Gå till innehåll

Varför är bord med dessa bra?


medlem

Recommended Posts

Med spelare som ofta går med preflop? Läser det överallt men kan inte riktigt förstå varför.

 

För mig känns det bara som större risk att någon med unkna kort träffar något som jag inte ens tänker mig att någon träffat.

 

Does it make any sense??

 

Låt oss säga att du bara spelar AK och att de andra vid bordet spelar vad som helst.

 

Om ni är 6 spelare vid bordet har de andra 14.20% chans att vinna och du har 29% (cirka)

 

Det betyder att du förlorar upp till 71% av gångerna. Ändå kommer du vinna stort, varför?

 

Orsaken är att ni alla betalar lika mycket när ni går till floppen.

 

Om ni sammanlagt lägger in 10kr var kommer du att förlora 10 kr 71% av gångerna och vinna 50kr 29% av gångerna

 

Det betyder att du vinner 0.29 * 50 kr - 0.71 * 10 kr = 7.50 kr per hand du spelar. Trots att du förlorar nästan 3 händer av 4. Trots att du spelar BIGSLICK AK.

 

(nu spelar det lite roll med blinds, kostnad för att vänta in AK osv men jag försöker illustrera en poäng inte göra en riktig beräkning).

 

Om du sedan är smart låter du potterna växa när du har något RIKTIGT bra så ökar du din vinst ytterligare! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du bara spelar AK och att de andra vid bordet spelar vad som helst.

 

Om ni är 6 spelare vid bordet har de andra 14.20% chans att vinna och du har 29% (cirka)

 

Det betyder att du förlorar upp till 71% av gångerna. Ändå kommer du vinna stort, varför?

 

Orsaken är att ni alla betalar lika mycket när ni går till floppen.

 

Om ni sammanlagt lägger in 10kr var kommer du att förlora 10 kr 71% av gångerna och vinna 50kr 29% av gångerna

 

Det betyder att du vinner 0.29 * 50 kr - 0.71 * 10 kr = 7.50 kr per hand du spelar. Trots att du förlorar nästan 3 händer av 4. Trots att du spelar BIGSLICK AK.

 

(nu spelar det lite roll med blinds, kostnad för att vänta in AK osv men jag försöker illustrera en poäng inte göra en riktig beräkning).

 

Om du sedan är smart låter du potterna växa när du har något RIKTIGT bra så ökar du din vinst ytterligare! :)

 

Efter att ha läst igenom det ett par gånger börjar jag förstå. En mindre väsentlig sak som jag undrar är hur du fick fram de 14.20%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom det ett par gånger börjar jag förstå. En mindre väsentlig sak som jag undrar är hur du fick fram de 14.20%?

 

Det finns flera olika hjälpprogram. Ett program som de flesta någon gång använt, som är mycket lätt att använda för nybörjare och som dessutom är gratis är Pokerstove.

 

Här är en länk till deras hemsida: http://www.pokerstove.com/site/index.php

 

När du blir lite varmare i kläderna finns andra program och beräkningsplattformar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, det låter ju rätt schysst. Hade tänkt att lära mig allt så jag inte behöver speciella kalkylatorer men ett sådant program lär bara hjälpa mig på rätt väg snabbare. Har dock bara tillgång till en iPad för tillfället så får hitta liknande gratisprogram för iPad.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du bara spelar AK och att de andra vid bordet spelar vad som helst.

 

Om ni är 6 spelare vid bordet har de andra 14.20% chans att vinna och du har 29% (cirka)

 

Det betyder att du förlorar upp till 71% av gångerna. Ändå kommer du vinna stort, varför?

 

Orsaken är att ni alla betalar lika mycket när ni går till floppen.

 

Om ni sammanlagt lägger in 10kr var kommer du att förlora 10 kr 71% av gångerna och vinna 50kr 29% av gångerna

 

Det betyder att du vinner 0.29 * 50 kr - 0.71 * 10 kr = 7.50 kr per hand du spelar. Trots att du förlorar nästan 3 händer av 4. Trots att du spelar BIGSLICK AK.

 

(nu spelar det lite roll med blinds, kostnad för att vänta in AK osv men jag försöker illustrera en poäng inte göra en riktig beräkning).

