Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto £1/2 Hold'em (10 handed)

Inga individuella reads, bordet är ungefär så loose-weak som de brukar.

Preflop: Hero is MP1 with A :spade: 4 :spade:

UTG folds, UTG+1 calls, UTG+2 folds, Hero calls, MP2 folds, MP3 folds, CO calls, Button calls, SB calls, BB checks

Gillar Axs och här är det väl närmast en standardsyn när en spelare redan limpat.

Flop: K :club: Q :diamond: 3 :spade: (6 SB) (6 players)

SB checks, BB checks, UTG+1 checks, Hero checks, CO bets, Button folds, SB calls, BB folds, UTG+1 folds, Hero calls.

Verkligen ingen jätteträff men lägger man ihop värdet av bakdörrsfärgen, de två bakdörrstegarna och överkortet kan det kanske vara värt att "take one off" om man får det för ett bet? Som "Millerist" får jag det till 4-4½ outs (1½ för bakdörrsfärgen, ½ var för stegarna och 1½-2 för esset) och med åtta bets plus implied odds är det väl typ värt det?

Turn: A :club: (4½ BB) (3 players)

SB bets, Hero ???

Träffar det lurigaste av mina bra kort. Frågan är vad man gör när SB vaknar till liv och bettar in i en? Lutar åt att det är fold/raise läge... Men frågan är vilket?

/Bjorn

Postad

Förlåt men det här var ju rätt tomtigt av dig, syna med A4s i MP. För att sedan syna med ett backdoordrag och ett överkort på flop (som är ett A med kass kicker)? Samlar du på negativ EV? :)

Postad

Jag gillar inte den limpen... visst, är det passivt bord och du gillar den och tycker att du går plus på den, men för mig är det en relativt klar fold i MP1 med en limp. Hursomhelst, skulle foldat. På flopp hade jag också foldat :) Möjligen en mycket osäker call med tanke på implied odds. Du måste gå till river om ässet klonkar och det innebär många potentiella förlustbets också. Fi sitter troligen också på grymma draghänder.

Nu när du fått in topparet skulle jag raisat och se vad som händer. Har du tur får du gratis showdown.

Postad

Håller med föregående. Limpen preflop gillar jag inte alls, men det är ju en smaksak, och antagligen skiljer det inte alls mycket på EV mellan fold och limp här skulle jag tro.

Floppen är en solklar fold skulle jag säga dock. Möjligtvis en syn om BB och UTG+1 synar, vilket ger dig lite mer chans att dra till färgen. Kanske tänker fel här, en raise kanske köper dig tre outs till essen, men en call gör det knappast.

Turn: Raise och ta en gratis showdown på river. Kommer det en reraise så släng skräpet.

Postad

Enligt Pokerrooms EV-stats så är Axs en i huvudsak lönsam hand även från mellanposition och t.o.m tidig position även med små x på FLT tiomannabord. Håller dock med om att det antagligen skiljer rätt lite mellan alternativen preflop men det gör det å andra sidan med de flesta händer som inte är premiumhänder eller rent skräp.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att ni är så snabba att dömma ut mina överkortsouts här.

Sannolikheten att CO skulle ha ett ess känns ju ganska avlägsen, AQ och AK höjer han rimligtvis preflop, har han riktigt mycket guts så värdebettar han BPTK (med A3) här men hur många har det? Känns också rätt osannolikt att han semibluffar in fem motståndare...

SB skulle självklart kunna syna med Ax (eventuellt med bakdörrsdrag) men till skillnad från mig har han ju tre personer bakom sig att oroa sig för vilket gör att om nu min syn är marginell så är en sådan syn rent dumdristig. Även han kan förståss ha mardrömshanden A3 men den risken känns rätt liten.

Då känns det troligare att han har ett par (toppar med dålig kicker eller mellan/bottenpar) alternativt ett stegdrag.

/Bjorn

Postad

Vad jag sa om att köpa outs är naturligtvis inte rätt, hade du suttit på SB hade det varit det. Nu vet jag inte, du har ju SB att oroa dig över. Jag skyller på trötthet.

Jag skulle säga ungefär 4 outs till turn, du har 7 mot 1. Jag håller fast vid att det är en fold.

