Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eftersom jag inte har för vana att spela turneringar live så vänder jag mig mot pokerns mecka i cybervärlden (pokerforum.nu) för att be om lite tips och råd.

De gånger jag spelat live har vi väl varit 8-12 pers som känner varandra väl. Men om ett par veckor ordnar en vän till mig en turnering där deltagarantalet beräknas bli 40-50 personer. 300 kr buy-in och 6 platser är "in the money". Blindshöjningar sker var tionde minut och vi har ca 1500 i markervärde vardera. På vardera bord kommer det sitta 8-10 spelare beroende på det totala antalet spelare. Blindshöjningarna ser ut enligt följande:

SB BB

Nivå 1 5 10

2 10 20

3 20 40

4 30 60

5 40 80

6 50 100

7 70 140

8 100 200

9 150 300

10 200 400

11 250 500

12 300 600

OSV

Jag är nu lite osäker på hur jag ska lägga upp min strategi. Bör jag de första nivåerna spela ganska tight och höja ordentligt när bra kort visar sig i min hand? Eller ska jag på de första nivåerna spela lite mer chansartat (leta färgdrag, stegar, triss etc) och på det sättet försöka bygga upp min stake?

När jag väl har fått ihop en hel del marker så har jag min strategi klar. Det är bara i början av turneringsspelet jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till spelet.

Lite tips eller anekdoter från egna erfarenheter uppskattas eftersom jag vill utveckla mitt livespel i början av en turnering. När jag lirar live så tenderar jag att vinna allt eller åka ut bland de första. Hur förbättrar jag mitt spel?

Adios

* RP och flytt till Turneringspoker - QoS *

Postad

Sen finns det klåpare som inte kan dela och då tar det 10min per hand och efter ett varv är ni på nivå 10 vilket gör att man förmodligen kommer bli utblindad rätt fort om man inte agerar. Ställ in varje hand vet jag och hoppas på det bästa med den strukturen kommer det inte spelas någon poker. Sen kan du ju alltid köpa en Harryboy eller liknande då slösar du bort 10 sekunder av din tid istället för 2h för det tar sin tid att få 40 personer på rätt plats. I slutändan kommer det ändå bara handla om tur med den strukturen.

Postad

Jag är nu lite osäker på hur jag ska lägga upp min strategi. Bör jag de första nivåerna spela ganska tight och höja ordentligt när bra kort visar sig i min hand? Eller ska jag på de första nivåerna spela lite mer chansartat (leta färgdrag, stegar, triss etc) och på det sättet försöka bygga upp min stake?

Bygga upp din stake? :)

Postad

Karl Möller hade lekt hem en turnering med den strukturen...

M.a.o. Ställ in så fort du får minst kung-högt. Lär vara den bästa taktiken för någon poker kommer det ju knappast att spelas. :roll:

Skriv gärna och berätta hur det gick sen!

Postad

Jag håller med er som anser att det är alldeles för mycket tur med i spelet när man har så pass snabba blindshöjningar.

Jag kommer när turneringen är spelad givetvis i denna tråden berätta hur det gick.........

Postad

eh 5min för en hand? snabba ni är da..

tycker inte 10min låter så extremt lite.. det låter lite men inte omöjligt.. brukar köra 8pers tours med 15min blinds och då hinner vi alltid mer än ett varv per blindperiod i början. Använd två kortlekar så man aldrig behöver vänta på att nån ska blanda osv..

Postad

Anpassa dig efter hur de andra spelar i första hand. Är de för tighta så höj dem och slaskar de så spela tight. Det spelar mindre roll vilken nivå du är på.