Gå till innehåll

Dekadens, musik och dålig poker


GruGloG

Recommended Posts

Tänker mig att de nog måste vara livrädda för den barbariska skåningen och omedvetet försöker använda samma dialekt för att kamfouflera sig och därmed slippa undan det oundvikliga folkmordet. Göteborgska är obv snyggast.

 

Idag är GruGloG en glad skåning då han återförenats med sitt kära internet och dessutom fått vinna 5 inköp innan kvällen ens börjat, småsjukdom innebär massor av timmars grindkurering ikväll för att vara i finfin form under kalasandet imorgon.

 

No gains, moar flott: n9JDVPK.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 210
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett finfint kalasande med pf-maffian igår.

Tror dock jag började reppa enormt jättedryg där nånstans i slutet, men karman jämnar ut det med en bisarr komabakfylla idag.

 

MVH inte ens nästan vågat försöka äta någon av mina två smarriga gorbys som står på matsedeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grävskopan är framme, nu jävlar ska hålet schaktas igen. 15 timmars klickande sen igår och lär fortsätta i samma takt. Lika gott det då stockholm och pf-träff djupt traumatiserat första lönen (samt fysiskt massakrerat min stackars plånbok, mer oballer-schabrak får man leta efter).

 

Eftersom jag saknar både tur och skillz är prognosen att vara b/e på staken och åter uppe på /5 runt 2027.

 

 

 

Vet mannen ens hur man gör omagisk musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprutar snart kort ur öronen på mig, men grävskopan har schaktat igen mer än halva avgrunden och har även tyckt mig urskönja ett litet litet uns av tankeverksamhet i det vildsinta knappklickandet under de senaste dagarna. Hoppas fortsätta i samma takt månaden ut med enbart förgiftningsuppehåll under helgerna. Över och ut.

 

 

Alla ok med det här? Verkar vara en av de mer tänkande regsen på /2, spelar 35/26/10 med 24 % fold BB vs SB-steal över 641 händer.

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2456646

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $344.69

Hero (SB): $366.00

BB: $415.84

CO: $158.95

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is SB with 7 :spade: 5 :spade:

2 folds, Hero raises to $6, BB calls $4

 

Flop: ($12.00) 8 :spade: 6 :heart: T :club:(2 players)

Hero bets $9.00, BB raises to $28, Hero calls $19

 

Turn: ($68.00) 9 :heart:(2 players)

Hero checks, BB bets $50.00, Hero calls $50

 

River: ($168.00) 3 :heart:(2 players)

Hero checks, BB bets $126.00, Hero calls $126

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprutar snart kort ur öronen på mig, men grävskopan har schaktat igen mer än halva avgrunden och har även tyckt mig urskönja ett litet litet uns av tankeverksamhet i det vildsinta knappklickandet under de senaste dagarna. Hoppas fortsätta i samma takt månaden ut med enbart förgiftningsuppehåll under helgerna. Över och ut.

 

 

Alla ok med det här? Verkar vara en av de mer tänkande regsen på /2, spelar 35/26/10 med 24 % fold BB vs SB-steal över 641 händer.

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2456646

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BTN: $344.69

Hero (SB): $366.00

BB: $415.84

CO: $158.95

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is SB with 7 :spade: 5 :spade:

2 folds, Hero raises to $6, BB calls $4

 

Flop: ($12.00) 8 :spade: 6 :heart: T :club:(2 players)

Hero bets $9.00, BB raises to $28, Hero calls $19

 

Turn: ($68.00) 9 :heart:(2 players)

Hero checks, BB bets $50.00, Hero calls $50

 

River: ($168.00) 3 :heart:(2 players)

Hero checks, BB bets $126.00, Hero calls $126

 

För att beröra Metaddicts kommentar så är det absolut standard att öppna 75s i SBvsBB om inte BB har en extremt hög 3BvsSB men så verkar fallet inte vara samtidigt som det verkar som att han defendar väldigt brett -> svag range. Vilket gör att 75s är en ännu bättre kandidat att steala med då den har bra barrelability och kommer ge FI stora svårigheter att försvara en tillräckligt stor range postflop. För låt oss vara ärliga, det är ingen på de där nivåerna som är tillräckligt kompetent att försvara 76% av sin range så att de inte blir autoexploaterade vs cbet. 3/4p-cbet betyder att de inte får ha högre fold2cbet än 43% för varje gata som du cbettar.

