Gå till innehåll

NL - Har ingen chans mot loose aggressive!


ninjalittle

Recommended Posts

Brukar köra livegames (turneringar) dagligen med det lokala kompisgänget och tar hem en och annan pott men oftast är det jag och en av två andra killar i heads up, varvid jag blir fullkomligt överkörd av dessa. De spelar så att de ser 100% av flopparna och gör pre-flop raise ca 90% av gångerna, och när blindsen är uppe i 10,000/20,000 och vi har varsin stack på ca 250,000 (jag är oftast shortstack i heads uppen eftersom jag spelar rätt tight) så gör de raises på 3-5BB vilket tvingar mig till att endast syna med topphänder. När floppen kommer upp gör de ännu en monsterhöjning och när min hand missat paret så blir jag tvingad att lägga mig, för de gånger jag synar ner dem med högt kort och helt enkelt litar på turn/river så förlorar jag oftast till ett lågt par. Det jag stundtals vinner på är att syna hans preflop höjning när jag har position och bluffsatsa ifall ett klätt kort eller ett ess dyker upp. Ibland får jag helt enkelt hoppas på flyt och limpa in med en kass hand och hålla tummarna för två par eller triss vilket sällan inträffar - men när det väl händer är det bara att syna hans höjningar för att gå all in på rivern och kamma hem segern. Men allt som oftast synar jag alldeles för sällan preflop och det slutar med att blindsen tar större delen av min stack och jag ger bort allting i en desperat shortstack all-in.

 

Har ni tips och förslag till hur man handskas med en spelare av detta slag? När jag själv ställs emot en underlägsen, svag spelare brukar jag anamma denna strategi och tokhöja på alla någorlunda spelbara händer vilket uppenbarligen är oerhört effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns när man spelar sådär "doyle-aggresive" är när någon bettar in i en. Du måste helt enkelt våga, har du tex Ax i pre och han höjer så måste du våga re raisa, kanske all in. Anpassa dig efter situationen och gambla mer, inte dumgambla, utan kör på bra all in händer: Ax, PP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns när man spelar sådär "doyle-aggresive" är när någon bettar in i en. Du måste helt enkelt våga, har du tex Ax i pre och han höjer så måste du våga re raisa, kanske all in. Anpassa dig efter situationen och gambla mer, inte dumgambla, utan kör på bra all in händer: Ax, PP

 

Det är ju rätt uppenbart att jag sitter på en sådan hand om jag reraisar eller går all-in så sällan som jag får sådana händer och då är folden inte så långt bort för min motståndare, så kan han fortsätta suga mina blinds de kommande givarna. Eller är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns när man spelar sådär "doyle-aggresive" är när någon bettar in i en. Du måste helt enkelt våga, har du tex Ax i pre och han höjer så måste du våga re raisa, kanske all in. Anpassa dig efter situationen och gambla mer, inte dumgambla, utan kör på bra all in händer: Ax, PP

 

Det är ju rätt uppenbart att jag sitter på en sådan hand om jag reraisar eller går all-in så sällan som jag får sådana händer och då är folden inte så långt bort för min motståndare, så kan han fortsätta suga mina blinds de kommande givarna. Eller är jag ute och cyklar?

 

Tanken är väl att du måste säga ifrån mot de som knuffar runt dig. Slå tillbaka och visa att du inte tänker låta dig knuffas runt. Du ska se att om någon aggressiv spelare försöker sno dina blinds och du slår tillbaka ett antal gånger och tar hans bet så kommer han ganska snabbt att sluta med det, mot just dig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig värdera starthänderna ordentligt för att få en bra uppfattning om han rimligt vis har starkare hand än dig eller ej preflop. Säg att han höjer 70% av gångerna, då vet du att hans hand inte kan vara så stark varje gång.

 

Därefter börjar du anpassa ditt spel och höjer tillbaka med dem 20-25% starkaste händerna, callar med 15-20% händer till kanske.

