sarimit Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Jag har precis börjat spela poker, och har därför börjat läsa rätt mycket på detta forum, och det är ju himla trevligt här! Mycket matnyttigt. I alla fall så lurade min kompis på mig att det var turneringar som gällde så därför har jag i princip bara spelat 0.75/0.25-turneringar på expekt, men nu börjar jag känna att det kanske är dags att gå vidare. Dels för att utveckla mitt eget spel men också för att det känns lite som att 30 spänn i vinst kvittar litegrann Jag tror väl inte att jag kan spela på den nivå många av ni gör, men någon måste ju ha börjat som jag har gjort. Min fråga är alltså: Vad tycker ni att jag skall göra nu? Billiga FL/NL-cashgames? $2 eller $5 tio-pers-turneringar? MTT? Vad är ett rimligt nästa steg och hur mycket svårare motstånd möter man? Jag hoppas jag inte postar i fel forum eller något, om jag gör det så ber jag hemskt mycket om ursäkt * Ändrar från "10 personsturneringar" till SnG - QoS * Citera
helena_ Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Raken är orimligt hög på 0.75+0.25 gå upp in 5 dollar om du har br för det, det är min rekommendation Citera
MaLiik Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Raken är orimligt hög på 0.75+0.25 gå upp in 5 dollar om du har br för det, det är min rekommendation Jag rekomenderar att du går till $10+$1 om du har råd. Det är i stora drag samma spel där men endast 10% i rake... Citera
Gyre Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Raken är orimligt hög på 0.75+0.25 gå upp in 5 dollar om du har br för det, det är min rekommendation Jag rekomenderar att du går till $10+$1 om du har råd. Det är i stora drag samma spel där men endast 10% i rake... Raken på prima är 10% på bde 5 och 10 dollars, och då är det nog bättre att börja spela 5+0.5 dollars borden. Att "ha råd" till 5$ borden innebär att ha runt 150$ att spela för i runda slängar. Citera
MaLiik Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Att "ha råd" till 5$ borden innebär att ha runt 150$ att spela för i runda slängar. hobbyspel och yrkesspel är inte samma sak... Citera
Plox Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Varför inte testa både 5$ och 10$ S&G, jag tycker inte skillnaden är sådär jätte stor, beror ju helt på hyr stor rulle du har. Eller så sätter du dig på de allra lägsta cashgames borden och ser hur det känns. Citera
Gyre Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Att "ha råd" till 5$ borden innebär att ha runt 150$ att spela för i runda slängar. hobbyspel och yrkesspel är inte samma sak... Förmodligen spelar man varken 10 eller 5 dollars SnG som "yrke". Vill bara ge han en hint för på vilken nivå det är lagom att spela med si och så mycket pengar, för även om man inte spelar som yrke så kanske man inte vill gå gul vid första bästa downswingen? Citera
bzkt Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Det här tycker jag är ett mycket personligt val. Vad känner du att du vill spela på långsikt? NL cashgames, NL turneringar, SnG, FL cashgames, etc? Du får nog helt enkelt testa dig runt för att se vad du tycker om att spela. Citera
Mr Trader Postad 21 Juli , 2005 Rapport Postad 21 Juli , 2005 Jag håller med övriga om att försöka ta spelet till 5-10 dollarsnivån. Men om du vill skynda långsamt så bör du spela på någon ställe som tar mer rimlig avgift. Via ex PokerOla kan du spela SnG för 1+0,10 Citera
Mikey Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Att "ha råd" till 5$ borden innebär att ha runt 150$ att spela för i runda slängar. hobbyspel och yrkesspel är inte samma sak... Ska nog ha bra mycket mer än 30 inköp om du ska ha det som yrke ska du se 30 inköp tycker jag är ett bra satt "krav". Kan kännas mycket om du bara satt in en liten summa, men då tycker jag du ska grinda på tills du kommer upp till de summorna, eller att du alternativt sätter in lite mer pengar. Citera
MaLiik Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Ska nog ha bra mycket mer än 30 inköp om du ska ha det som yrke ska du se 30 inköp tycker jag är ett bra satt "krav". Kan kännas mycket om du bara satt in en liten summa, men då tycker jag du ska grinda på tills du kommer upp till de summorna, eller att du alternativt sätter in lite mer pengar. Jag tror att sarimit är som jag, en hobby spelare som spelar för att han/hon tycker att det är kul. Då kan man trycka in mer pengar om man förlorar, handlar det om ett par SnG i veckan är det billigt för det nöje jag tycker att det är. För hobbyspelare är inte BR krav likadant som de som kör mer professionellt. Citera
