Gå till innehåll

PLO SvS 2.5/5 Vad gör vi på turn?


Daxxar

Recommended Posts

Halloj, denna hand har jag tänkt på i några timmar nu och jag blir sjukt irriterad av att jag inte kan komma på om jag gjorde rätt eller fel. Vill gärna ha en diskussion om vad ni själva skulle gjort och varför.

 

FI är en av de bättre spelarna på denna nivå enligt mig, har tyvärr ingen sample på han då jag spelar på annan dator än vad jag brukar. På de 78händer som han spelat på bordet så har han 36/22/6.45 vilket förmodligen inte hjälper oss så mycket här.

 

Preflop och flop är standard. Det intressanta händer på turn.

8:diamond: Ger mig nästnöten i form av stegen och mitt set i tior ger mig många outs mot en eventuell nötstege.

 

Jag bettar ut 205kr med stort självförtroende och FI väljer att höja potten med ytterliggare 600kr (ganska så snabbt utan tänka) för mig att syna. Vi är båda väldigt djupa och hann täcker mig (400BB+).

 

Jag ser just nu egentligen bara en valmöjlighet. All-in.

 

Jag tänker såhär, att FI kan sitta på fd+stegdrag(eller tvåpar). Han kan ha samma stege som mig vilket ger mig outs till kåken och skön freeroll för hela potten. Sitter han oturligtvis på nötstegen har jag fortfarande väldigt många outs för att vinna potten (ca 25/75 till hans favör). Dessutom ger min all-in en chans att han foldar (vilket jag skulle uppskatta att han gör 1/10 ggr här baserat på vad jag sett från han tidigare och att det är hela 200BB till för att syna en all-in).

 

QQ, 88 eller 77 känns orelevant att nämna då det känns som de tar ut varandra i längden här, skulle väl vara eventuellt set+färgdrag(stegdrag) som kan spöka lite.

 

Vad säger ni? Fold, Syn eller All-in? Om ni väljer syn vad är er plan för river?

 

Avslöjar resultatet efter att ha fått lite svar. :)

 

IPN (Boss Media) - kr5 PL Hi - Omaha - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

UTG: k566.74

Hero (CO): k1,957.50

BTN: k333.21

SB: k2,993.48

BB: k783.98

 

SB posts SB k2.50, BB posts BB k5.00

 

Pre Flop: (k7.50) Hero has T:spade: T:heart: 6:heart: 9:club:

 

UTG calls k5.00, Hero raises to k20.00, BTN calls k20.00, SB calls k17.50, BB calls k15.00, UTG calls k15.00

 

Flop: (k100.00, 5 players) Q:diamond: 7:heart: T:club:

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets k80.00, fold, SB calls k80.00, fold, fold

 

Turn: (k260.00, 2 players) 8:diamond:

SB checks, Hero bets k205.00, SB raises to k875.00, Hero ????

 

EDIT: Hela handen postad på inlägg #14 http://pokerforum.nu/forum/1696491-post14.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du skrattar åt fold för han kommer aldrig så här djupa med den sizen komma upp med nåt annat än nöt.

 

Jag tänkte också att fold var rätt först.. Men efter ju mer jag tänkte på det så känns det så extremt fel att folda nästnöten på en sån dragig bräda med outs mot nöten. Finns väl inget som säger att han alltid sitter på nötterna bara för att vi är djupa. Annars kan man alltid syna 600kr till vilket borde vara mer rätt en fold med så mycket bakom?

 

Sen är det förmodligen fel av mig att skratta åt det. Var bara att jag i mitt huvud efter allt tänkande såg det som helt fel. Men det kanske det inte är...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi folda ett högt set och andranöten här så lär han kunna abusa oss rätt hårt, jag degar in: har ibland bäst hand, lite FE beroende på hur han spelar samt ganska gott om outs de gånger han har J9.

 

Ingen haj på omaha precis, men bra att få feedback på hur jag har resonerat också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foldar alltid här 200bb, hade varit intressant om det hade varit 100bb

 

Kan jag få höra en motivering till varför?

 

Att syn-syna måste väl vara mil bättre än att dega? FI kommer knackdecidea med nötstegen på diamantrivers och vad det är det egentligen han ska folda som gör push bättre än syn? Ang. fold så är det helt klart ett alternativ mot en tight man.

 

Du förutsätter att han har nötstegen. Detta är inte givet. Han kan mycket väl ha semibluffat random färg/stegdrag eller varför inte ett set (utan några andra drag)? När han sen får en reraise på ytterliggare 200bb att syna foldar han nog dessa händer då han måste anta att han är upp mot nötstegen.