 

Sen måste du givetvist spela floppen bra, men generellt måste du nog tänka på att Check/Fold inte är en vinnande strategi. Mot en "maniac" eller väldigt aggressiv spelare som Bettar kan det kanske hjälpa att tänka på hans hand som en slumpvist vald hand Ax, Kx, Alla 2 kort combos över 5 samt PP(1 av 10 ggr). (Detta fungerar eftersom du vet att han hade bettat vare sig han har en hand eller inte)

 

Sen kan du bestämma dig om du ska spela utifrån en mer matematisk analys om du tror de är en rimligt hög chance att du slår en av dessa slumpvisa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spelar så att de ser 100% av flopparna och gör pre-flop raise ca 90% av gångerna, och när blindsen är uppe i 10,000/20,000 och vi har varsin stack på ca 250,000 (jag är oftast shortstack i heads uppen eftersom jag spelar rätt tight) så gör de raises på 3-5BB vilket tvingar mig till att endast syna med topphänder. När floppen kommer upp gör de ännu en monsterhöjning och när min hand missat paret så blir jag tvingad att lägga mig, för de gånger jag synar ner dem med högt kort och helt enkelt litar på turn/river så förlorar jag oftast till ett lågt par.

 

Med bara ca 10BB så kör Karl Möller - all in eller fold.

Finns inget mellanting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spelar så att de ser 100% av flopparna och gör pre-flop raise ca 90% av gångerna, och när blindsen är uppe i 10,000/20,000 och vi har varsin stack på ca 250,000 (jag är oftast shortstack i heads uppen eftersom jag spelar rätt tight) så gör de raises på 3-5BB vilket tvingar mig till att endast syna med topphänder. När floppen kommer upp gör de ännu en monsterhöjning och när min hand missat paret så blir jag tvingad att lägga mig, för de gånger jag synar ner dem med högt kort och helt enkelt litar på turn/river så förlorar jag oftast till ett lågt par.

 

Med bara ca 10BB så kör Karl Möller - all in eller fold.

Finns inget mellanting!

 

Karl Möller? Men han är väl riktigt kass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spelar så att de ser 100% av flopparna och gör pre-flop raise ca 90% av gångerna, och när blindsen är uppe i 10,000/20,000 och vi har varsin stack på ca 250,000 (jag är oftast shortstack i heads uppen eftersom jag spelar rätt tight) så gör de raises på 3-5BB vilket tvingar mig till att endast syna med topphänder. När floppen kommer upp gör de ännu en monsterhöjning och när min hand missat paret så blir jag tvingad att lägga mig, för de gånger jag synar ner dem med högt kort och helt enkelt litar på turn/river så förlorar jag oftast till ett lågt par.

 

Med bara ca 10BB så kör Karl Möller - all in eller fold.

Finns inget mellanting!

 

Karl Möller? Men han är väl riktigt kass?

 

 

Han vann! Detta pga att han spelade optimalt med

de förutsättningar han hade. I praktiken så är han nog

ungefär lika bra som vilken annan internetspelare som helst :-) Däremot så var han jämfört med de andra

han spelade mot på TV inte alls lika bra.

 

 

Optimalt spel då man bara har 10 BB är all in eller fold.

Man har helt enkelt inte en stack stor nog att kunna syna

motståndaren och folda - man är i praktiken pottcommitted

om man spelar en hand - då är det bättre och gå all in och

hoppas motståndaren foldar sin hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de verkligen raisar så mycket är det lätt att spela mot dem, basera ditt spel på hur många BB du har kvar.

 

20bb+

Kall-syna med alla bra händer utom höga par, de re-raisar du ordentligt med. Du raisar inte med AK och sånt eftersom du vill att de stannar med sina Ax och Kx.

 

Om du träffar floppen HÅRT är det bara check/syna och låta honom bluffa bort markerna. Med hårt menas typ högsta tvåparet, utan färg eller stegedrag helst (vilket är ovanligt).

 

Om du träffar skapligt måste du höja, alternativt check/raisa.

 

Om du träffar ett bra drag, t.ex du har ATs, floppen kommer 78J med två i din suit, då check/raisar du all-in.

 

10-20bb

Nu måste du börja raisa mer preflop. Alla starka A, alla medium par och högre. Träffar du halvdant måste du beta, träffar du hårt check/raisar du.

