Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta inträffade på 0.5-1 på PartyPoker inatt... Tänkte bara skriva ut historyn så länge så kan jag lägga till kommentarer imorrn när jag vaknat till, enjoy!

murfcats posts small blind [$0.25].

AntDak posts big blind [$0.5].

** Dealing down cards **

Dealt to P_Granlund [ A :spade: T :diamond: ]

thirdspower folds.

twopair_410 calls [$0.5].

Smith771 folds.

P_Granlund calls [$0.5].

zarraz calls [$0.5].

dahritta folds.

mattwilliam calls [$0.5].

murfcats calls [$0.25].

AntDak checks.

** Dealing Flop ** [ Q :diamond: , J :club: , A :diamond: ]

murfcats checks.

AntDak checks.

twopair_410 bets [$0.5].

(väldigt loose, bettar så fort han matchar nåt av sina kort, vilket av dom verkar spela mindre roll)

P_Granlund calls [$0.5].

zarraz calls [$0.5].

mattwilliam calls [$0.5].

murfcats calls [$0.5].

AntDak folds.

** Dealing Turn ** [ 5 :spade: ]

murfcats checks.

twopair_410 bets [$1].

P_Granlund raises [$2].

zarraz folds.

mattwilliam folds.

murfcats folds.

twopair_410 calls [$1].

** Dealing River ** [ 9 :heart: ]

twopair_410 checks.

P_Granlund checks.

twopair_410 shows [ 5c, Qc ] two pairs, queens and fives.

P_Granlund doesn't show [ As, Td ] a pair of aces.

twopair_410 wins $9 from the main pot with two pairs, queens and fives.

Återigen tacksam för alla synpunkter!

/Mvh Peter

Postad

Ok, här kommer lite tankar varför jag spelade som jag gjorde ...

** Dealing Flop ** [ Q :diamond: , J :club: , A :diamond: ]

Det här var ju en liten halvtrevlig flopp, toppar och en en gutshot till nötstegen. När twopair bettar ut har jag lite svårt att sätta honom på en hand, han har suttit och bettat bottenpar in i massa människor förut. Tror att jag har honom slagen iallafall och synar ett bet i hopp om att höja på turn, ifall det kommer ett någorluna säkert kort.

5 :spade: kommer på turn, ett till synes väldigt säkert kort. Twopair bettar ut igen, bestämmer mig för att raisa och tunna ut fältet och att få folk med div gutshots att lägga sig.

9 :heart: kommer på rivern. Vet inte varför men av nån anledning får det kortet mig att sakta ner lite och jag checkar ner handen.

Så här i efterhand känns det helt ok spelat, och jag förlorade lika mycket pengar det hade kostat mig att ha syna både turn och river. Men men, kritisera gärna!

/Mvh Peter

Postad

Varför höjde du inte på floppen? Jag kanske är märkt av för lite FL-spel, men det känns som om det bästa du kan göra är att raisa för att tvinga spelarna bakom dig att behöva syna två små bets istället för en.

Postad

Med den floppen så kände jag inte att jag skulle kunna trycka ut någon, väntade på ett "safe card" innan jag försökte få ut folk när betten dubblades ... Om det var rätt eller inte vet jag inte men det var så jag resonerade.

/Mvh Peter

Postad

Jag kanske har fattat det fel, men har man den bästa handen, ska man inte försöka bygga upp potten då? Plus att du kanske får mer information om du raisar, om potten re-raisas och blir cappad så är det väl ganska så troligt att du ligger efter..

Postad

Hej igen!

Kände inte att detta var en "potbyggarhand", utan dess värde berodde mycket på vilket kort som skulle komma på turn. Kanske är för defensiv i mitt tänkande?

/Mvh Peter

Postad

En alldeles perfekt spelad hand i mitt tycke. Detta är ett utmärkt exempel på ett vida missförstått koncept som tas upp i HEFAP av sklansky och malmuth.