 

Som handen är spelad så är det fine men hade du varit kanske 50bb djupare hade jag definitivt argumenterat för en checkraisejam för att bli av med splittar. Vi måste ställa oss frågan vilka hjärter han raisar floppen med... 8hxh, Thxh flattar han i princip 100% av gångerna, 8hTh borde han verkligen flatta för att det är en sådan textur där du är perceived att 3barrelbluffa frekvent. QhJh borde han också flatta. Det är väl egentligen bara möjligtvis 8hTh, KhQh, Ah7h eller någon hand som Jh7h som verkar rimlig att ge honom färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite nyfiken, Intenze.

 

Jag har alltid trott att om FI har en hög foldtoSBsteal i BB så ska vi öppna maaassa för vi får folds så ofta? Men du verkar förespråka att vi ska öppna bredare ju mer han synar för att spela barrel-spelet mot hans breda range?

 

Min teori är mer åt lågvarians-hållet medan din teori är mer högvarians?

 

Mvh 191bb/100 75s SB unopened :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filade på ett svar men sen kom jag på att jag inte orkar engagera mig :) Jag viker fortfarande 75s där mot denna fi.

 

Tråkigt att du inte vill engagera dig för jag är inte som majoriteten av forumet som skriver för att trycka ned folk utan istället för att öppna upp för en diskussion! Tycker det är alldeles för många korta svar utan teoretisk uppbackning så försöker göra mitt bästa att alltid förklara resonemanget bakom min ståndpunkt!

 

Jag säger inte heller att det är något jättefel att folda 75s mot en sådan här typ av motståndare men som jag bevisade genom att definiera trösklarna för var autoprofit med ett cbet går så är det definitivt +ev att höja upp den även mot en sådan här motståndare. Så det gäller att inte lura sig själv för foldar man 75s så gör man det för att man är bekväm och inte vill hamna i jobbiga situationer OOP och inte för att det är evmässigt korrekt.

 

Har ni en tillräckligt stor databas i HM2/Pokertracker så är det bara att gå in och analysera er framgång med 75s i SB; Facing unopened pot. Om resultatet är >-50bb/100 så är det profitabelt att spela den. Vilket det i alla fall har varit för mig under de senaste 500 000 händerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite nyfiken, Intenze.

 

Jag har alltid trott att om FI har en hög foldtoSBsteal i BB så ska vi öppna maaassa för vi får folds så ofta? Men du verkar förespråka att vi ska öppna bredare ju mer han synar för att spela barrel-spelet mot hans breda range?

 

Min teori är mer åt lågvarians-hållet medan din teori är mer högvarians?

 

Det är roligt att det fångar din nyfikenhet! För att lättast förklara det här så kan du visualisera ett spektrum mellan att defenda för mycket och defenda för lite där mittpunkten är en teoretisk utopi där du defendar en optimal frekvens. Vi kan ju börja med att konstatera att det inte är någon som defendar optimalt och oftast är folk inte ens i närheten, de är alltså otroligt obalanserade.

 

Om vi börjar med att analysera den tighta spelaren så är det för oss i SB autoprofit att steala med ATC om BBsfold2SBsteal > 62.5%, förutsatt att vi 3xar. Så mot dem höjer vi upp 75s framför allt för att vi vinner många potter preflop och sedan måste vi vara lite mer selektiva på vilka brädor vi spelar tillbaka mot deras tighta defendrange postflop.

 

Vad gäller den lösa spelaren som defendar för brett så vill jag bara betona här att han nödvändigtvis inte behöver defenda för brett preflop rent frekvensmässigt. Utan problemet ligger i att majoriteten av spelare inte har den spelmässiga kompetensen att defenda låt säga 70% av sin range vs SB postflop då det kräver en ovanligt hög aggression genom raisecbet, floats och även kapaciteten att göra om händer med sdvärde till bluffar. Kom ihåg att BB inte får ha mer än 43% fold to cbet för att inte SB ska autoprofita så vad det slutar med är nästan alltid att BB foldar för mycket på någon gata.

