Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Äter väldigt sällan lunch ute på helger men här kommer lite tips.

 

Jag är väldigt förtjust i Njutbar på stora nygatan (så nära ditt hotell).

 

Bullen på Storgatan har bra husmanskost.

 

La Bonne Vie på Davidshalls torg har jag bara ätit på kvällen men då var det bra. Såg att de öppnar 1 pm.

 

Epicure är ett trevligt italienskt ställe nära dig.

 

Drumbar på lilla torg för skotsk mat.

Grazie! Finns det fortfarande nåt skoj ställe i pildammsparken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa lite finsk Sima, enklare blir det inte.. KLipper in førsta receptet jag hittade..

 

27 liter vatten

3 - 6 stora citroner

2kg Strö socker

2kg farin socker

25gram bakjäst

 

Detta är en klassisk måltidsdryck från Finland och det går verkligen inte att förklara vad det smakar, men när du väl har smakat är du fast!

 

Sima dricks alltid till Valborg i Finland. Blir ungefär omkring 5 % eller strax under och är fruktansvärt gott. Sima ska helst efterjäsa på glasflaska i kylen med några russin i varje flaska.

 

Tar ungefär 2 veckor att tillverka, sedan tillkommer efterjäsningen.

 

Gör så här:

Häll i 5 liter kokhet vatten i jäskärlet, och blanda i 2kg strösocker och 2 kg farinsocker. Rör om rejält så det löser sig. Fyll därefter jäskärlet med ljummet vatten upp till 27/28-litersstrecket. (Inte för varmt så jästen dör.) Tillsätt sedan 25 gram jäst och rör om.

 

Skiva citronerna i lagom tjocka skivor, lägg dem i jäskärlet och rör om. Låt sedan detta stå tills det jäst klart. Rör du om en gång om dagen så är det alldeles perfekt.

 

När Siman jäst klart så ska den tappas upp på flaskor och efterjäsas i kylen tills de tillsatta russinen flyter upp "eller om dom skulle sjunka" när detta inträffat ska det vara klart och njutes till maten eller till fest...

 

Tar upp denna igen idag. Ökar på mängden ingefära, lägger på lite mosaic-humle på slutet och riktig jäst (inte turbojäst). Det blir kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah. Ett hotellrum på ett av byns två hotell. Det är kväll och jag befinner mig på finska landsbygden i en by som ser ut som en butter version av Hässleholm.

 

Brandsta City Släckers comes to mind.."kom och ta mig långt härifrån...."

 

Hittade lite barleywine på flygplatsen och kollar på den enda icke finskspråkiga kanalen på tv. Disney Channel.

 

Livet. Leker.

 

Confirmed jelly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...