På turn kan man ställa sig frågan vad SB kan beta med förutom ett ess här. Antingen ett monster, floppat tvåpar eller set, men då hade han nog checkat för att raisa en bet från CO. Det enda troliga är antingen JT eller ett Ax, och då följer att du är outkickad om han inte har A3 och leder stort eller om han har A2 (osannolikt). Är det så så har du ju 3 outs till fyrorna för vinst, och antagligen ett antal outs till en split.

Jag tror fortfarande på raise och sen gratis showdown...

Postad
Jag skulle säga ungefär 4 outs till turn, du har 7 mot 1. Jag håller fast vid att det är en fold.

8 mot 1 för oss som kan räkna (6+1+1) men det kan väl vara en pettitess. Den svåra frågan här är inte de exakta oddsen utan i hur stor procent av fallen essen är live.

På turn kan man ställa sig frågan vad SB kan beta med förutom ett ess här.

1) Han kan bluffa

2) Han kan ha plockat upp ett drag värt att syna ned med och därför tycka det är värt att semibluffa.

3) Han kan ha ett ess

4) Han kan ha ett monster och inte fatta det där med C-R

Själv hade jag checkraisat i princip alla ess här men så är jag ju lite åt det aggresiva hållet.

Jag tror fortfarande på raise och sen gratis showdown...

Håller med, bluffar han kan en raise köpa potten här och nu, har han ett ess får man ofta gratis showdown och blir man trebettad är det en ganska enkel fold.

Och skulle han vara en mes och folda t.ex. A7 för att HAN är oroad för sin kicker så är det ju rena bonansan...

/Bjorn

Postad
Sedan tycker jag att det är lite konstigt att ni är så snabba att dömma ut mina överkortsouts här.

Du har tre outs till den, den dömer jag ut totalt. Och risken finns att du är dominerad, folk älskar sina Ax och limpar med A3, A5, A6, A7, etc. Då är du in deep shit när du träffar ditt A om du tror att det är bra.

Postad

Gillar inte limpen preflopp när du bara har en limpare framför dig. Även om pokerrooms lista säger något annat tror jag att det enda du får av det spelat är varians och en liten gnutta EV- om du inte är säker på att minst en eller två limpar bakom dig och ingen höjer, vilket du givetvis inte kan vara. Hur kul är det att sitta där om det foldas till knappen som höjer och blindsen lägger sig?

På floppen kan du inte räkna A34 som 1.5 backdoor outs eftersom du måste ha en 2:a och en 5:a. Sillnaden på 567 och A34 som backdoors är tämligen uppenbar, med A34 kan du omöjligen få ett öppet stegdrag på turn utan som bäst en gutshot. Ditt överkort skulle jag inte sätta mycket värde på, det kräver att ingen i handen har ett ess för att det ska leva, hur ofta händer det?

När du sen träffar ditt ess på turn så är det bara att höja SB's bet och hoppas på fri showdown, den höjningen hade varit de sista pengarna jag lagt in i potten om inte en 4 hade kommit på river då jag hade synat ner ett bet på river med.

Postad

Jag håller fast vid mitt inlägg att preflop och flop spelet är fel i en typisk situation. Med sex pers som ser floppen hade jag troligen spelat handen, men det kan du inte veta i MP1, som Gyre säger.

Att SB sitter på Ax skulle jag möjligen inte vara så rädd för, snarare sitter han på tvåpar eller draghand/färdigt drag.

Postad

På floppen kan du inte räkna A34 som 1.5 backdoor outs eftersom du måste ha en 2:a och en 5:a.

Det gör jag inte heller. Jag räknar så här:

Bakdörr till nötfärgen 1½ outs

Bakdörr till Hjulet (A2345) ½ out

Bakdörr till Broadway (AKQJT) ½ out

Drag till TPNK ungefär 1½-2 outs

Summa 4-4½ outs

Ett alternativt sätt att se det är att antingen har ingen ett ess och då har man 6½ out eller så har någon ett ess och då har man 2.25 outs.

Min bedomning är att det är troligare att ingen av de som är kvar i handen har ett ess än att de faktiskt har det men det är ju en bedömningssak.

/Bjorn

Postad

Missade att du inte räknade med 1.5 outs på stegen, men jag tycker inte att det ändrar något.

Din reverse implied odds om nån har ett ess är rikigt dåliga också, för träffar du ett ess tvingas du ju syna ner, annars måste du ta bort dina ess-outs från beräkningarna och då har du verkligen inte odds att dra ett kort på floppen.