 

Fortsättningsvis så är det ofta på turn och river folk foldar alldeles för mycket så det betyder att det är extra profitabelt för oss att skjuta flera gator. Detta är det mest gynnsamma scenariot för oss då det betyder att våra bluffar/semibluffar på tidigare gator blir till effektiva värdebets i slutändan när de slutligen viker på turn eller river. Och det är när vi har konstaterat detta som vi måste ställa oss frågan vilka händer vi helst skjuter flera gator med. Jo olika typer av connectors, onegappers, twogappers etc. Jag höjer ju mycket hellre upp 75s mot BB än vad jag gör A5o, något som man paradoxalt ser höjs upp mycket oftare av motståndarna. Detta helt enkelt för att den har bra barrelability; den inneboende kapaciteten att utvecklas till en stark hand (stege/färg) och således är utomordentlig att semibluffa med.

 

Sedan vill jag bara avsluta med att understryka att det visserligen går att diskutera låg- och högvariansspel som olika approacher till spelet men glöm inte bort att lågvarians nästan alltid är ett suboptimalt spel som kommer att generera lägre ev i längden. Vad lågvarians betyder är helt enkelt att man reducerar beslutsträdet och då det i ett vakuum inte nödvändigtvis behöver betyda att man tappar ev så kan man aldrig tjäna ev på att avsäga sig spelmässiga alternativ ingame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aight, tack för förklaringen! Gillar det verkligen :-D

 

 

Detta fångade uppmärksamheten också, ska komma ihåg det!

 

Vad lågvarians betyder är helt enkelt att man reducerar beslutsträdet och då det i ett vakuum inte nödvändigtvis behöver betyda att man tappar ev så kan man aldrig tjäna ev på att avsäga sig spelmässiga alternativ ingame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott tugg intenze!

 

Micropokern är i allra högsta grad levande ändå

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 5 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

UTG: $97.00 - VPIP: 44, PFR: 0, 3B: 0, AF: 1.3, Hands: 18

CO: $96.24 - VPIP: 25, PFR: 15, 3B: 4, AF: 1.2, Hands: 519

BTN: $197.71 - VPIP: 26, PFR: 18, 3B: 10, AF: 2.3, Hands: 315

SB: $431.42 - VPIP: 62, PFR: 0, 3B: 0, AF: 1.7, Hands: 154

Hero (BB): $538.45

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BB with J:diamond: J:club:

UTG calls $2, CO raises to $9, 1 fold, SB calls $8, Hero raises to $38, 1 fold, CO raises to $96.24, SB calls $87.24, Hero calls $58.24

 

Flop: ($290.72) 9:club: J:heart: 3:diamond: (3 players)

SB checks, Hero bets $50.00, SB raises to $100, Hero calls $50

 

Turn: ($490.72) 7:heart: (3 players)

SB bets $235.18, Hero calls $235.18

 

River: ($961.08) 6:diamond: (3 players)

 

Final Pot: $961.08

SB shows A:heart: 2:club:

Hero shows J:diamond: J:club:

Hero wins $946.08

(Rake: $15.00)

 

Tar helg genom att binka färdigutgrävd, varde alkohol!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha 75s/A5o samtidigt i sin first-in range i SB? :cry:

 

Självfallet kan man det! Men är man riktigt överjävlig mot en så mjuk spelarpool som Svs ofta har så skulle man kunna välja att konstruera en skev range i den situationen utan att bli exploaterad förutsatt att BB har en relativt hög 3bet.

 

Eftersom BBs range bör vara cappad på Axx-brädor medan vi i SB har alla Ax i vår range samtidigt som man tar i beaktning att man får disproportionerligt stor respekt på denna typ av flopptextur så skulle man kunna välja att skippa de sämsta offsuit-essen och istället slänga in låga suited one- & twogappers. Resultatet blir att vi får lika mycket respekt som vanligt på Axx men även har fördelen att kunna spela tillbaka mer aggressivt på låga texturer då vår range helt plötsligt har mer equity där.

