Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hypotetisk fråga, men vi utgår i alla fall från att ingen särskild read finns.

Tidig position raisar, typ 3-5BB. Alla andra fram till dig foldar. Du har Ax (dvs offsuited, x = <9). Vad gör du från...

1. Mitt- senposition

2. Knappen

3. Mörken

Skillnader mellan NL resp FL? Och om Ax vore suited?

Jag ställer frågan för jag vet inte själv, har ofta problem med den handen. Foldar mest mot raise (undantag vissa situationer i turneringsspel, och suited spelar jag mer). Har ingen bra statistik på handen och kommer inte heller få så länge jag foldar. ;)

* RP - QoS *

Postad

Dvs Ax är inte värt ett smack efter en raise. Det är så jag själv spelar, men jag är ute efter om någon har ett spel med syn/reraise och som går plus på det. Det kan ju finnas en del finurliga spelare som lägger in en tidig raise med typ KJo för att rensa bordet bakom (erkänner mig själv skyldig emellanåt 8-) ).

Postad

Off-suit:

1. Fold

2. Fold

3. Fold

Om den är suited:

1. limp

2. limp

3. limp

Men alltså, jag tror inte riktigt att det går att säga så utan read, men generellt så. Hur bordet är har också stor betydelse. Jag vill ha en hyffsad chans att stjäla potten om jag missar och jag vill gula fi om jag träffar hårt. Det är förståss lite av en paradox så det vill nog till nån form av read på att fi är kass på något sätt.

Postad

Om den är suited:

1. limp

2. limp

3. limp

Lite klurigt att limpa efter en höjning på 3-5 bb :)

Själv hade jag foldat i alla lägen, om man inte är grym på postflopp spelet eller har nån övermagisk read på höjaren så tappar man inte mycket, om ens nått, EV på att lägga sig.

Postad
Off-suit:

1. Fold

2. Fold

3. Fold

Om den är suited:

1. Fold

2. Fold

3. Fold

Word.

Skillnader mellan NL resp FL? Och om Ax vore suited?

Skillnaden är att fi inte kan höja till 3-5bb UTG i FL, utan till 2bb. Ax suited synar jag med på bb då eftersom potten oftast är väldigt stor.

Postad

Om den är suited:

1. limp

2. limp

3. limp

Lite klurigt att limpa efter en höjning på 3-5 bb :)

Själv hade jag foldat i alla lägen, om man inte är grym på postflopp spelet eller har nån övermagisk read på höjaren så tappar man inte mycket, om ens nått, EV på att lägga sig.

Jaja, syna då. Heter det så före floppen också? kallsyna? Lite trött nu.

Alltså det är nog bra för mig att den här tråden kom upp för hitills har jag kallsynat allt under 6bb preflopp då jag har noterar i PT att mina Axs går rätt så bra. 0.3BB/hand i snitt vilket är bättre än en rad större händer. Men man kanske ska ha större förväntningar än så på dem här händerna?

Spontant känns det dock som skräp som jag lyckas spela med fin förväntad vinst.

För er som lirar fixed blir det ju lite lättare då det finns tonvis med tabeller för förväntade vinster på olika händer men något sånt har jag inte sett för NL. Det vore intressent att se lite statistik från er som bara limpar i position med Axs. Går ni back totalt, eller har ni positiv förväntan?

Sen, som jag sagt, det är inte alltid jag hakar på utan det måste finnas en tanke bakom vad jag kan tänkas åstakomma om jag träffar/missar.

Postad

Jag skulle kanske kunna spela i BB i FL, men det är väldigt tveksamt. Hade en person till limpat så hade det varit säkrare. Tre personer inkl UTG så hade jag kunnat spela från SB. Skulle hela bordet cold calla fram till mig så spelar jag från knappen. :D

Postad

självklart fold i alla lägena...

undantag skulle kanske vara i i big blind i fixed limit om typ 5 pers hade synat kallt före, och handen man skulle kunna syna med är då A9s enligt mig.

Men nu var det inte fl så självklart fold...

Postad
Ha, vad spelar det för roll om korten är suited eller ej? det existerar ingenting annat än fold.

Det gör hela skillnaden för mig. Ax är totalt skräp i 10-manna och svårspelat korthänt. Jämför AKs och AK.

Kom igen nu ni som bara droppar handen, motiveringar tack. Jag vill ha disskusion runt dem här händerna.

Postad
Ha, vad spelar det för roll om korten är suited eller ej? det existerar ingenting annat än fold.

Det gör hela skillnaden för mig. Ax är totalt skräp i 10-manna och svårspelat korthänt. Jämför AKs och AK.

Kom igen nu ni som bara droppar handen, motiveringar tack. Jag vill ha disskusion runt dem här händerna.

Okej... Mitt argument för fold, är helt enkelt att det inte känns speciellt Ev+ pga att för en sån här syn ska vara korrekt måste stackarna vara djupa och motståndaren måste vara beredd o slänga in en massa när du träffar hårt.

Däremot om man är mot en supertomte, kan det vara värt o syna med lite vadsomhelst ibland.

Nyss synade jag en tomte (vi hade båda 3 ggr inköp) med A2s. Floppen kom A34.

Han bettade svagt hela vägen, och en 5a kom på rivern. Jag ställde in (typ 5 ggr pott), och han synade med AK ;)

Så fold är väl mitt vanliga spel, men jag gör undantag :)

Postad

Om du träffar esset och får ett nästan pottbett emot dig vad gör du då?

Postad

Om du träffar esset och får ett nästan pottbett emot dig vad gör du då?

Beror på stackdjup och motståndare, främst vad han kan tänkas höja med för händer och så naturligtvis hur många som är inne i potten. En del bettar ju ut här med alla större par för att inte ge en chans att bluffa ut en om han sitter på t ex JJ-> KK eller ge en frikort om man själv har missat. Men klart oftast tvingas man nog folda här. AQ, AJ kan ju få det lite jobbigt och även AK om brädan i övrigt ser farlig ut men jag skulle tro att fold oftast är rätt.

Jag vill nog att det ska ligga ett färgdrag ute för att jag ska ge han action.

Postad

Kul med diskussion kring den handen, inte bara jag som har problem att placera den. Men jag hoppades på att någon skulle redovis antingen minus eller plus EV med den handen från de positionerna. Någon som kan det?