Gå till innehåll

Köpa en bil, bila fram och tillbaka till Schweiz och sälja igen.


mr-flow

Recommended Posts

Hej!

 

Jag och några vänner funderar på att köra ner en eller två bilar till Schweiz. Vi har inga bilar så vi funderar på att köpa en eller två och sedan sälja när i kommit tillbaka. Ingen kan särskilt mycket om bilar men vi har en norrlänningen ibland oss som i alla fall ägt en bil tidigare. :)

 

Jag undrar vad man måste tänka på, säg även gärna det mest uppenbara typ som vinterdäck. Skatter, försäkring osv vad gäller?

 

Kikade lite på blocket nyss och verkar finnas minibussar och kombis från tidigt 2000tal för 10-15k. Vi förstår att vi givetvis riskerar att tappa någon tusenlapp men 5 flygresor plus hyrbil går på typ 18k.

 

Är det en dålig ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta runt lite och ta gärna hjälp av någon bekant som kan lite om bilar så tror jag absolut ni får en bil / minibuss som håller ihop så länge ni behöver den för 15 000 kronor, och som ni nog får ut merparten för efteråt.

 

Minimikravet är att den är skattad och trafikförsäkrad. Med en bil i den prisklassen skulle jag inte ta någon mer försäkring än trafikförsäkring. Vinterdäck behöver ni ju ha, men det är viktigt att tänka på att i en del länder - t ex Tyskland - är dubbdäck förbjudet. Ett plus är alltså om bilen säljs med vinterdäck i form av friktionsdäck och inte dubbdäck om ni planerar att resa genom Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta runt lite och ta gärna hjälp av någon bekant som kan lite om bilar så tror jag absolut ni får en bil / minibuss som håller ihop så länge ni behöver den för 15 000 kronor, och som ni nog får ut merparten för efteråt.

 

Minimikravet är att den är skattad och trafikförsäkrad. Med en bil i den prisklassen skulle jag inte ta någon mer försäkring än trafikförsäkring. Vinterdäck behöver ni ju ha, men det är viktigt att tänka på att i en del länder - t ex Tyskland - är dubbdäck förbjudet. Ett plus är alltså om bilen säljs med vinterdäck i form av friktionsdäck och inte dubbdäck om ni planerar att resa genom Tyskland.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju inte direkt gratis bara för att man köper en bil ;)

 

Nu vet jag inte var ni kör ifrån men säg sthlm-zurich Tur och Retur är ju, lite högt räknat, 400 mil. På det en volkswagenminibuss med fem tjingtjongtjangkillar i så har ni väl minimum en milkostnad på 20 kr, dvs 8k på bensin. Sen går det väl alltid att lägga på lite extra för körningen i Zurich. Tillkommer säkert en del andra utgifter, beroende på körväg. Tänker då främst på avgift för öresundsbron alternativt färjekostnader ev avgifter för att köra på olika vägsträckor i europa (lite osäker på hur vanligt det är med vägavgifter där ni ska köra).

 

Kör ni ner i ett sträck eller måste ni ha en hotellövernattning på vägen så är ju även det en rimlig kostnad att ta med i kalkylen.

 

Som Valterego skriver är det ju sen kostand för försäkring. Blir väl inte så vansinnigt hög, but still...

 

Kontra allt det där är ju hur sjukt mkt mer bekvämt det skulle vara att bara flyga ner ;)

 

Hursom, GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo bensinpriset hade jag faktist slängt en tanke på ;) enkel väg 160 mil är det som gäller. Plus färga fram och tillbaka. Vad kostar skatterna?

 

Men flyg är som bekant bekvämt samt att det faktist var rejält mycket billigare på några andra datum vi kanske kan tänka oss. Billigast just nu verkar att åka i mitten på mars och åka tåg gbg->cph easyjet cph->geneve hyrbil från geneve 2.5h vilket totalt blir borde bli ungefär 10h mot 18h med bil(16h körning 2h paus).

 

Jag tror helt enkelt jag blev lite för taggad på att köpa en bil och roadtrippa med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...