Gå till innehåll

Grinduglighet med macbook pro! (Bevis!)


FunmarZ

Recommended Posts

Hej,

 

Ber om ursäkt för ett antagligen långt inlägg i förväg...

 

Brukar aldrig posta här men har varit medlem väldigt länge och även spelat poker väldigt länge^^ Har tidigare haft problem med att ha flera olika datorer hemma i hushållet (2 bärbara o 1 stationär.) Allt funkar ju bra i sin helhet när man är hemma o grindar på sin "stora" dator men när man åker utomlands o ska grinda med sin laptop så är allt väldigt jobbigt med att flytta databaser o filer osv mellan datorerna.

 

Klurade väldigt länge på hur man skulle kunna klara sig med bara en dator hemma ist för flera olika för olika syften så att säga. Nu till problemen typ... Jag vill ha 2 skärmar att grinda på helst när man sitter hemma o ska masstabla mtts tex. Vilket funkar bra med att koppla till de flesta stationära burkar men inte på så många laptops. De PC laptops jag hittade med tillräckliga anslutningsmöjligheter osv vägde ofta nära på 1ton och batteritiden var inge vidare. Då jag ville att datorn skulle vara portabel och lätt att ha med på resan så föll valet på en MacBook pro i7 med 8gb ram så den skulle kunna klara av att vara både stationär och bärbar.

 

Nu till fler problem. Operativsystemet... Som de flesta vet så går det inte att köra mac os om man ska spela på en massa olika skins då långt ifrån alla har mac stöd. Så för att lösa detta problem så inhandlades en kopia av Windows 7 som sedan installerades med hjälpa av BootCamp på datorn. Funkar felfritt IMO. sen kommer man till skärmbiten o det här med att koppla 2 externa skärmar till en macbook med 1st minidisplay port som en anslutning är en historia för sig... Iväg till elgiganten o inhandlade 2 st 24" samsung skärmar som var snygga o prisvärda. Sen sprang man runt i staden o letade som en jävla dåre efter nåt sätt att koppla in dom. Resultat uteblev o ingen visste hur jag skulle kunna få det att funka. (fanns nån dvi-splitter som kunde spegla skärmarna men vad gjorde de för nytta att ha samma sak på bägge skärmar:P)

 

Fick ta hjälp av mitt kära internet o hittade till slut en lösning på http://www.amazon.com. "Grunkan" heter Diamond BVU195 och är en extra dvi/hdmi/vga utgång som enkelt installeras via usb-porten och gör så att man kan koppla till flera externa skärmar till sin dator. De hela var enkelt att installera och funkar helt perfekt!

 

Har nu löst vad jag trodde var omöjligt att lösa. En kraftfull o smidig laptop med bra batteritid när man är ute och reser. Men även en grym grindstation med dubbla 24" skärmar när man hemma. Här snackar vi plug o play :) Skriver inte detta som brag på nåt vis utan för att jag vill visa alla grinders där ute att det räcker med en dator i hushållet och det kan fungera RIKTIGT BRA!

 

Gör ett försök att lägga upp bilder nedan :)

 

//Peace out, FunmarZ

Heltids MTT Grinder...^^

 

img0104ur.th.jpg

 

Grind

 

img0119ct.th.jpg

 

Hela arrangemanget.

 

img0117gs.th.jpg

 

Såhär är det kopplat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin post!

 

Jag sålde min stationära dator 2006 och har sedan dess haft bärbar plus extra skärm. Funkar perfekt. När man är hemma är det som en vanlig stationär dator fast tar 1 minut och packa ihop och ta med sig. Har aldrig använt mig av en apple. Men använt mig av DELL och MSI och det funkar också. Om du har en laptop med hdmi utgång och vga/dvi utgång behöver du inte ens "grunkan". Då kan du ansluta två skärmar genom det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...