Gå till innehåll

Online vs IRL


dahilma

Recommended Posts

Letade efter en tråd om spel på nätet kontra spel "In real Life" men hittade ingen. Tycker det behövs en så jag fyrar iväg en...

 

Vad är er uppfattning? Vad är skillnaden? Vilka karaktärsdrag behövs på jorden men som inte är lika viktiga i cyberrymden och vice versa? Försöker folk verkligen trixa till och bluffa mer på nätet?

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog mer orolig för strul när jag spelar i IRL (vilket iofs är aldrig nu mer). Kanske inte just fusk, men dealer-fuck-ups, slöa motspelare, misdeals, etc.

 

En stor skillnad är nog att IRL-spel kräver mer tålamod. Där sitter man ju vid ett bord och får en 25-35 händer i timmen (om ens det) utan några ordentliga möjligheter till annat att göra. Då blir det genast rätt mycket lättare att man spelar händer för att ha något att göra.

 

Man får mer tid och mer information för att bilda sig en uppfattning om motståndarnas spel IRL. Vilket kanske uppvägs av att inte kunna använda saker som pokertracker.

 

Jag tror nog att folk är en aning mer benägna att trixa och bluffa på nätet än vad de är IRL, helt enkelt för att de slipper se den de lurar i ansiktet. Sen har de ju båda mer och mindre möjlighet att göra det online än IRL. De två stora fuskområdena är ju collusion (som jag inte är särskilt orolig för - än) och disconnects (vilket jag hatar av hela mitt hjärta). Och andra sidan så går det över huvud taget inte att trixa med kort, tjuvkika, vinkelskjuta, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att folk är en aning mer benägna att trixa och bluffa på nätet än vad de är IRL, helt enkelt för att de slipper se den de lurar i ansiktet.

 

Det är faktiskt helt motsatt för mig. På nätet bluffar jag aldrig på samma sätt som IRL eftersom jag tycker det är svårare att se svaghet på bordet på nätet än i IRL spel. Dessutom fungerar bluffarna lättare IRL än på nätet eftersom du måste skicka in pengar i potten IRL medan du bara förflyttar siffror på nätet. Visst är det teoretiskt samma antal kronor man skickar in i potten men det praktiska förfarandet skiljer sig ganska mycket. Dock gillar jag inte helbluffar utan vill helst ha outs för att bluffa (sk semibluffar). Givetvis är det lite skillnad h2h men oftast är potterna jag spelar i på nätet multi-way potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det är mer trixande med check raise och bluffar online är IRL.

Dessutom är det enklare att upptäcka en bluff IRL.

Fast allt är ju beroende på VAR ma spelar irl... Det skiljer ju sig en del mellan olika ställen.

 

En tanke som bygger på min uppfattning att bra spelare blir bättre IRL medans dåliga spelare blir sämre:

Tänk om du mötte de spelare du spelar mot på party på 3/6 eller 5/10 irl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Angående bluffar online och live, det måste ju vara så att man i brist på bra information(kropsspråk, mm osv) måste syna fler potentiella bluffar online, och eftersom det är så att man måste syna mer potentiella bluffar online så bör man inte heller bluffa lika ofta online?

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man borde kanske träna på pokerfacet online just för att kunna använda IRL. Tyvärr så sitter jag o skriker ut mina känslor framfr datorn istället vilket jag tror gör att det skulle kunna bli svårt att bemästra IRL då man riskerar att avslöja hur man ligger till om man inte är van att dölja sina känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa känslor är väl ofta bra i livet, men inte i poker. jag tycker det e jättesvårt o hålla inne med alla känslor och ibland vill man ju bara skrika rakt ut. Men spelar man länge så lär man klara sig...

 

Det påstås att Dewey Tomko lärde sina barn redan vid 3 års ålder att aldrig visa sina känslor för andra bara för att det ger andra ett övertag.

 

(maybe taking it a bit to far)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oerhört svårt för IRL poker av just den anledning som Johan Hjort tar upp, det går såååå sakta. Om man är van att spela tre stycken 6seater tables på nätet och därmed få ungefär 150 händer att leka med per timme så blir det fruktansvärt segt att spela på ett långsamt bord IRL. Kan ju dock vara trevligt ändå förstås.

 

Överväger nästan på fullaste allvar att ta med mig en laptop till dagens turnering i Gävle och sitta och spela några bord paralellt med turneringsspelandet IRL. Kanske inte uppskattas av övriga deltagare dock, så jag passar den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två stora fuskområdena är ju collusion (som jag inte är särskilt orolig för - än)

 

Vad är collusion, hade nämligen lite svårt att ta ut pengar för att de körde en säkerhetskoll på alla spelarna pga av en collusion.fick pengarna till sist men det tog lite längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är collusion, hade nämligen lite svårt att ta ut pengar för att de körde en säkerhetskoll på alla spelarna pga av en collusion.fick pengarna till sist men det tog lite längre tid.

 

"collusion" betyder ungefär "samarbete" och är väl främst tre typer av fusk: att man meddelar varandra vad man har för kort (inte så kraftfullt i texas, men massivt i omaha), att man bara låter den med bäst hand spela vidare, och att man antingen driver ut motspelare eller låser in dem i potten med hjälp av varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...