coreycurse Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Hur ska man tänka när man går från FL till NL? Större krav på bankrulle måste man ju ha, men sen då? Aggressivare spel? Fler/färre starthänder? Fler PP? Fler Connectors i färg? Vinner potterna oftare med bara högt kort? o.s.v.... Tips, Tankar?? * RP - QoS * Citera
Bimpi Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Jag kan ju bara säga hur jag gör... Större krav på bankrulle måste man ju ha, men sen då? Aggressivare spel? Kör mycket aggresivare i Fixed än No limit Fler/färre starthänder? Färre starthänder i NL Fler PP? Typ samma för mig i alla fall. Fler Connectors i färg? Färre i NL Vinner potterna oftare med bara högt kort? Jag vinner märkligt många potter på A-hög i fixed. Jag tycker det är bra att köra både NL och fixed, då blir man automatiskt mer varierad i sitt spel vilket har resulterat i vinster på NL. Citera
Ugrath Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Större krav på bankrulle måste man ju ha, men sen då? Det svänger mer i fixed så det håller jag inte med om. Aggressivare spel? Mkt passivare i NL. Fler/färre starthänder? Färre eftersom de förhållandevis låga blindsen kräver mindre löst spel. Fler PP? Om något så fler. I FL kan du ju lägga ett lågt pp i early pos ganska ofta men i NL kan det vara värt att limpa och dra mot set då blinden som sagt är förhållandevis låg jämfört med "expected potsize". Fler Connectors i färg? Beror väl på spelstil men alltid svårare att få dra(med potodds) på sina drag i NL. Vinner potterna oftare med bara högt kort? Absolut inte. I NL går det ju för det mesta inte ens till showdown och går det till showdown (undantaget att alla checkar flop turn river) vinner nästan aldrig någon med highcard. Jag gjorde själv samma övergång igår efter att ha haft en jävla badluckstreak på FL. Tips kan vara att börja med att lira flera full ring bord. Lira tight och känn på stämningen. Tryck bara in dina pengar med nötterna i princip. Citera
Saint_Bjorn Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 En skillnad är ju att i NL spelar du mer mot motspelarna än med korten. Var extra vaksam på spelet och skaffa read på spelarna. Utnyttja din position och pottoddsen mer i NL. Var medveten om din egen tableimage och utnyttja den. Citera
Baloos Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Ugrath: * Det svänger betydligt mer i NL. * Passivt spel är döden i NL också * Du kan spela MYCKET lösare i NL. Citera
Gyre Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Ugrath: * Det svänger betydligt mer i NL. Svängningarna i FL är större än i NL. Citera
Baloos Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Svängningarna i FL är större än i NL. Frågan gällde om du behövde större bankrulle för NL än för FL. Citera
Gyre Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Svängningarna i FL är större än i NL. Frågan gällde om du behövde större bankrulle för NL än för FL. Ja, det är sant. Du skrev att det är mer svängningar i NL och det håller jag inte med om. Citera
Baloos Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Ja, det är sant. Du skrev att det är mer svängningar i NL och det håller jag inte med om. Och det svänger mer i NL och du behöver större rulle. Igår backa jag 200bb på NL, i förrgår plussa jag 500bb. Sånt händer ofta i fixed eller? Edit: Här har du en länk också. http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=481&start=0 Citera
Ugrath Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Och det svänger mer i NL och du behöver större rulle. Igår backa jag 200bb på NL, i förrgår plussa jag 500bb. Sånt händer ofta i fixed eller? Vadå du behöver större rulle???? Helt relaterat till stakes. FL 10/20 motsvaras av NL 2/4 osv. Och ja det händer ofta att man tappar så mkt som du gjorde när man lirar FL. Vi säger att du lirar 2/4 då är 200 bb = 800 dollar. Jag lirar FL 10/20 som motsvarar NL 2/4 och backade iförrigår 1000 dollar. Citera
Baloos Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Ugrath Då backade du alltså 25BB igår, vilket var min poäng. Jag relaterar såklart bankrullekraven till mörkarnas storlek. Men då menar vi samma sak. Till trådskaparen. Som helt ny i NL. Spela tight/aggressivt och lär dig folda ofta och respektera höjningar är nog egentligen de enda råden jag kan ge dig. Spela på lägsta nivå tills du känner att du förstår spelet. Citera
Gyre Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 Jag relaterar såklart bankrullekraven till mörkarnas storlek. Så du jämförde rulle mellan 0.25/0.50 NL och 0.5/1.0 FL eftersom mörkarna där är samma? I så fall är det ju uppenbart att det krävs större rulle till 0.25/0.5 NL. 1000$ på 10/20 är för övrigt 50BB vilket inte är specielt ovanligt att svänga över en session. Citera
Baloos Postad 19 Juli , 2005 Rapport Postad 19 Juli , 2005 1000$ på 10/20 är för övrigt 50BB vilket inte är specielt ovanligt att svänga över en session. Ja du har rätt. Och jag förstår hur du menar nu. Om vi säger att vi vill tjäna 10$/h och väljer en lämplig nivå för detta i fixed eller NL så kommer det svänga mindre i reda pengar på NL. Men standardavikelsen är likt förbannat större i NL Citera
Recommended Posts