 

Om du sedan är smart låter du potterna växa när du har något RIKTIGT bra så ökar du din vinst ytterligare! :)

 

Eller så kan man bara säga att det lönar sig att spela bra händer istället för dåliga händer eftersom det är i grunden ett matematiskt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://propokertools.com/simulations bör fungera på Ipad och är rätt mycket mer kraftfullt än pokerstove om du är villig att lära dig gränssnittet.

 

För att få siffrorna från Slaktis exempel ska du skriva in AK i ett fält (för alla kombinationer av ess och kung) och 100% (alltså alla tvåkortskombinationer) i fem ytterligare fält.

 

Like so:

 

http://propokertools.com/simulations/show?g=he&h1=AK&h2=100%25&h3=100%25&h4=100%25&h5=100%25&h6=100%25&s=generic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att du bara spelar AK och att de andra vid bordet spelar vad som helst.

 

Om ni är 6 spelare vid bordet har de andra 14.20% chans att vinna och du har 29% (cirka)

 

Det betyder att du förlorar upp till 71% av gångerna. Ändå kommer du vinna stort, varför?

 

Orsaken är att ni alla betalar lika mycket när ni går till floppen.

 

Om ni sammanlagt lägger in 10kr var kommer du att förlora 10 kr 71% av gångerna och vinna 50kr 29% av gångerna

 

Det betyder att du vinner 0.29 * 50 kr - 0.71 * 10 kr = 7.50 kr per hand du spelar. Trots att du förlorar nästan 3 händer av 4. Trots att du spelar BIGSLICK AK.

 

(nu spelar det lite roll med blinds, kostnad för att vänta in AK osv men jag försöker illustrera en poäng inte göra en riktig beräkning).

 

Om du sedan är smart låter du potterna växa när du har något RIKTIGT bra så ökar du din vinst ytterligare! :)

 

 

Oftast tycker jag att det oftast är någon som får in ett tvåpar eller stege på river när jag öppnar med AA annars går de inte med överhuvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast tycker jag att det oftast är någon som får in ett tvåpar eller stege på river när jag öppnar med AA annars går de inte med överhuvud taget.

 

Om du spelar mot folk som redan preflop vet när de får tvåpar eller stege så bör du nog överväga att spela mot andra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha sjysst förklaring till en nybörjare :D
Medlem sedan juni 2008, något måste han väl ha snappat upp på vägen?
Om du spelar mot folk som redan preflop vet när de får tvåpar eller stege så bör du nog överväga att spela mot andra spelare.
:mrgreen: Finns det NÅGON som redan preflop vet detta? Han vill jag träffa! Om vår hjälte spelar mot folk som har denna förmåga skulle jag råda honom att stejka denna nya pokergud. ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast tycker jag att det oftast är någon som får in ett tvåpar eller stege på river när jag öppnar med AA annars går de inte med överhuvud taget.

 

Hoppsan slant visst på tangenterna där;-)

 

Men vääldigt ofta går det till såhär: tre spelare limpar jag höjer med riktigt bra kort ex. AKs de tre spelarna som limpat synar, flopp kommer där jag inte träffar något däremot träffar någon av de övriga spelarna något exempelvis ett mellanpar, när jag cbettar lägger sig de två som ej träffat nåt, spelaren som träffat mellanpar synar, jag bettar igen och han synar - om jag får in en kung eller ess så är det nästan garanterat att han får in tvåparet på river och höjer.

 

Det jag menar är att man har dåliga odds när tre spelare synar, som det ofta är på de lägsta nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan slant visst på tangenterna där;-)

 

Men vääldigt ofta går det till såhär: tre spelare limpar jag höjer med riktigt bra kort ex. AKs de tre spelarna som limpat synar, flopp kommer där jag inte träffar något däremot träffar någon av de övriga spelarna något exempelvis ett mellanpar, när jag cbettar lägger sig de två som ej träffat nåt, spelaren som träffat mellanpar synar, jag bettar igen och han synar - om jag får in en kung eller ess så är det nästan garanterat att han får in tvåparet på river och höjer.

 

Det jag menar är att man har dåliga odds när tre spelare synar, som det ofta är på de lägsta nivåerna.

 

Du ska inte c-betta mot många motståndare. Dessutom precis som du säger, folk spelar hellre A4 än Q4, därav chansen att de förbättrar sig när du träffar ditt ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...