Gå till innehåll

NL - Hur ofta ska man Check-Raisa/Re-raisa?

13_Outs

Recommended Posts

Hej!

Jag har tittat lite på min statistik från några av mina Sessioner och döm om min förvåning när jag kanske Check-raisat 2-3 gånger och Re-Raisat 5 eller så. JAg antar att detta tyder på att jag spelar Aldeles för passivt och jag har försökt tänka på detta och bli lite mer aktiv men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas.

Nån som har varit i samma sits?

Jag ha nyss börjat spela poker så alla tips välkommnas.

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har spelat ungefär 100 händer? Inte mycket att hänga i julgranen när det gäller statistik...

En bra tumregel när det kommer till NL är att du bör inte spela mer än 20% av dina händer, lite fler om det inte är ett fullt bord.

Check-raise och reraise är svårt att säga en statistik på utan beror mycket mer på hur bordet ser ut, din position och antalet motståndare. T.ex. skulle jag troligen inte använda reraise utan att ha nöten med fler än 3 motspelare i handen.

Länk till kommentar

Vad jag menade var att det blir en 4-5 gånger på 100-200 händer vilket brukar vara så länge jag spelar en sisseion ungefär. Jag har nog snarare spelat en 10000 händer totalt ungefär. Är som sagt ganska ny här men hgar läst en del böcker. Men problemet är att jag känner att satsar jag mer nu så kommer jag kanske förlora det eller check raisear jag ha kommar han nog re-raisa mig osv.

Hur kommer man ur det här tänket?

Det kanske ger sig nu när jag uppmärksammat problemet.

Iallafall alla tips motages.

/A

Länk till kommentar

En bra siffra i NL för checkraise är runt noll procent!

Är det sant som du säger?

Jag menar man kan ju få folk att lägga lite pengar i potten för att sedan höja med avsikten att "lura" dom att lägga mer eftersom dom "redan lagt så mycket" ja ni fattar.

Tack för tipsen.

/A

Länk till kommentar

Checkraise är ett bra vapen i limit. I no-limit är det mycket effektivare att beta dina starka händer. Om du spelar på "checkraise" i nl-cashgame så ger du motståndarna alldeles för många gratiskort. Mike Caro kallar det för fancy play syndrome. Spela rättfram, till dess att du känner att du är riktigt bra. Då plockar du in fler och fler vapen i arsenalen, och där är checkraise ett sådant.

Länk till kommentar

Håller delvis med dig gdaily, men mot vissa typer av motståndare är check-raisen ett effektivt vapen i NL. Ser två klara fördelar med check-raise.

1. Checkraise indikerar styrka, fördelaktigt vid semibluffen och den vanliga bluffen.

2. Har man aggro motståndare bakom sig som stjäl potterna är det grymt effektivt att check-raise eftersom du vet att de kommer beta för att köpa poten. Detta medför att de blir mindre benägna att fortsätta med sitt spel att köpa potter i senare händer, och du kan istället få gratiskort. Riktigt effektiv att göra i början av sessionen på bordet för att sätta prägel.

Nackdelen är altt bygger på att du fi kommer beta.

Länk till kommentar

Två regler som nybörjare tar lätt på:

1. De gånger det anses rätt att syna är oftast en höjning bättre

(du får då ut mer inormation)

2. det kostar pengar att vina pengar

Om du vill bli bättre pokerlirare så rekomenderar jag Jan Glimmes "Pokerhandboken".

Här står det mer om detta !!

Länk till kommentar

En bra siffra i NL för checkraise är runt noll procent!

Jag gillar heller inte att göra det alltför ofta, men tex om jag checkar ett drag på floppen och tycker jag får ett vekt bet emot mig kan jag gott tänka mig en check-raise. Fel? Eller rent allmänt mot motståndare som alltid bettar floppen om man checkar till dem, så kan det ju vara läge för check-raise med stark hand.

Länk till kommentar