 

Vill gärna höra varför alla antar att han alltid måste ha nötstegen här i 9 fall av 10. Om poker är så lättläst borde väl alla vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi folda ett högt set och andranöten här så lär han kunna abusa oss rätt hårt, jag degar in: har ibland bäst hand, lite FE beroende på hur han spelar samt ganska gott om outs de gånger han har J9.

 

Ingen haj på omaha precis, men bra att få feedback på hur jag har resonerat också!

 

Du är inne på samma spår som mig. Låter bra i mina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du förutsätter att han har nötstegen.

 

Det är precis det jag inte gör :). Synsyn får värde av hans bluffar när han har färgdrag och skjuter river samt när han har blockers och andra random händer. En allin foldar ut bluffar och allt annat än nöten, du vill ju inte att han ska vika om du tror du leder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag inte gör :). Synsyn får värde av hans bluffar när han har färgdrag och skjuter river samt när han har blockers och andra random händer. En allin foldar ut bluffar och allt annat än nöten, du vill ju inte att han ska vika om du tror du leder.

 

Jag hade synat turn eller foldat, om du inte har tänkt att reppa färgen med akj så kan du lika gärna folda den, du slår bara en bluff! :) 1010 kanske inte ens står mot hans qq! Så har du som bäst 1 out för 10:an och som bäst 3-4 till för hålstege splitten? Gl på borden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag inte gör :). Synsyn får värde av hans bluffar när han har färgdrag och skjuter river samt när han har blockers och andra random händer. En allin foldar ut bluffar och allt annat än nöten, du vill ju inte att han ska vika om du tror du leder.

 

Vi är 100% eniga här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat turn eller foldat, om du inte har tänkt att reppa färgen med akj så kan du lika gärna folda den, du slår bara en bluff! :) 1010 kanske inte ens står mot hans qq! Så har du som bäst 1 out för 10:an och som bäst 3-4 till för hålstege splitten? Gl på borden

 

Detta skiljer agnarna från vetet;)

 

Du kanske missa att han hade nästnöten...

 

Men att jamma är iaf det sämsta alternativet som många påpekat, sen är det väl hårfint mellan syn och fold. Blir väl oftast syn syn även om hans pott tyder på nöt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för diskussionen! Här kommer hela handen!

 

IPN (Boss Media) - kr5 PL Hi - Omaha - 5 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

UTG: k566.74

Hero (CO): k1,957.50

BTN: k333.21

SB: k2,993.48

BB: k783.98

 

SB posts SB k2.50, BB posts BB k5.00

 

Pre Flop: (k7.50) Hero has T:spade: T:heart: 6:heart: 9:club:

 

UTG calls k5.00, Hero raises to k20.00, BTN calls k20.00, SB calls k17.50, BB calls k15.00, UTG calls k15.00

 

Flop: (k100.00, 5 players) Q:diamond: 7:heart: T:club:

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets k80.00, fold, SB calls k80.00, fold, fold

 

Turn: (k260.00, 2 players) 8:diamond:

SB checks, Hero bets k205.00, SB raises to k875.00, Hero raises to k1,857.50 and is all-in, SB calls k982.50

 

River: (k3975.00, 2 players) 7:spade:

 

Hero shows T:spade: T:heart: 6:heart: 9:club: (Full House, Tens full of Sevens)

Hero wins k3,960.00

 

Frågade efteråt om han satt på nötstegen.

 

Svaret blev ungefär:

adgoadg

adogkåodahå

adåogkåogaåadg

ådkogåoad

gåaokhåfkh

Vad fan tror du?!

...... SUCK!

 

Tog det som ett ja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Det är precis det jag inte gör :). Synsyn får värde av hans bluffar när han har färgdrag och skjuter river samt när han har blockers och andra random händer. En allin foldar ut bluffar och allt annat än nöten, du vill ju inte att han ska vika om du tror du leder.

 

Imponerande korrekt analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är vill ingen omahahaj men det som händer när vi degar är att vi isolerar oss mot nötens nöt(fi lär ju knappast syna med sina bluffar). Detta är ett koncept som många tänker fel i både PLO och NLHE. Det som du skriver åvan att ibland så foldar han, FE diskuterar man ju bara om någon kan folda bättre, annars e FE meningslöst i min mening. Möjligtvis att han foldar splitten han höjjer för protection.

 

Tror du skulle dra lite nytta i lite coachning!

 

För att svara, Syn på turn och syn på vissa rivers. Kan gå check fold på vissa rivers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...