Gå till innehåll

Bayn Europe kan vara värt en chansning


Recommended Posts

Bayn Europe är ett nylistat bolag(listades igår) vars affäride är att sälja steviaprodukter till livsmedelsindustrin.

 

Jag har tyvärr inte haft tid att läsa in mig så mycket på bolaget ännu och har egentligen inga åsikter just nu om jag tror att de kommer lyckas eller inte på lång sikt

 

Men vad jag vet är att stevia som produkt är otroligt hett just nu. Hetsjakten mot socker fortsätter med oförminskad styrka samtidigt som många inte heller vill få i sig artificiella sötningsmedel som aspartam mm.Och då återstår i stort sett bara stevia som naturligt sötningsmedel.

 

Bayn är vad jag vet det enda listade svenska bolaget som sysslar med stevia och nu när det står stevia på var och varannan produkt i mathyllorna och Coca Cola lanserat sin life-cola tror jag Jan Banan kommer rusa till aktien nästan oavsett värdering så fort bolaget börjar få lite uppmärksamhet i tidningar och forum.

 

Har själv chansat och gått in med en liten post redan nu, kommer läsa på mer om bolaget och göra research närmsta dagarna. Men med bara 40 miljoner i börsvärde och med storägare inlåsta i ett år tror jag det finns stor chans vi kan få se minst en dubbling av kursen närmsta månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Arne_Anka! Har du hunnit göra någon mer analys/research? Har själv investerat i bolaget och tror verkligen det kan bli ett spännande case under 2015 (som de själva uttrycker i olika videos etc) då de hoppas/tror marknaden får sitt stora genombrott hos både konsument & producenter.

 

Lite kort info jag plockat ut:

 

1) Det långsiktigt potentiella ordervärdet i Barentz nuvarande kundportfölj har uppskattats till 280 miljoner euro baserat på att de artificiella sötningsmedlen ersätts och att sockerandelen ersätts till 20 %.

 

2) Bayn har undertecknat en avsiktsförklaring med Dupont/Danisco för leverans av steviaextrakt avseende deras sötningssystem på global basis. Danisco som är en global gigant avseende livsmedelstillsatser har målsättningen att utveckla naturliga sötningssystem i samarbete med en pålitlig stevialeverantör. I valet av samarbetspartner var följande kriterier utslagsgivande:

 

1. En långsiktig pålitlig leverantör

2. Ekonomi/prisbild som möjliggör planerat genomförande

 

3) Utöver ovan info om BAYN så värderas Granular på alternativa aktiemarknaden värderas till 118 miljoner. Bayn har "obefintlig" burn rate om man jämför med Granular som själva äger sina odlingar. Detta gör att om BAYN får en större order av de 300 projekt de har ute hos kund troligtvis har ett

positivt kassaflöde

 

4) En europamarknad i take-off läge med föregångare som Japan och

USA. I Japan har stevia använts som sötningsmedel sedan 1970-talet

och har med framgång blivit ett av de vanligaste på marknaden, således en mogen marknad med hög penetrationsgrad. Bayn har målsättningen att bli en av tre ledande europeiska branschaktörer inom

kommande femårsperiod.

 

Vore intressant att få din syn / analys av bolaget och vad du har för tro om framtiden gällande kursen etc?

 

(här är memorandumet: http://www.gwkapital.se/dokument/Prospekt_o_thumbs/1409_BaynEurope/bayneuropeab-investeringsmemorandum-sep-okt-2014-2.pdf)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...