Mikey Postad 22 Juli , 2005 Rapport Postad 22 Juli , 2005 Ska nog ha bra mycket mer än 30 inköp om du ska ha det som yrke ska du se 30 inköp tycker jag är ett bra satt "krav". Kan kännas mycket om du bara satt in en liten summa, men då tycker jag du ska grinda på tills du kommer upp till de summorna, eller att du alternativt sätter in lite mer pengar. Jag tror att sarimit är som jag, en hobby spelare som spelar för att han/hon tycker att det är kul. Då kan man trycka in mer pengar om man förlorar, handlar det om ett par SnG i veckan är det billigt för det nöje jag tycker att det är. För hobbyspelare är inte BR krav likadant som de som kör mer professionellt. Jo fast nu är ju inte BR det som sitter på ens konto heller Om du kan trycka in mer pengar när du förlorar så har du ju större BR än du har på kontot för tillfället. EDIT: Sök igenom efter Hjorts trådar då han med all sin makt försöker få folk att inse vad som egentligen menas med BR och BR krav! Citera
aglo Postad 23 Juli , 2005 Rapport Postad 23 Juli , 2005 Testa dig fram och se vad du tycker är roligast. NL/FL, cashgames/SnGs... Jag rekommenderar inte att du börjar spela en massa MTTs. Du kan spela nån MTT då och då, men det är väldigt svårt att grinda på MTTs. Dock så vimlar det ju av freerolls som du kan spela om du vill. Det lättare att utvecklas genom cashgames eller SnGs. Jag tycker att du ska spela enligt de bankrullekrav som de flesta rekommenderar här på forumet. För att spela $10+$1 SnGs bör du t.ex. ha minst $330 (30 inköp). Nu kommer jag säkert få kritik av folk som är mer inbitna på det där med bankrullekrav än jag. Lyssna på dem inte, inte på mig. I övrigt så handlar det mer om hur mycket du känner att du har råd att spela för. Det är t.ex. lika dåligt motstånd på tiodollars-SnGs som på endollars. Lycka till! Citera
sarimit Postad 25 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2005 Tack för alla tips! Spelade en $2 med 10 personer direkt efter att ha sett de första svaren, och tro det eller ej så vann jag! Nu kan man väl kanske inte dra för stora slutsatser av detta men det kändes ändå ganska bra. Som ni har skrivit så har jag inga ambitioner om att spela poker för att tjäna pengar. Har ju ett riktigt jobb så det är snarare ett trevligt sätt att fördriva tiden. Efter att ha läst era svar fick jag en liten insikt i varför jag egentligen spelar, det är för att det är kul att vinna. Oavsett vad jag vinner Jag bryr mig mer om att vinna 30 kronor genom att spendera en timme på poker online än vilken bredbands/el/telefon-leverantör som gör att jag kan ringa billigast Ok, kanske lite off topic, men om detta nu är min drivkraft så verkar det ju rimligt att fortsätta med turneringsspel som "huvudspel". Funderar på att börja köra mixat $1/$2/$5 och försöka bygga upp bankrulle (som alla ni proffs!) och sen avancera lite (det är ju roligare ju mer man vinner eftersom man vinner mot folk som är bättre!). Citera
aglo Postad 25 Juli , 2005 Rapport Postad 25 Juli , 2005 Tänk på att inte betala mer än 10% i rake. Citera
toppace Postad 2 Augusti , 2005 Rapport Postad 2 Augusti , 2005 Jag har precis börjat spela poker, och har därför börjat läsa rätt mycket på detta forum, och det är ju himla trevligt här! Mycket matnyttigt. I alla fall så lurade min kompis på mig att det var turneringar som gällde så därför har jag i princip bara spelat 0.75/0.25-turneringar på expekt, men nu börjar jag känna att det kanske är dags att gå vidare. Dels för att utveckla mitt eget spel men också för att det känns lite som att 30 spänn i vinst kvittar litegrann Jag tror väl inte att jag kan spela på den nivå många av ni gör, men någon måste ju ha börjat som jag har gjort. Min fråga är alltså: Vad tycker ni att jag skall göra nu? Billiga FL/NL-cashgames? $2 eller $5 tio-pers-turneringar? MTT? Vad är ett rimligt nästa steg och hur mycket svårare motstånd möter man? Jag hoppas jag inte postar i fel forum eller något, om jag gör det så ber jag hemskt mycket om ursäkt * Ändrar från "10 personsturneringar" till SnG - QoS * Hej Sarimit! När du kommit uppi 175$ kan du börja spela 5+0.5$sng. Dont worry om postningarna, det finns duktigt folk som flyttar trådar med glädje! Citera
ades_va Postad 2 Augusti , 2005 Rapport Postad 2 Augusti , 2005 Tjo frejs. Kul att du funnit pokern Men som alla andra redan sagt bör du överväga nivåer med så låga husavgifter(rake) som möjligt - detta i jämförelse med nivån i fråga. T ex är ju självfallet en turnering som kostar $5+0.5 mkt sämre än en som kostar $5+0.25, då det bara är $5 som går till priserna i bägge fallen. Men samtidigt bör du ta hänsyn till din s.k. "bankrulle" och inte spela för mer än du har råd att förlora! En bra riktlinje vore att du såg till att ha 30 inköp till turneringen, så att du inte åker på en oturssväng och förlorar allting. Med andra ord bör du vara beredd att förlora $60 på poker innan du sätter dig på $2 borden. Tänk på raken och Lycka till! Citera
