Gå till innehåll

Fjärrkontroll till datorn?

Papa Kubo

Recommended Posts

En klasskamrat från gymnasiet lödde ihop en ir-mottagare åt mig som kopplas till datorns serieport, funkar med vilken vanlig fjärrkontroll som helst tillsammans med winlirc ( http://winlirc.sourceforge.net/ ). Kan styra både winamp och media player classic nu. :)

Sen har jag tyvärr inte hittat några ritningar på hur man bygger sin egen, men det borde ju finnas eftersom han kunde göra det.. Annars finns det säkert företag som säljer dyrare produkter med samma funktion. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som orkar läsa den här recensionen åt mig? :)

För 170 kr är det inte mycket att snacka om. Fjärren är ett givet val, om du tycker att du har ett behov av en sådan.

Om du har en mobil med blåtand kan du köpa en dongel till datorn, som gör att datorn kan prata med din mobil. På det viset kan du fjärrstyra burken via mobilen. Blåtand pratar via radiovågor, så du behöver inte ha fri sikt mellan mobil och mottagare. Dongeln kostar 2-300 kr.

Det finns ett flertal trådar på Sweclockers om hur du styr burken med din mobil. Listar en här. Länk

Länk till kommentar

Jag körde med FMA till min T610, funkade bra att styra Winamp med.

Ångrar att jag skaffade ny telefon (helt onödigt, T610 är bra, ska sluta svara i telefonen när det ringer om jag spelar, framförallt ska jag inte bara gå med på saker från försäljare för att bli av med de ;))

Den där saken de testade på Sweclockers verkar ju vara guld. 170kr är billigare än Blåtand till datorn..

Länk till kommentar

jag har kört min T610 som fjärris till min iBook i några år. väldigt smidigt om man ska byta låt när man skiter eller byta musikvideo när man sitter i soffan. rätt kul också att driva med sina polare och styra muspekaren när de försöker byta låt på fester ed. möjligheterna är obegränsade...

jag använder salling clicker.

Länk till kommentar