Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Första handen på en $10 SnG. Inga reads.

Startmarker 1500.

10 spelare.

Blinds: 10/20.

Jag sitter på AKo och höjer till 100 i mittenposition efter att en har limpat in UTG. Spelaren efter mig höjer till 450 och den som har limpat in UTG synar.

Hur gör ni här?

Agerar ni olika beroende på om det är suited/offsuit?

Postad

Din höjning på 100 är bra, men sen är det nog fold.

Limparen har garanterat ett medium PP, typ 88 eller 99. Reraisaren har förmodligen en riktigt bra hand, och om han inte sitter med QQ eller JJ så blockerar ni varandras outs och det är stor chans att du är dominerad. Så jag skulle folda.

Postad

AK spelar jag för att vinna potter osynad och ha bra backup om jag mot förmodan blir synad. Här kommer du bli synad, alltså lutar jag åt fold. Eller lutar och lutar... jag foldar helt enkelt.

Postad

Enkel fold.

Helt ärligt är jag övertygad om att det är +EV att trycka in på den nivån. Bli inte förvånad om de har 88 och A9s.

Man vill inte ha coinflip i början av turneringen, och en av de har förmodligen ett PP och kommer syna om du går allin.

Postad
Helt ärligt är jag övertygad om att det är +EV att trycka in på den nivån. Bli inte förvånad om de har 88 och A9s.

Tror jag motståndarna är ok spelare är det ju en fold annars.

jag hade iofs antagligen också tryckt som jag skrev tidigare, men så länge som du inte bara satsar på 1:a platsen kan du ju inte va +ev att trycka just mot dom händerna eftersom du är en ganska stor underdog om båda synar?

Postad

Man vill inte ha coinflip i början av turneringen, och en av de har förmodligen ett PP och kommer syna om du går allin.

Då är det ju positivt EV (förutsatt som sagt att det inte är AA/KK). Troligt är också att du har en av dem dominerad, och om den spelaren synar (oavsett om den andra också gör det) så är det ju ruskigt +EV. Har båda PP (tex QQ och TT) så är det också ordentligt med +EV.

Kom ihåg att det här inte gäller att undvika att åka ut i första hand, det går alltid att starta en ny SnG. Jag tror att det är +EV att trycka i det här läget och på den här nivån.

Postad

jag hade iofs antagligen också tryckt som jag skrev tidigare, men så länge som du inte bara satsar på 1:a platsen kan du ju inte va +ev att trycka just mot dom händerna eftersom du är en ganska stor underdog om båda synar?

Jo, fast det bygger ju på att båda synar. Och lite +EV har du faktiskt, även om det är marginellt och knappast värt att bry sig om.

Postad

Då är det ju positivt EV (förutsatt som sagt att det inte är AA/KK). Troligt är också att du har en av dem dominerad, och om den spelaren synar (oavsett om den andra också gör det) så är det ju ruskigt +EV. Har båda PP (tex QQ och TT) så är det också ordentligt med +EV.

Kom ihåg att det här inte gäller att undvika att åka ut i första hand, det går alltid att starta en ny SnG. Jag tror att det är +EV att trycka i det här läget och på den här nivån.

Spelar ingen roll om det är +EV, du vill inte åka ut ur turneringen. De första nivåerna hamnar om att överleva och resten om att sno blinds för att försöka vinna. Du kommer inte vinna för att du dubblar eller tredubblar i början.

(skriver turneringen, är medveten om att det är SNG)

Postad

Spelar ingen roll om det är +EV, du vill inte åka ut ur turneringen. De första nivåerna hamnar om att överleva och resten om att sno blinds för att försöka vinna. Du kommer inte vinna för att du dubblar eller tredubblar i början.

Hur kan det inte spela roll om det är +EV?

Att spela för att inte åka ur i SnGs, istället för att spela för att komma etta, anser jag vara ett stort misstag. Som sagt, du kan alltid starta en ny direkt, fattar du beslut som är +EV så kommer du oundvikligen att tjäna på det i längden.

Postad
Spelar ingen roll om det är +EV, du vill inte åka ut ur turneringen. De första nivåerna hamnar om att överleva och resten om att sno blinds för att försöka vinna. Du kommer inte vinna för att du dubblar eller tredubblar i början.)

Fast om du ska åka ut nån gång (förutom ITM), så är det ju bara bra att det är i början. Då är det bara att starta en ny (som nämnt).

