Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste "stay in school kids" för någon timme sedan och har sedan dess funderat en hel del över mitt nuvarande liv och framtiden. Insåg äntligen att jag är en slav under mina rutiner, att jag spelar poker för att det är vad jag kan och gjort de senaste åren. Så jag ställde mig frågan om det är dags att lägga pokern bakom sig och börja på nytt. Bara tanken gjorde mig glad, vad spännande, vad utvecklande etc. men jag har också ett förnuft och det fick precis som vanligt bestämma.

Och här sitter jag nu och skriver en dagbok utan någon direkt plan. Jag vill komma ur mina nuvarande rutiner så det kändes rätt att göra något jag inte gjort tidigare. att skriva ska ju ha terapeutiska krafter ... Egentligen vill jag inte göra det offentligt, jag är inte mycket för uppmärksamhet men jag tror inte att jag skulle kunna föra en dagbok om den inte gav någon form av feedback. Förhoppningsvis finns det också ett antal pokerspelare som sitter i liknande situationer eller har genomgått dem tidigare som kan dela/hjälpa/vadfansomhelst.

utmaning 1: jag måste bli produktivare

utmaning 2: jag måste lära mig att spela poker igen

utmaning 3: jag måste aktivera mig socialt och inte bara ligga hemma och suga på frugans spene som en förlorare

utmaning 4: jag måste börja träna

utmaning 5: ta ett steg i taget (jag vet av erfarenhet att jag inte kan byta min livsbild från dag 1 till dag 2 och förvänta mig att det ska hålla mer än någon vecka. långsiktigt är den enda vägen!)

Hmmm, kan väl berätta lite om min situation. Är föredetta higstakesspelare, spelade hs på den tiden då pengar var billiga, älskade poker och var ganska duktig (enligt den tidens normer). någonstans blev jag bekväm och slutade utvecklas (3år sedan kanske). Har droppat en del i nivåer och spelar nu breakeven/lillplus poker på midstakes 6max och är väl ganska spew. När jag tänker efter lite så inser jag att jag egentligen är likgiltig till hur jag spelar. jag är fruktansvärt resultatorienterad och blir glad när jag vinner även om jag spelar horribelt, förr kunde jag vara förbannad på migsjälv efter att ha vunnit 10inköp för att jag spelat en hand dåligt eller gått emot min strategi. en normal session sparade jag kanske 10-20hhs för review och satt ofta 1-2h i HM efter varje session, idag sparar jag kanske 10hhs per månad (men går aldrig igenom dem).

Och rent generellt så spenderar jag säkert 5-10h för mycket framför datorn varje dag.

Ett steg i taget. Kanske ska ta det första steget och gå och lägga mig. Steg två aka. lägga upp en plan, tar jag i morgon.

Aja, vi får se vad det blir av det här. Hej så länge eller nåt?

Postad

Vi är nog många pokerspelare som känner igen oss :P Du jobbar inte eller pluggar nått eller? Tips är ju annars att börja med något av det kanske på deltid.

Bra start med denna dagbok iaf och att skriva ner mål osv :) GL med allt!

Postad

Lycka till! Ska bli kul att följa, varit i samma sits och skrivit liknande dagböcker. Går också med funderingar i bakhuvudet om att lägga pokern på hyllan, men precis som du har jag skjutit på det ...

Postad

Funderat en hel del sedan jag skrev det där inlägget igår. Insåg att utmaningen att bli duktig på poker hade två utgångar, 1) jag genomgår teoretisk självtortyr och blir duktig 2) jag skjuter på det till "imorgon" för att det är så tråkigt och blir aldrig duktig. Sannolikheten för 2 är väl 90%. Och om jag hittar 2 outaren och blir duktig så är priset fortfarande högt. Därför beslutade jag att byta från 6max till HU/PLO istället och få nyhetens behag i ryggen. Frågade runt bland vänner och fick 3 månaders coaching av en väldigt duktig HU-kompis i utbyte mot att han får låna min bil i 1,5 månad. Bra deal då jag troligtvis inte skulle använt bilen oavsett.

Ska som sagt ta ett steg i taget och första steget väljer jag att ta emot en produktivare vardag. tror det ger störst livskvalitets effekter samtidigt som det påverkar alla mål positivt. Men att bli produktiv är lättare sagt än gjort, det är något jag försökt bli ett antal gånger tidigare. Tänker prova en ny strategi och införa en morgonrutin som ersätter min nuvarande (frukost sedan 2h i soffan med laptopen).

Morgonrutin

vakna 10

sätta på musik

sätta på kaffet

duscha

dricka kaffe

meditera

frukost

göra det viktigaste/jobbigaste jag kan göra

För att jag ska hålla rutinen har jag satt upp en kalender på kylen där jag markerar varje dag då jag genomfört morgonrutinen med grön överstrykningspenna och varje dag jag misslyckas med röd. THE POWER OF VISUALS WILL BE MY GUIDE (fatta vad vacker kalendern kommer bli om den blir helt grön (gröna dagar har man lärt sig är bra dagar som pokerspelare) och skillnaden om man låter röda dagar slippa in och förstöra trenden.

Idag har jag:

Fixat coach

Lagt upp en plan för steg 1

Börjat snickra på en HU-HUD

Tagit en promenad

Läst 30 min i MOP som ett ställningstagande

Löst massa random skit som jag lagt på hög tidigare

Ikväll ska jag:

Börja studera HU/Lägga upp lite grundstrategi

Sätta in pengar på alla världens siter

Dra nytta av depositgoodrun

@lilltjejen nej jag varken jobbar eller studerar vid sidan. har dock sökt några kurser till hösten så vi får se. typiskt nog så har jag bara sökt onlinestudier, hade jag behövt gå till uni hade jag ju tagit tag i utmaning 3. men men, får göra om och göra rätt till våren.

@jodan Tack! Hur kom du ur dem?

Postad
Btw. En fråga. Frugan gör egen mussli. Det gör hon genom att ha massa frön och jag vet inte vad i ugnen på 50 grader i 15h med lätt öppen lucka. Hur mycket kostar det med average elföretag?

Det går naturligtvis inte att svara på utan att känna till massa detaljer. Men låt oss gissa, approximera och göra en uppskattning inom någon tiopotens.

Du har en ugn med effekten 2500W. Om ugnen hade varit inställd på max med grillelement och grejer åtgår 2.5kW under 15h => 37.6kWh.

Vi har ingen aning om ditt elavtal men normalt är det runt 70 öre / kwh, låt oss säga 1 SEK / kwh.

Alltså är den maximala kostnaden för äventyret 37.5 SEK. Nu är ju inte ugnen aktiv hela tiden. Tvärtom, att hålla temperaturen runt 30 grader över rumstemperatur bör inte ta mer än en tiondel av denna energi. Alltså runt 4 SEK.

En gissning är alltså att frugans hobby kostar mindre än 4-6 kronor per Müslisession.

Du kan förbättra beräkningen genom att titta hur ofta ugnen "värmer" och försöka klura ut om den värmer med fullt påslag / alla värmelement osv.

Vissa moderna ugnar har tom strömförbrukningsindikatorer, kolla manualen.

Sist och slutligen säljer t.ex. Claes Ohlson Elenergimätare för någon hundralapp:

8872033812510.jpg