 

Men det är som sagt en exploativ rangekonstruktion som egentligen bara är applicerbar vid tillräckligt låga stealfrekvenser. Har du +~45% steal så har du utrymme att spela alla dessa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självfallet kan man det! Men är man riktigt överjävlig mot en så mjuk spelarpool som Svs ofta har så skulle man kunna välja att konstruera en skev range i den situationen utan att bli exploaterad förutsatt att BB har en relativt hög 3bet.

 

Eftersom BBs range bör vara cappad på Axx-brädor medan vi i SB har alla Ax i vår range samtidigt som man tar i beaktning att man får disproportionerligt stor respekt på denna typ av flopptextur så skulle man kunna välja att skippa de sämsta offsuit-essen och istället slänga in låga suited one- & twogappers. Resultatet blir att vi får lika mycket respekt som vanligt på Axx men även har fördelen att kunna spela tillbaka mer aggressivt på låga texturer då vår range helt plötsligt har mer equity där.

 

Men det är som sagt en exploativ rangekonstruktion som egentligen bara är applicerbar vid tillräckligt låga stealfrekvenser. Har du +~45% steal så har du utrymme att spela alla dessa händer.

 

Hur menar du att BB är cappad på Axx? Skulle aldrig vika Ax i BB mot SBraise first in. Menar du att vi inte "kan" ha AT+ eller AJ+ i BB om vi inte trebetar pre så är jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför 3bettar man AT+ BB mot SB? personilgen har jag runt 10% i 3bet overall men måste säga att ända gången då ja 3bettar dom händerna är om det är en fisk i SB som öppnar... nu spelar vi visserligen alla anorlunda. Och en till sak är att om du kan defenda 70% mot en SB öppning på 43 för att gå BE betyder det inte att du måste trixa en massa, det är ju potodds och potoddsen säger ju att om att du checkar ner hela vägen till river efter flopp så kommer du gå BE på synen pre. du verkar kunnig men förvirrande intenze.

 

Hjälp mig att förstå varför man skulle 3betta och varför man inte kan syna så brett i BB(varför cappa rangen, fattar ingenting) helt sjukt att behöva folda seminötter när det 4bettas dessutom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför 3bettar man AT+ BB mot SB? personilgen har jag runt 10% i 3bet overall men måste säga att ända gången då ja 3bettar dom händerna är om det är en fisk i SB som öppnar... nu spelar vi visserligen alla anorlunda. Och en till sak är att om du kan defenda 70% mot en SB öppning på 43 för att gå BE betyder det inte att du måste trixa en massa, det är ju potodds och potoddsen säger ju att om att du checkar ner hela vägen till river efter flopp så kommer du gå BE på synen pre. du verkar kunnig men förvirrande intenze.

 

Hjälp mig att förstå varför man skulle 3betta och varför man inte kan syna så brett i BB(varför cappa rangen, fattar ingenting) helt sjukt att behöva folda seminötter när det 4bettas dessutom

 

Jag tror jag förstår allt du menar förutom "Och en till sak är att om du kan defenda 70% mot en SB öppning på 43 för att gå BE betyder det inte att du måste trixa en massa, det är ju potodds och potoddsen säger ju att om att du checkar ner hela vägen till river efter flopp så kommer du gå BE på synen pre." som du väldigt gärna får förtydliga.

 

För det första vill jag bara understryka att jag aldrig skrev att 70% defendfrekvens var gränsen för att gå BE - det var bara ett exempel. För det andra så kämpar ju motståndarna tillbaka i poker vilket betyder att man sällan får möjlighet att checka ned en hand då spelarpoolen generellt har 50-80%cbet+delayedcbet de gånger du checkar bakom floppen. Så även om det du skriver stämmer så är det ju varken realistiskt eller applicerbart i poker?