sarimit Postad 29 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 29 Augusti , 2005 tack för alla snälla svar, verkligen underbart med folk som tar sig tid för en liten fisk som mig själv Jag vet inte om detta är så intressant för er men tänkte ändå beskriva lite "hur det har gått", det tangerar väl personlig terapi litegrann men kanske kan vara intressant för någon som kanske inte heller är en fullfjädrad pokerspelare. I alla fall så bestämde jag mig för att spela 0.05/0.10 ett litet tag, för att se hur det gick. Blev lite lätt manisk och spelade 42h på en vecka, minusade 800 spänn första dagen men hamnade sedan på plus minus noll efter massa tight/tursamt spelande Spelade som sagt rätt mycket denna vecka och blev faktiskt lite less när 3 personer callade min 5xBB-bet. Ett bett som jag fortfarande tror är att betrakta som ett relativt starkt bet före floppen. Om någon har en länk eller litteraturtips till vad olika bets signalerar får ni hemskt gärna skriva detta, känner att jag har lite svårt för att avgöra huruvida jag skall överbetta för att få fold, betta för att de skall calla eller vad det nu är. Det är väl ganska situationsspecifikt så det är väl en dum fråga, men det vore väldigt intressant om någon sitter på lite bettningsteori Jag vet inte riktigt vad 5xBB signalerar men jag uppfattade det som att 3 personer inte borde calla ett sådant bet om jag är i early position. Det var kanske jag som gjorde fel men det kändes ändå lite tråkigt att spela som folk på detta forum och i böckerna rekommenderar utan att egentligen få den förväntade reaktionen på det. Under mina 14h-sittning första dagen så minusade jag rätt rejält, men det kändes ändå ganska givande, provade många olika spelstilar och vid 3-4 inköpet kändes det som om jag hittat något som fungerade relativt bra. Provade allt ifrån att raisa med alla sc, pp, Ax till att limpa med väldigt lite och så vidare. Rent allmänt ganska kul. Bestämde mig iaf för att spela 0.10/0.20, det gick väl sådär kan man säga. Relativt segt men ändå helt okej. Plussade/Minusade till höger och vänster och det verkar svårt att vara konsistent i sitt vinnande, det kanske är jag som har svårt att ta summorna man spelar om på allvar (jag är så mycket nybörjare att jag på allvar tycker att det är värt $5 att "se vad han hade", och det är ju faktiskt inget bra om man vill gå plus på sitt spelande, och det vill man ju ) Lyckades sedan hamna 5:a på Expekts freeroll. Det var rätt mycket tur inblandat, hade väldigt flyt med coinflips, men det kändes ändå lite som en bekräftelse. I ett anfall av engagemang och uttråkning på jobbet bestämde jag mig för att sätta in pengar på empire och spela där ett tag. Spelade NL25 och det gick väl okej, gick upp mina första $50 till $130. Min tendens att calla för att "se vad han har" fungerar inte särskilt bra här heller. Lite som min bluff när jag callar all-ins för att lura de andra att jag har något inte alls fungerar speciellt bra. Förlorade 3 inköp på att gå all in med nötflush och förlora mot kåk eller fyrtal. Lite surt, men vet inte riktigt hur jag skall kunna sätta någon på sådana händer, det känns som att en triss eller ett tvåpar är minst lika sannolikt på den nivån i alla fall. Blev i alla fall lite trött efter det där och bestämde mig för att poker antagligen inte var min grej. Surade rätt mycket faktiskt. Bestämde mig för att spela upp mina sista pengar på Expekt, hade drygt $15 kvar så bestämde mig för att spela en $5 SnG MTT (20 personer). Bara för att. Givetvis vann jag denna och även de två nästkommande (!). Vilket var helt tokigt. Men efter mina flushförluster så var det kanske min tur att ha lite tur Extreme turbo-turneringarna är faktiskt helt vansinniga men ganska roliga Så nu vet jag inte riktigt var jag står, funderar på att vara lite återhållsam med mina CG eftersom jag uppenbarligen är kass på det. Turneringar har ju gått lite bättre men det är tråkigt att inte kunna spela på arbetstid och jag förstår inte riktigt varför jag skulle vinna dom med tanke på hur många som är med och hur många av dom andra som antagligen är mycket bättre än mig. Men planen just nu är att spela $2/$5/$10 SnG+MTT tills jag förlorar det jag har satt in. Det som jag egentligen undrar mest just nu är: 1. Finns det någon bra bok/länk eller liknande som behandlar bettningsteori? 2. Jag förstår inte riktigt era resonemang om rake, är det hopplöst fel att tänka att $0.25 inte spelar någon roll eftersom förlusten på $5 alternativt vinsten på $40 är så stora proportionerligt? 3. Vågar man dyka upp på seminariet i Göteborg? Over and out, hoppas än en gång att jag inte bara tar upp massa diskyta på er server utan att denna lilla utläggning kan vara lite intressant för någon i liknande situation Citera
Recommended Posts