Gå till innehåll

Kostnader i samband med civilrättslig process


Recommended Posts

Jag har försökt att läsa mig till på internet vilka ev. kostnader som gäller vid en civilrättlig process. Eftersom det ev. tvistemålet (avtalsbrott) rör en summa under ett halvt basbelopp så verkar det ju som att det faller under kategorin småmål och således inte bör kosta några fantasisummor ens vid ev. förlust.

 

Motparten i detta ev. fall är ett stort företag med säte och huvudkontor i Stockholm som rimligtvis har ett stall med bolagsjurister. Således bör jag väl inte vid förlust behöva stå för en timmes rättshjälp samt rese och uppehållskostnader?

 

Skulle vara mycket uppskattat om någon kunde bekräfta detta och t.o.m. specificera vad dom rent administrativa kostnaderna är. D.v.s. vad det kostar att lämna in en stämning etc.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hör me den gode cyntax, hört att han inte tar mer än ett par 100k

 

Och jag har hört att det finns en "forumgud" som har ett helt stall av underdåniga och knappt könsmogna pf-medlemmar som turas om att sköta forumgudens intimhygien som p.g.a. av hans kraftiga rondör är kraftigt eftersatt.

 

Desutom hörde jag att någons mammas sambo har en tandläkare som minsann hade hört att pokerspelare allt som oftast säljer sina sjärtar för att ha råd med sitt spelmissbruk.

 

Har jag hört, men vad vet jag?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har hört att det finns en "forumgud" som har ett helt stall av underdåniga och knappt könsmogna pf-medlemmar som turas om att sköta forumgudens intimhygien som p.g.a. av hans kraftiga rondör är kraftigt eftersatt.

 

Desutom hörde jag att någons mammas sambo har en tandläkare som minsann hade hört att pokerspelare allt som oftast säljer sina sjärtar för att ha råd med sitt spelmissbruk.

 

Har jag hört, men vad vet jag?

 

/#LOUDmouth#

 

Skål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har hört att det finns en "forumgud" som har ett helt stall av underdåniga och knappt könsmogna pf-medlemmar som turas om att sköta forumgudens intimhygien som p.g.a. av hans kraftiga rondör är kraftigt eftersatt.

 

Desutom hörde jag att någons mammas sambo har en tandläkare som minsann hade hört att pokerspelare allt som oftast säljer sina sjärtar för att ha råd med sitt spelmissbruk.

 

Har jag hört, men vad vet jag?

 

/#LOUDmouth#

 

Inte för att härma folk men iom att man sitter med en i handen: Skål!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du tänker på är ett förenklat förfarande där man istället för 3 domare bara har en. Det är främst för att fel som principiellt åtgärdas inte görs pga de stora relativa kostnaderna.

 

Kika in här http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

 

Har inte läst någon processrätt men någonstans i bakhuvudet kommer 500 sek upp som kostnad (Som någon form av avgift för att lämna in stämningsansökan, bör dock vara möjlig få bidrag till/få betald/gå på försäkring). Är det ett förenklat mål kanske något annat gäller, både ang åberopande att motparten ska stå för kostnader osv.

 

Vet inte heller om förfaranden skiljer sig när det handlar om konsument - näringsidkarförhållande. Möjligt att det finns något som ska jämna ut era förutsättningar i form av bistånd med hjälp från lagkunnig eller dylikt.

 

GLGL.

 

Vore intressant få korta cliffs vad det handlar om också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att läsa mig till på internet vilka ev. kostnader som gäller vid en civilrättlig process. Eftersom det ev. tvistemålet (avtalsbrott) rör en summa under ett halvt basbelopp så verkar det ju som att det faller under kategorin småmål och således inte bör kosta några fantasisummor ens vid ev. förlust.

 

Motparten i detta ev. fall är ett stort företag med säte och huvudkontor i Stockholm som rimligtvis har ett stall med bolagsjurister. Således bör jag väl inte vid förlust behöva stå för en timmes rättshjälp samt rese och uppehållskostnader?

