Gå till innehåll

Spela 3bettade potter post-flop


Vaector

Recommended Posts

Något jag har haft väldigt svårt för senaste tiden...

 

Har som standrard att cbetta ½pot om floppen inte är megakall, eftersom att folk på de nivåer jag spelar mer än 50% är FoF, alltså EV+ på detta spel. Men jag antar att det är ganska standard för de flesta som spelar lowstakes.

 

Det jobbiga läget kommer istället på turn, som alltid, om han väljer att syna min cbet. Om jag inte träffar något, som jag ju i stort sett aldrig gör eftersom att jag cbetar såpass liberalt efter 3bet så får jag väldigt svåra bestlut.

Vad är bäst att göra i detta spot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nog tyvärr inget "bäst att göra" i denna spot, rent generellt sett. Det är alldeles för många faktorer som spelar in för att kunna säga vad som är bäst att göra.

 

Om turn är ett scarecard och din motståndare är vek bör du väl skjuta minst en och oftast två tunnor till.

 

Om din motståndare istället är en synstation och turn blankar bör du nog ge upp.

 

Men jag hoppas du förstår att många situationer är unika och det är svårt att ge dig ett svar som fungerar utan mer specifik information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att lira i position, checka turn, håll tummarna på rivern ;-).

 

Finns säkert en del mellanpocket som man kan folda ut turn men det får man avgöra från gång till gång.

 

Problemet är väl att de flesta 3betten man gör är i blindsen mot cutoff och knappen så man kommer nästan alltid vara ur pos när man 3bettar och de synar.

 

Har också problem med 3bettade potter ur pos, även om jag har initiativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3bet bluffa inte mot folk som lägger sig allt för sällan. Tänk på att du inte måste vinna varenda pott. Har du gjort en EV positiv 3betbluff preflop och en profitabel cbet på floppen är det full okej att stänga ner på turn. Tänk på att om motståndarna foldar för mycket innan turnbeslutet så är hans range starkare än vad den borde vara. Detta borde leda till att det är sämre att bluffa på turn.

 

Vill du ha bättre koll på hur dina motståndare reagerar mot turn cbet i 3bet pott så kan du ju kolla upp deras allmänna tendenser i ditt databasprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3bet bluffa inte mot folk som lägger sig allt för sällan. Tänk på att du inte måste vinna varenda pott. Har du gjort en EV positiv 3betbluff preflop och en profitabel cbet på floppen är det full okej att stänga ner på turn. Tänk på att om motståndarna foldar för mycket innan turnbeslutet så är hans range starkare än vad den borde vara. Detta borde leda till att det är sämre att bluffa på turn.

 

Vill du ha bättre koll på hur dina motståndare reagerar mot turn cbet i 3bet pott så kan du ju kolla upp deras allmänna tendenser i ditt databasprogram.

 

Givetvis ska man inte 3bet bluffa folk som inte foldar poddna, men oftast bommar man flop med ak/aq också och sitter där som en fåntratt :-P .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också problem med 3bettade potter ur pos, även om jag har initiativet.

Du kanske tänker på fel sätt. Vad menar du att detta "initiativ" ger dig? Man kan generalisera fram en starkare percieved range inte minst för att det spelteoretiskt rimligen blir så, men det blir ju inte lättare att spela handen optimalt för det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3bet bluffa inte mot folk som lägger sig allt för sällan. Tänk på att du inte måste vinna varenda pott. Har du gjort en EV positiv 3betbluff preflop och en profitabel cbet på floppen är det full okej att stänga ner på turn. Tänk på att om motståndarna foldar för mycket innan turnbeslutet så är hans range starkare än vad den borde vara. Detta borde leda till att det är sämre att bluffa på turn.

 

Vill du ha bättre koll på hur dina motståndare reagerar mot turn cbet i 3bet pott så kan du ju kolla upp deras allmänna tendenser i ditt databasprogram.

 

Bra grejer du säger, men spelar man micro på SvS har man mycket sällan mer än 500 händer på ett fåtal spelare vilket gör att HM känns onödigt, därför spelar jag readless med lite notes på vissa spelare.

Men vad menar du med "Tänk på att om motståndarna foldar för mycket innan turnbeslutet så är hans range starkare än vad den borde vara"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad menar du med "Tänk på att om motståndarna foldar för mycket innan turnbeslutet så är hans range starkare än vad den borde vara"?

 

Om man ser på det rent exploativt;

 

Om de i princip synar floppen med bara nötterna o slänger allt annat så dyker de upp med en starkare range på turn än någon annan (som t ex hade floatat flopp) gör.

 

Det blir rätt profitabelt att ha hög cb flopp % mot såna typer (eftersom de viker för mkt), men man får ge upp en jävla massa turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
Något jag har haft väldigt svårt för senaste tiden...

 

Har som standrard att cbetta ½pot om floppen inte är megakall, eftersom att folk på de nivåer jag spelar mer än 50% är FoF, alltså EV+ på detta spel. Men jag antar att det är ganska standard för de flesta som spelar lowstakes.

 

Det jobbiga läget kommer istället på turn, som alltid, om han väljer att syna min cbet. Om jag inte träffar något, som jag ju i stort sett aldrig gör eftersom att jag cbetar såpass liberalt efter 3bet så får jag väldigt svåra bestlut.

Vad är bäst att göra i detta spot?

 

Well det första du bör göra är ju at tighta upp din 3bet range så att du faktiskt har en bra hand när du 3bettar. Jag chansar på att du öppnat upp din range för mycket för att du "borde" göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...