EDIT: dlinder hann före.

Postad

Ja visst det är ju bara att starta ny, så har du kastat bort ett inköp. Även om du har +EV på marker i turneringen så tror jag det inte är +EV i längden på avkastning i SNG. Antingen så åker du ut eller så får du en hyfsat stor stack, vilket inte är något garanti på att du hamnar ITM.

Postad
Ja visst det är ju bara att starta ny, så har du kastat bort ett inköp. Även om du har +EV på marker i turneringen så tror jag det inte är +EV i längden på avkastning i SNG. Antingen så åker du ut eller så får du en hyfsat stor stack, vilket inte är något garanti på att du hamnar ITM.

Ditt väntevärde på prispengar borde väl vara allra minst proportionellt mot antalet marker du har? Antagligen mer faktiskt, dels pga den topp-tunga prisstrukturen, och del pga att folk ofta spelar fegare mot storstacken. Och "kasta bort" ett inköp är det väl inte frågan om om du i snitt tjänar på det.

Teorin att det viktigaste är att inte åka ut tycker jag bygger på två antaganden:

1. Att man är bättre än sina motståndare, och därmed får chans att spela ut dom senare. Det gäller ju antagligen i det här fallet.

2. Att man ser turneringen som en isolerad händelse, där man inte får en andra chans om slumpen går emot en. Det gäller ju inte här.

Postad
1. Att man är bättre än sina motståndare, och därmed får chans att spela ut dom senare. Det gäller ju antagligen i det här fallet.

2. Att man ser turneringen som en isolerad händelse, där man inte får en andra chans om slumpen går emot en. Det gäller ju inte här.

1. Jag anser mig vara bättre än de jag spelar mot, och därför vill jag inte dra lott om jag åker ut eller inte.

2. Får man en andra chans, menar du att man kan starta en ny? Du torskar ju ändå ett inköp.

Postad

2. Får man en andra chans, menar du att man kan starta en ny? Du torskar ju ändå ett inköp.

Fast hela poängen är ju att du får precis lika risiga motståndare om du startar en ny. Därför har du råd att ta chansartade +EV beslut, eller hur? Du tjänar på dem i längden, mer än så behöver man liksom inte ta hänsyn till.

Det är ju en annan grej om man tex lirar en liveturneringen en gång i kvartalet, då förstår jag om man drar ner EVn lite för att spela mer safe.

Postad

Jag skulle helt klart ha foldat.

Finns inget behov att plocka på dig marker i coinflips i det där läget. Absolut inget som helst behov faktiskt!

Jag köper inte att du skulle ha högre EV om du tar denna chans. Hjort postade någon gång ett program som heter typ Equity eller något sådant. Där kan du se att om du vinner denna pot har du 20% equity, men om du lägger dig har du 10.

Du har alltså 45% (räknar i runda slängar och antar att fi inte gör ett sådant spel utan ett pp) chans att få 20, annars åker du ut. Så du har alltså 0,45*20=9 equity över det spelet. Medan du kommer ligga på 10 om du foldar. Oavsett så vinner du ingenting på att syna denna, det enda du gör är att riskera att du åker ur.

Postad

Du kommer att vara uppe mot minst ett par och minst ett av dina kort kommer att finnas i någon av motståndarnas händer. Troligast är att du är stendöd här. Även på 20$ nivån. Fold.

Postad

Jag lade mig och precis som ector säger var jag uppe mot ett pocketpar och ett av mina kort var borta. De tryckte in på floppen med QQ (reraisaren) och KJ (UTG).

Jag tyckte att det var en relativt lätt fold i och med att det var en så pass stor höjning och en syn efter det. Hade UTG lagt sig vet jag inte hur jag hade gjort, men jag hade förmodligen lagt mig även då. Som de flesta här letar jag inte efter en coinflip tidigt i en SnG (trots att 10a är den fjärde "bästa" placeringen). Risken att jag är dominerad av AA och KK är som sagt också stor.

Postad

Med löst passivt motstånd hade jag nyg bara synat, i synnerhet om jag har för avsikt att kasta bort den efter en raise. Vad tycks om idén?

AK är trots allt mariginell och mot många syner är man ute på hal is och i synnerhet eftersom man endast får se 60% av korten med en tiondel av sin stack i potten...