Poängen är att precis som redan nämnt kommer div raws att stanna i potten även om han höjer på floppen (Dom kan till och med få odds att göra det) och det är därför meningslöst att höja. Du vill höja för att isolera den aggresiva betaren, men höjningen kommer bara få som effekt att göra potten större, vilket i sin tur innebär att den som drr till en gutshot kan få korrekta odds att göra det på turn när du blir checkad till och betar. Det är då bättre att bara syna floppen, vänta och se vad turn kortet blir och sen höja när den ursprungliga betaren återigen betar in i dig.

Postad
Poängen är att precis som redan nämnt kommer div raws att stanna i potten även om han höjer på floppen (Dom kan till och med få odds att göra det) och det är därför meningslöst att höja.

Det är det inte, särskilt som han själv antagligen har ett drag så starkt som någon annans. Den metoden gör det främst lättare att vinna potten och borde väl ibland vara mer lönande. Men det är ju inte meningslöst att höja, man tjänar ju pengar på det om man har bäst hand, oavsett om fi foldar eller ej.

Personligen så skulle jag vara rätt benägen att höja eftersom jag kanske har bästa handen (mycket checkar + tomtebet) och ofta har ett helt ok drag även om jag inte har det (gut-shot + eventuella par och triss outs). Om jag hade en nia istället för en tia så skulle jag lutat åt att bara syna för att höja turn om det kom ett safe card. Som det är så är det ju ett bra resultat om jag är bäst vare sig dragen lägger sig eller synar, och är jag inte bäst så är det ingen katastrof pga mitt drag. Om jag hade en nia som sidokort så skulle det ju vara mycket värre att inte vara bäst eftersom jag har så få outs då, mot exempelvis AJ.

Turn hade jag spelat likadant som dig om det kom en femma, och mot en motståndare så hade jag valuebetat om jag visste att han var en synstation som höjde mycket sällan (då kan jag ju lägga mig mot en check-raise).

Jag vet inte vad som är bäst, och det varierar helt klart med vilken sorts motståndare du har.

EDIT: eftersom det är ett färgdrag ute så sjunker värdet på min hand dramatiskt, både dragdelen och den färdiga. Så jag ändrar till syn. Hade jag haft trefärg med esset så hade jag nog höjt.

Postad

Får tacka för alla svar! Att döma av era kommentarer gjorde jag inte bort mig fullständigt ;)

En annan fråga om samma hand. Ponera att du inte har en kille i första position som bettar in i dig, du blir ju möjligheterna att försvara din hand mycket mindre. Så, nu mina två frågeställningar:

A. Hade ni checkat och synat ett bet ifrån sen position för att sen check-raisa honom på turn?

B. Hade ni checkat och raisat ett bet ifrån sen position på floppen?

C. Eller ni kanske har en taktik vida överlägsen dom ovan nämnda?

Själv lutar jag åt alternativ B i det fallet. Risken i alt A att han betar på tex ett ruterdrag eller straightdrag är ju överhängande, och då kommer han förmodligen att checka turn (om man inte har ett väldigt stark drag+par)

Eller är det en risk man får ta?

/Mvh Peter

Postad

För det första tycker jag att du borde lagt dig preflop. men det kanske bara jag som är en rock.

för det andra är det, om jag räknar rätt, sju små bet i potten när det är din tur på floppen.

Det innebär att den som ska syna en eventuel höjning från dig får potoddsen 1-4.5 (plus en two-flush på bordet). Vill du inte att folk ska syna gutshots eller mellanpar med de oddsen?

Det finns tre damer, tre knektar, tre tior och tio ruter som du inte vill se på turn. att låta mostpelarna dra till dessa möjliga scarecards för ett bet kan lätt straffa sig.

Angående din andra fråga hade jag nog betat ut direkt om ingen redan hade betat. Du vill absolut inte ge ett gratiskort med den floppen. Om någon hade höjt hade jag sett turn och om det inte hjälpt mig hade handen med all sannolikhet hamnat i ansiktet på dealern. Topp par är ingen rolig hand med den floppen när det finns ett par stycken motspelare kvar i potten.

Konceptet i HFAP som flexus tog upp gäller när potten är mycket stor. I exemplet de använder ser sex eller sju pers floppen för tre bets var. Det är en helt annourlunda situation än den här.

edit: nio ruter...