Benganiolo Postad 17 Juli , 2005 Rapport Postad 17 Juli , 2005 Hej hej! Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna? Fick denna frågan av en kompis och är jag fel ute om jag påstår att ljuset från lyktorna kommer att färdas i dubbla ljushastigheten? Citera
ades_va Postad 17 Juli , 2005 Rapport Postad 17 Juli , 2005 Hej hej! Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna? Fick denna frågan av en kompis och är jag fel ute om jag påstår att ljuset från lyktorna kommer att färdas i dubbla ljushastigheten? Iofs går det väl inte att färdas i ljusets hastighet, eller minns jag fel? Citera
Seemos Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Det går inte och ljuset kommer färdas i ljusets hastighet och inte den dubbla. Citera
Benganiolo Postad 18 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 18 Juli , 2005 nej jag vet att det inte går! Tack för svaren Citera
Sven Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Eftersom Ades_va har missat all SF filmer där man faktiskt reser i ljusets hastighet... så kan man formulera om frågan: Vad händer om du färdas i en bil som kan resa i en tiondel av ljusets hastighet och lyser med srtålkastarna i färdriktingen? Eller om du lyser en lampa i motsatt riktning? Hur fort färdas ljuset i de båda fallen? Svaret är att ljuset färdas i samma hastighet (fart) i båda fallen nämligen ljusets hastighet som alltid är den samma... ca 300 000 000 m/s. Citera
thorn Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Det finns ingen mening i att diskutera ljushastigheten utan att använda relativitet. Ljusets hastighet är absolut! Tid och avstånd är relativa! Visst är frågan meningslös i sig på många nivåer också, eftersom 1) man kan aldrig uppnå ljushastigheten 2) om du skulle färdas med ljushastigheten skulle alla objekt bli oängligt förkortade i din färdriktning, och tiden skulle "försvinna". Men, hypotetiskt: Från ditt läge i bilen kommer de att färdas med vanliga ljushastigheten. För en som står bredvid så kommer han också uppmäta samma ljushastighet. Citera
RayIV Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Hej hej! Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna? Fick denna frågan av en kompis och är jag fel ute om jag påstår att ljuset från lyktorna kommer att färdas i dubbla ljushastigheten? Iofs går det väl inte att färdas i ljusets hastighet, eller minns jag fel? Golf II från -89, 1,8 liters motor med schyssta fälgar... nuff said. Citera
Hjort Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Bra fråga, var det inte den här typen av frågor som fysikerna som utvecklade teorierna kring relativitet och kvantumeffekter ställde sig istället för* att göra experiment? Jag kommer inte ihåg svaret. Men för en betraktare i bilens färdriktning borde det bli en rejäl blåförskjutning av strålkastare*. För en betraktare i bilen blir det säkert någon sjuk jäkla effekt. * Betraktaren blir ju iofs duktig överkörd i samma ögonblick som han ser strålkastarljuset så kanske inte. Citera
Sven Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Bra fråga, var det inte den här typen av frågor som fysikerna som utvecklade teorierna kring relativitet och kvantumeffekter ställde sig istället för* att göra experiment? Det var i alla fall väldigt likt en av de "enkla" frågorna som Einstein hade som filosofisk bakgrund till sin forskning. Citera
thorn Postad 18 Juli , 2005 Rapport Postad 18 Juli , 2005 Hjort, jag är inte helt säker på detta, men om bilen åker i en hastighet nära ljushastigheten (då bilens hastighet = ljushastigheten blir diskussionen omöjlig) och sänder ut ljus, som reflekteras på något föremål utanför bilen skulle det dopplerförskjutas in i det ultavioletta. Så det föraren skulle "se" skulle vara kraftigt blåförskjutet, ja. Var ett par år sedan man läste fysik, men något i denna stilen. Citera
Recommended Posts