 

-10bb

Nu är det bara all-in eller fold som gäller. Alla par, alla A med hyfsad kicker (AT räcker) och KQ är all-in händer, allt annat är fold. Om du har knappen eller lilla kan du trycka med vad som helst om du tror att de foldar.

 

 

 

Om du spelar så borde du öka dina chanser att vinna markant. Dels vinner du fler potter, men du saboterar deras spel genom att exploatera deras aggressivitet. I och med att du check/raisar så ofta kommer de att börja bli rädda för att beta när du checkar, och ge dig gratiskort, plus att det blir lättare att folda i och med att de bluffar mindre.

 

Lycka till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spelar så att de ser 100% av flopparna och gör pre-flop raise ca 90% av gångerna, och när blindsen är uppe i 10,000/20,000 och vi har varsin stack på ca 250,000 (jag är oftast shortstack i heads uppen eftersom jag spelar rätt tight) så gör de raises på 3-5BB vilket tvingar mig till att endast syna med topphänder. När floppen kommer upp gör de ännu en monsterhöjning och när min hand missat paret så blir jag tvingad att lägga mig, för de gånger jag synar ner dem med högt kort och helt enkelt litar på turn/river så förlorar jag oftast till ett lågt par.

 

Med bara ca 10BB så kör Karl Möller - all in eller fold.

Finns inget mellanting!

 

Karl Möller? Men han är väl riktigt kass?

 

 

Han vann! Detta pga att han spelade optimalt med

de förutsättningar han hade. I praktiken så är han nog

ungefär lika bra som vilken annan internetspelare som helst :-) Däremot så var han jämfört med de andra

han spelade mot på TV inte alls lika bra.

 

 

Optimalt spel då man bara har 10 BB är all in eller fold.

Man har helt enkelt inte en stack stor nog att kunna syna

motståndaren och folda - man är i praktiken pottcommitted

om man spelar en hand - då är det bättre och gå all in och

hoppas motståndaren foldar sin hand.

 

Karl Möller spelade optimalt givet de förutsättningar han hade (dålig spelare), inte stackdjupet. Det var LÅNGT ifrån optimalt spel från herr Möllers sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att spela loose-aggressive ibland, speciellt vid ett tight bord. Oftare är det lättare att spela LAG på fullbord än på shorthanded eftersom fullborden tycks samla många weak-tighta spelare. Finns det något skönare än att höja 4BB med 64, få syn av AK och AQ och floppen kommer med A64? Viktigt att fi har djupa stackar dock.

 

Som flera andra har sagt så gillar inte LAG-spelare att bli re-raisade. LAG-spelare vill ha initiativet i handen och om man höjt med 64 och blir re-raisad har man inte mycket annat val än att slänga korten. Undantaget är väl om man tycker det är värt något inköp att bygga tableimage.

 

Jag skulle inte bara kallsyna som någon sa. En bra LAG-spelare är väldigt uppmärksam på hur de andra spelarna agerar. En syn från en tight spelare innebär ofta en riktig järnhand. Då sänker LAG-spelaren tempot (om inte han själv har träffat rejält, drömmen för en LAG-spelare). Mot en dålig LAG-spelare däremot (maniac) kan det dock vara en bra taktik.

 

Själv åker jag fortfarande på lite för många jätteförluster för att kunna säga att jag plussar när jag spelar LAG, men det är likförbannat väldigt kul. Inte minst för att man ser hur vilsna många motståndare blir!

 

EDIT: Sry, läste inte tillräckligt noggrant. Spelare som spelar 100% av flopparna är INTE bra LAG-spelare utan maniacs. Då låter Stoneburgs råd alldeles utmärkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar heads upp så måster du våga re-raisa (all-in vid grunda stackar) ett par gånger med bra händer så att han slutar vara så aggresiv mot dig!

 

Var dock försiktig eftersom en bra LAG spelare är väldigt uppmärksammad på detta, sänker tempot men kommer att fortsätta höja dig preflop med bra händer i hopp om att du ska gå all-in igen när han sitter på ett monster (AK eller högt PP).

 

Väldigt viktigt att observera när han växlar tempo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...