 

Skulle vara mycket uppskattat om någon kunde bekräfta detta och t.o.m. specificera vad dom rent administrativa kostnaderna är. D.v.s. vad det kostar att lämna in en stämning etc.

 

/#LOUDmouth#

 

Hej!

 

Kolla om inte din hemförsäkring täcker detta. Rättshjälp brukar ingå.

 

MVH

 

Murat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skål?

 

Inte för att härma folk men iom att man sitter med en i handen: Skål!!

 

Tro mig, var helt nykter när jag skrev inlägget. Hade jag varit packad hade jag knappt kunnat göra mig förstådd :oops:

 

Reagerade bara instinktivt på intrnettuffingar/komiker i största allmänhet. Och för den som ev. kände sig träffad av min målande beskrivning så nej, karaktären har ingen verklig förebild. Endast ett fantasifoster framkallat av för mycket ledig tid och tangentbordsdiarre.

 

Det som du tänker på är ett förenklat förfarande där man istället för 3 domare bara har en. Det är främst för att fel som principiellt åtgärdas inte görs pga de stora relativa kostnaderna.

 

Kika in här http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

 

Har inte läst någon processrätt men någonstans i bakhuvudet kommer 500 sek upp som kostnad (Som någon form av avgift för att lämna in stämningsansökan, bör dock vara möjlig få bidrag till/få betald/gå på försäkring). Är det ett förenklat mål kanske något annat gäller, både ang åberopande att motparten ska stå för kostnader osv.

 

Vet inte heller om förfaranden skiljer sig när det handlar om konsument - näringsidkarförhållande. Möjligt att det finns något som ska jämna ut era förutsättningar i form av bistånd med hjälp från lagkunnig eller dylikt.

 

GLGL.

 

Vore intressant få korta cliffs vad det handlar om också :)

 

Jo, jag har kollat rätt mycket på nätet inkl. wikipedia och lawline och har fått rätt bra koll. Dessutom har jag fått bra svar via pm etc. Som jag förstått det är det 450 kr i ansökningsavgift för att lämna in själva stämningen och sen handlar det i sammanhanget i princip om småsummor. Dock är jag fortfarande lite osäker på huruvida jag vid en ev. förlust måste betala rättegångskostnaderna och ungefär hur stora dessa kan bli.

 

I.o.f.s. har jag fått stejk på ev. kostnader vid förlust så det är egentligen sekundärt. Samtidigt känns det inte schysst mot stejkaren om det blir för stora kostnader. Ett alt. som jag lekt med är en grupptalan då man kan få hjälp med jurister av KoV men bara om dom anser att tvisten rör något som har ett allmänintresse etc. Med tanke på KoV's uttalanden i liknande frågor som mitt fall gäller så borde nog mitt (eller våra) anses ha stort allmänintresse men det är ändå en massa om & men och dessutom tar sånt en jävla tid. Jag skulle nog hur som helst inte ha några problem att skaka ihop tillräckligt mycket folk för en grupptalan.

 

Inte för att jag är jättehemlig men ändå vill jag inte outa mig för mycket så jag vill inte berätta för mycket men det gäller ett bundet abonnemangsavtal där villkoren försämrats kraftigt till min nackdel. Med tanke på omständigheterna och avtalets utformning anser jag det vara värt ett försök att ställa skojarna mot väggen.

 

Däremot kan det tänkas att jag kommer uppdatera tråden om/när det händer något.

 

Du kan även ringa till ditt försäkringsbolag. Det mesta kan du säkert finna på nätet, men du kanske har någon försäkring som kan täcka upp några kostnader och eventuellt få gratis rådgivning.

 

Hej!

 

Kolla om inte din hemförsäkring täcker detta. Rättshjälp brukar ingå.

 

MVH

 

Murat

 

Har redan kollat det och det är inte aktuellt i mitt fall.

 

Tack för svaren alla, både i tråden och "vid sidan om".

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...