 50 kr nya sen har jag inte varit en förlorande spelare sen dess. Beror det på att boken är magnifik? Nej, men jag lärde mig några viktiga grunprinciper i den.. Den är inriktat på limit men jag har bara spelat NL.. Det du kan ha nytt av i den är introduktionen och börjar av limit hold em for beginners.. där står det om viktiga grundprinciper på ett pedagogiskt sett som förklarar balnd annat några olika spelartyper väldigt lätt.. sen finns den ett Nolimit potlimit-kapitel som jag inte kommer ihåg så mycket av...

 

Jag lärde mig iaf

-enkelt kunna analysera spelartyper

-spelar konservativt innan floppen (hellmuth rangar starthänderna osv)

 

Kommer du upp lite i stakes är det inte mycket att ha men små Nl-nivåer på 10-bord kommer du vinna men hans nybörjartaktik han pratar om.. går att spela med på nl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

dels är boken skitrolig att läsa

 

...o dels är den oerhört viktig för dig som pokerspelare. Däremot är den inte ideal för många här då hans aggresiva spelstil lämpar sig bäst på high-stake poker. Vem foldar ett $0,25 bet med ett färgdrag även om potoddsen inte håller med...

 

Men han skriver hur förvånad han var när han för första gången gjorde en extra höjning före floppen och efter ett snabbt bet på floppen folda allihop pga hans höjning innan. Det är inte nånting man alltid ska göra men i många lägen, även i low limit fungerar det.

 

Jag tycker man ska ha läst boken. Mitt slutgiltiga svar.

 

cheerio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...