Gå till innehåll

De viktigaste 5 punkterna?


Max Cady

Recommended Posts

Tycker det viktigaste för en som är helt ny är att lära sig att spela tight och veta vilka händer som är värda att spela vidare med. SPelar man tight och bara de bästa händerna, och inte är en total tomte postflop, så plussar man på de lägsta nivåerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste att lära sig innan du kollar på olika odds är starhänder och possition.

Håller inte riktigt med om att det är viktigare att läsa om position först. Att kunna räkna ut sannolikheten att träffa olika draghänder etc och därmed kunna räkna ut potoddsen anser jag är mer fundamentalt. Det ska helt enkelt sitta där.

 

Att lära sig spela efter position lär man sig mer med tiden. Visst är det viktigt att läsa om det också (en av de viktigaste sakerna in NLHE), men frågan är hur mycket man får ut av det om man "börjar från noll" (tolkar det som att man precis har börjat spela). Desto bättre man blir desto mer kan man anpassa sitt spel efter sin position.

 

EDIT: Håller annars med om att det är viktigt att spela tight. Spela starka starthänder och spela dem aggressivt. Viktigt är att studera spelet även då du inte är involverad i en hand. Det lär man sig mycket av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hyffsad koll på outs och vilka händer jag ska spela, spelar endast stabila kort i dålig position och lite slappare i sb, bb och utg. Pottodds däremot kan jag inte. Hur viktigt är det? Pre-flop foldar ca 70%.

 

Är denna ranking rimlig:

1. starthänder

2. outs

3. positionsspel

4. ?

5. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att kunna räkna odds ligger nog inte ens på top 10, särskilt inte i NL. Man kommer en bra bit utan en suck om vad odds är.

Det beror väl på om man vill bli en vinnande spelare eller inte. När jag precis hade börjat spela microlimits köpte jag The Theory of Poker där jag lärde mig grunderna om potodds och dyligt.

 

Jag kände att jag förstod spelet bättre, vilket ledde till att det blev roligare att spela. Det ledde också till att jag ville lära mig mer om hur man ska/kan tänka.

 

Visst kan man komma en bit utan att veta vad potodds är, men mitt tips är ändå att lära sig det. Man behöver inte stirra sig blind på det (vilket iofs kan vara en risk när man är ny - och det är nog inte så bra när man spelar NL), men jag tycker att det är en så pass grundläggande faktor att man bör veta vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att kunna räkna odds ligger nog inte ens på top 10, särskilt inte i NL. Man kommer en bra bit utan en suck om vad odds är.

Visst kan man komma en bit utan att veta vad potodds är, men mitt tips är ändå att lära sig det. Man behöver inte stirra sig blind på det (vilket iofs kan vara en risk när man är ny - och det är nog inte så bra när man spelar NL), men jag tycker att det är en så pass grundläggande faktor att man bör veta vad det är.

 

Jag håller med dig. Jag tycker också att det är något man ska lära sig om man tar poker på allvar och det hör absolut till grunderna, men det finns betydligt mycket viktigare saker att lära sig så oddsen kommer inte i närheten av top5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med om att det är viktigare att läsa om position först.

 

Jag tycker att starthänder och possition går hand i hand. Tex är inte A3s speciellt bra i UTG men kan vara att gå in på i sen possition osv Så jag tycker definitivt att dessa två är något av det viktigaste man ska ha koll på ibörjan. Men det är ju bara vad jag tycker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är ny i spelet tycker jag, som flera har nämnt, att man ska spela väldigt tight. Man ska spela väldigt få starthänder, och A3s är verkligen inte en av dem. Ett A med låg kicker är en väldigt farligt hand för en nybörjare. Visst kan man hoppas på nötfärgen, men om man inte floppar den kan det bli problem. Om fi vet att det är en svag spelare kan han få nybörjaren att fatta många felaktiga beslut.

 

Visst går starthänder och position hand i hand, men inte för en nybörjare.

Därför är det viktigt att spela tight. Var favorit när du går med i en hand och spela då aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är ny i spelet tycker jag, som flera har nämnt, att man ska spela väldigt tight. Man ska spela väldigt få starthänder, och A3s är verkligen inte en av dem. Ett A med låg kicker är en väldigt farligt hand för en nybörjare. Visst kan man hoppas på nötfärgen, men om man inte floppar den kan det bli problem. Om fi vet att det är en svag spelare kan han få nybörjaren att fatta många felaktiga beslut.

 

Visst går starthänder och position hand i hand, men inte för en nybörjare.

Därför är det viktigt att spela tight. Var favorit när du går med i en hand och spela då aggressivt.

 

A3s var iofs bara ett exempel på att starthänder och possition går hand i hand och inte en hand som jag rekomendera en nybörjare att spela. Sen tycker jag att starthänder och possition gör att man spelar tight. Som nybörjare ska man bara ha ett mindre urval på starthänder och speciellt i tidig possition vilket då leder till att man spelar tight. När man känner att man är bättre så utökar man sina starthänder och specillet i sen possition.

 

Så jag vidhåller fortfarande att starthänder och possition är viktigt men jag gissar att du kommer tycka annorlunda och jag respekterar att du har fel :D Det sista var iofs i ett skämt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina tankar, utan någon egentlig tanke bakom rangordningen...

 

1. Hantera förluster: De kommer liksom vinster! Vinster klarar man av men förlusterna är svårare, speciellt de gånger man blivit utspelad!

 

2. Starthänder: Gå inte vidare med skit, även om du träffar en färg, två par och liknande kan du lätt bli sittande på ett bad bet... dvs att du överspelar en hand!

 

3. Odds: Grunden till spelet, men kanske en större fokus på implicita odds. Implicita odds är det viktiga, man kommer ofta hamna i lägen där de implicita oddsen blir överordnade de faktiska.

 

4. Spela FI's händer: Fi går inte vidare med vilket skit som helst och därför måste man lära sig vilka händer som spelas och hur de spelas. Kommer med tiden hoppas jag för jag behöver lära mig det här bättre...

 

5. Checka aldrig: Det är endast raise och fold som skall gälla. Du kan inte släppa förbi någon till floppen utan att de får betala för det. Annars kan 73o floppa en kåk gratis när du har AA på hand. Checka endast om du sitter på BB men en höjning då kan sno en hel del småsatsningar. (behövs lite känsla här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag vidhåller fortfarande att starthänder och possition är viktigt men jag gissar att du kommer tycka annorlunda och jag respekterar att du har fel :D

Haha, tack :)

Ja, som jag sade förut så är poistionen en av de viktigaste sakerna i NLHE, men nu pratar vi om en nybörjare (som Largo-Sama påpekade). Jag menar fortfarande att positionsspel är en sak som man lär sig automatiskt med tiden. Det är inte lika lätt att lära sig av att läsa. Potodds (nu är jag där igen :? ) är mer rakt på sak.

 

PS. Jag vet att du bara vill väl och jag respekterar att du är sämst och jag är bäst. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...