Gå till innehåll

Hur fördela tiden man lägger på poker?

heltok

Recommended Posts

Antag att man är en vinnande spelare vars enda mål är att maximera sin inkomst på både kort och lång sikt. Dock har man begränsat med tid på sig. Så nu är frågan hur ska man fördela tiden.

Vad tror ni om:

70% speltid

20% studier

10% handanalys

* Pollaktig tråd till Poker OT :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror lite på hur erfaren man är som spelare. Har man lirat i ett par år och läst ett par böcker tror jag att 20% är en grov överdrift för studier, medan det kan vara alldeles för lite för någon som har spelat i ett par månader. 10% handanalys tror jag däremot är mycket bra, även om jag inte lägger en bråkdel så mycket tid på det 8-)

Länk till kommentar

Spelartyp1: Studier 60%, Spel 30%, Handanalys 10%. (Helst med någon erfaren bisittare.)

Spelartyp2: Spel 70%, Studier+Handanalys resten.

Spelartyp3: Spel 80%, Studier+Handanalys resten.

Jag lägger faktiskt ner mer tid än så på studier och handanalys, åtminstone om man räknar att läsa alla relevanta diskussioner här och på 2+2, samt alla postade händer för samma limit både här och på 2+2 i det. :)

Länk till kommentar

Spelartyp1: Studier 60%, Spel 30%, Handanalys 10%. (Helst med någon erfaren bisittare.)

Vore nog bättre för någon som precis har lärt sig reglerna att ägna 100% till spel den första tiden. Det primära skälet för detta vore väl att först efter att man spelat ett tag kan man bestämma sig om man vill lägga ner tid på studier eller om man bara vill spela för att ha kul. Sen är det nog bättre om man har en viss praktisk erfarenhet för att bättre kunna förstå de situationer som tas upp i olika böcker.

Länk till kommentar

Lunkan88: Jag utgick från att spelartyp1 redan visste att han ville bli bra på poker.

Sen beror uppdelningen mycket på hur snabbt nybörjaren läser och tillgodogör sig information. Men jag tänkte mig en vanlig Svensson som i bästa fall kan läsa 150 ord engelska per minut, och som inte pluggat sen han gick ut en vanlig gymnasielinje, snarare än en person som utan problem läser 900 ord tung fackengelska per minut och som sällan behöver läsa om en sida och som skriver sin doktorsavhandling.

I själva spelandet har man inte så mycket val i den frågan, det tar tid innan man sett en situation tillräckligt många gånger.

Länk till kommentar

Bara jag som tycker läsa böcker är lite överskattat?

Efter att jag lärde mig det grundläggande grejjerna så har jag varit en vinnande spelare.

Läser en del poker-böcker då och då, men det mesta kan man ju lista ut på egen hand.

Nej, instämmer. Jag spelar NL och tycker inte att jag sett en enda vettig bok. Det bästa är väl att disskutera teori med andra mer erfarna spelare, näst bästa är att läsa här typ. Men böcker? bla bla, spela tight, bla bla, folk som biter på naglarna eller har tatueringar är fiskar, bla bla

Jag vill se en bok med problem och tankegångar kring specifika situationer. Typ "200 välspelade händer på parat bräde". Skulle bli affär direkt.

Länk till kommentar