Anton.Rep Postad 7 Januari , 2013 Rapport Postad 7 Januari , 2013 Hej på er! ja som rubriken säger behöver jag lite hjälp med vad EV är för nåt, jag har försökt och ta reda på lite fakta om vad det är men har inte hittat så mycket . Citera
Mjorich Postad 7 Januari , 2013 Rapport Postad 7 Januari , 2013 I sin enklaste form: sannolikheten att något inträffar multiplicerat med värdet av att det inträffar. Tänk t.ex. att du får singla slant och får 100 spänn om du klonkar. Sannolikheten för klonk är 50%. Alltså är EV = 100 spänn * 50% = 50 spänn. Kan förstås tas mycket mer komplicerat, såsom att räkna på värdet av ett visst beslut i poker. Säg att du vill räkna på värdet (EV, Expected Value) av att gå all-in i en situation, då måste du räkna på sannolikheten att motspelaren lägger sig gånger värdet för det (potten) plus sannolikheten för syn multiplicerat med sannolikheten att du vinner potten gånger pottstorleken, minus de fall du förlorar och kostnaden för det. Citera
Anton.Rep Postad 7 Januari , 2013 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2013 när man spelar poker är det ett måste att kunna EV, pot odds för att kunna bygga upp mitt bankroll på lång sikt? är detta något varje professionell poker spelare räknar ut varje gång personen spelar? Citera
B_simps0n Postad 7 Januari , 2013 Rapport Postad 7 Januari , 2013 Man räknar inte ut det varje gång. Man lär sig vad oddsen måste vara för att ett spel ska vara profitabelt. Är det hårfint räknarräknar eventuellt vissa proffs ut exakta oddsen som krävs. Tror inte detta är så ofta dock. Beror lite på typen a poker oockså. Ju mindre range du kan sätta din motståndare på desto mer exakta uträkningar kan du göra. Citera
Soni Postad 7 Januari , 2013 Rapport Postad 7 Januari , 2013 yes sir edit; fast, exakta siffror för varje given situation är svåra att räkna ut på plats. men att räkna ut/veta(många situationer är likadana/simpla och dessa lär man sig efter ett tag) om ditt beslut är +ev eller -ev innan du agerar är något varje spelare som vill vinna måste göra, hela tiden. Citera
NorthQ Postad 7 Januari , 2013 Rapport Postad 7 Januari , 2013 när man spelar poker är det ett måste att kunna EV, pot odds för att kunna bygga upp mitt bankroll på lång sikt? är detta något varje professionell poker spelare räknar ut varje gång personen spelar? Ja. Citera
Recommended Posts