 

Det är ju viktigt att komma ihåg att frekvensen du kan försvara profitabelt vs en SBsteal preflop är en funktion av såväl din hands styrka gentemot SBs range såväl som din spelmässiga kapacitet. Så desto fler/större fel du gör postflop desto mindre range kan du försvara preflop. Det betyder alltså att alla spelare har olika optimala defendfrekvenser preflop (eftersom deras postflopskicklighet skiljer sig). Vad jag tror att du gör är att du väljer att se på preflop som en isolerad incident utan att ta i beaktning att ditt postflopspel påverkar om ditt preflop beslut är profitabelt eller ej. Om du defendar exakt 37.5% vs SB3xsteal så defendar du teoretiskt exakt så mycket du behöver för att SB inte ska autoprofita (om vi bortser från att SBs range har equity vs vår range) men om du exempelvis foldar eller synar 100% av gångerna han bettar postflop autoprofitar han ju ändå - fast postflop. Så postflop och preflop påverkar varandra! Jag hoppas att det här förklarar vårt missförstånd för nu har jag fått tänka om bra många gånger :D Och annars får du förtydliga så ska jag trolla fram en bättre förklaring imorgon när jag inte är som havregrynsgröt i huvudet!

 

Vad gäller varför man 3bettar så brett så skulle jag först vilja börja med att säga att AT inte är standard men AJ+ i alla fall är det. Varför man vill 3betta så brett är dels för värde men även för att kunna ha en stor bluffrange. För att inte bli obalanserad så måste du givetvis lägga till fler värdehänder i din 3betsrange om du vill kunna ha fler bluffhänder och detta är ju något du absolut vill ha i BB för att sätta press på SB som måste spela ur position med en bred range. Om en spelare t.ex. har 15% 3bet i BBvsSB men bara 3bettar AQ+, TT+ för värde så betyder det att han har ~2/3 bluffar och således kan jag bara börja exploita honom genom att min4betta honom otroligt brett från SB och sedan ge upp när han väl spelar tillbaka. Men om BB breddar sin värderange så betyder det att han då kan försvara sig mot mina 4bet mer effektivt och således hindra mig från att exploatera honom lika lätt.

 

Om vi ponerar att du möter en SBstealrange på 40% så betyder det att SB i alla fall behöver defenda 33% av den rangen vilket är topp 13% av händerna. Och eftersom att vår range har equity mot hans range så måste han faktiskt defenda mer än 33% så det här är ett pessimistiskt antagande vi gör. Men den rangen han måste defenda innehåller helt enkelt tillräckligt många dominerade händer (t.ex. JTs+, QJs+, A8s+, KJo, ATo osv) för att vi ska kunna göra det för värde - för att inte tala om alla gånger spelaren inte klarar av att hålla disciplinen och synar in med något spekulativt bara för att försöka spela ut oss. Något som sker betydligt oftare än vad man kan tro när man spelar aggressivt med en hög 3betsfrekvens i BB!

 

 

OBS: Skrev det här efter en lång dag på jobbet så har fått redigera x antal gånger för att få det mer lättförståeligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag repat jazz med trevliga pågar för första gången på år, det var micket roligt. Det var lite mindre roligt att missa alla ställda alarm och rusa ut till bilskjutsen nyvaken och sprutbakis/hestafull för att färdas på sveriges minst raka bilvägar ut i den mörkaste skånska bushen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag repat jazz med trevliga pågar för första gången på år, det var micket roligt. Det var lite mindre roligt att missa alla ställda alarm och rusa ut till bilskjutsen nyvaken och sprutbakis/hestafull för att färdas på sveriges minst raka bilvägar ut i den mörkaste skånska bushen.

 

 

Hm du spelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag slog volymrekord på svs i mars trots lite halvsen start, vilket kändes rätt skoj efter att typ fått in hälften så många händer totalt mellan november-februari. Inte helt otrivsamt att trycka lite micropoker på vardagskvällarna och balansera med dummare saker på helgerna ändå, även om en såklart småsaknar den totala dekadensen som var livet som arbetslös/student. Petat in några händer där och blir nu att på riktigt försöka smyga tillbaka på /4-/5 i april och bråka tänkte jag mig.

 

FeWP4Vo.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...