Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det finns ju en hel del...

loose passive passive (fisk)

loose passive agressive

loose aggressive passive

loose agressive agressive

tight passive passive

tight passive aggressive

tight aggressive passive

tight agressive neutral

tight agressive agressive

osv. med lite semi och slightly på vissa.

nå vad sägs?

(Rubrikpill, lite tydligare - Kubo)

Postad

Själv föredrar jag loose-passive spelare på grund av de låga svängningarna kombinerat med bra förtjänster.

Tycker alla tighta stilar går bra att köra mot. Jobbigaste är helt klart Loose-Aggressive, särskilt om det är en bra sådan också.

EDIT: Såg just Kubos post, och måste tillägga att detta är ju vad jag vill möta :)

Postad

har börjat sätta mig vid bord där det finns en loose passive passive nära till vänster om mig, mkt enklare att lira och att plussa då, så statistik prog hjälper verkligen i det avseendet, sån annan som gör samma sak?

Postad

I fixed föredrar jag att ha en maniac till bordet framför en calling station faktiskt. Visst svänger det friskt, men maniacen förlorar mycket mer pengar i ett snabbare tempo och är mer benägen att tro att han är en vinnare eftersom han kan ha helt spektakulära sessioner när han knäcker bord efter bord..

Om jag vore bättre på NL skulle jag nog föredra lösaggro spelare där också. För varje fi som faktiskt är en mini-Doyle så finns det dussintals som tror de är en mini-Doyle. Men eftersom jag inte är helt torr bakom öronen på NL så föredrar jag calling stations där.

I Pot Limit Omaha älskar, älskar, älskar jag lösaggro spelare. De verkar älska mig också, eftersom de tycks tro att jag är en vild gambler precis som de själva. Skillnaden är att när jag går all-in på ett drag på floppen i Omaha så har jag 17-20 outs åtminstone. De gör det 4-8.

Överlag lösaggro. Livstidsförtjänsten verkar högst på dem, även om de kan göra otäcka saker med veckoförtjänsten emellanåt.

Postad

Lirar NL

Jag vill ha en som är loose-passive preflop och tight-passive postflop.

fi vill alltså inte höjja mkt preflop, så jag kan limpa in mer med CS och annat kul!

fi vill inte beta/höjja mkt postflop (mer än när han har bra!), så jag kan jaga mina drag mer!

fi betar ut postflop när han har vettigt, dock kan det bli problem när han bara synar mig då fi borde höjja bara för att han är så passiv.

ps. rätta mig om jag använt fel "term" för vilken sorts fi jag vill möta ds.

Postad
Lirar NL

tight/lös är man innan floppen, man kan inte vara båda.

Klart du kan vara tight-passive postflop. Även om den mer moderna termen är weak-tight så ser man tight-passive ibland i litteraturen.

Postad

Jag lirar FL sh älskar folk som synar varje preflop men aldrig höjer. Efter floppen ska det i princip vara samma sak. Dom ska aldrig beta eller höja utan bara snällt syna med vilka kort som helst.

Postad
Lirar NL

tight/lös är man innan floppen, man kan inte vara båda.

Klart du kan vara tight-passive postflop. Även om den mer moderna termen är weak-tight så ser man tight-passive ibland i litteraturen.

tight = man spelar få händer preflop

lös = man spelar många händer preflop

det har INGET att göra med post-flop spelet.

Någon som är "loose aggressive passive" är alltså en spelare som spelar många händer och är aggressiv preflop, men passiv post-flop. Jag antar att de spelarna du vill spela mot är "loose passive passive"

Postad
tight = man spelar få händer preflop

lös = man spelar många händer preflop

det har INGET att göra med post-flop spelet.

Någon som är "loose aggressive passive" är alltså en spelare som spelar många händer och är aggressiv preflop, men passiv post-flop. Jag antar att de spelarna du vill spela mot är "loose passive passive"

Nog för att PokerTracker är ett underbart verktyg men jag trodde inte riktigt vi nått nivån där den faktiskt dikterar den kompletta betydelsen av uttryck. :P

Sklansky håller inte med dig i din definition. I Sklansky on Poker pratar han upprepade gånger om folk som är "tight" efter floppen. Bland annat förtydligar han att det är just den sortens tight de menar i HEFAP när de säger att man ska bluffa tighta motståndare mer och inte personer som är tighta preflop med spelar korrekt postflop.

En person som är tight efter floppen foldar för många händer.

Fokuseringen på autorate i PT har lett till att en hel massa folk helt har tappat en dimension av motståndarna: Hur mycket foldar de efter floppen? "Rock" och "calling station" har ju samma epitet efter floppen, passive. Du bettar dock rimligen olika mot de två.

Och motståndarna jag helst spelar mot är loose aggressive aggressive med en alldeles för hög went to showdown. (Om jag tar ett shot på en högre nivå, spelar ett spel jag är sämre på, eller har haft en stor downswing så föredrar jag passiva motståndare. Man tjänar lite mindre, men varians är mycket mindre. I vanliga fall så tar jag dock gärna en stor ökning i varians för en modest ökning i EV. Maximalt EV är det viktigaste.)