Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad har hänt med professorn (Howard Lederer) egentligen? Förra året gjorde han en grymt bra prestation och hamnade ITM ett antal gånger (var det 12?) och vid finalbordet ett antal gånger också (var det 6?). Detta året har han hamnat ITM 1 gång, och det är också det enda tecken jag sett på att han ens deltagit i WSoP.

Någon som vet hur det ligger till? Har han deltagit i många turneringar, och varför har hans resultat uteblivit? Eller är det bara ett taktiskt drag för att lura motståndarna och sedan svepa hem rubbet i main event? *hoppas*

Howard är en av mina absoluta favoritspelare och en av världens bästa. Jag trodde hans tredje armband skulle komma i år.

* Lite RP - QoS *

Postad

Spelarna du hör talas om och som presterar "bra" är bland de mest tursamma bland ett par hundra spelare som kör en massa event. Året då de skräller är alltså inte det minsta representativt för dem och det är inte det minsta konstigt om de aldrig i hela sitt liv har en lika bra period igen.

Poker är helt enkelt inte som fotboll eller tennis där de bästa spelarna konsekvent hamnar på topplaceringarna.

Postad

Du kan väl knappast kalla Howard Lederers föregående år för en skräll?

Klart jag inte förväntar mig att han ska vara vid finalbord titt som tätt, men har inte ens sett hans namn bland kvarvarande spelare efter första dagen vilket jag tycker är märkligt. En världsklasspelare (som jag anser Lederer vara) borde väl åtminstone vara med i en event mer än en dag? Jag anar att han helt enkelt inte har spelat många events, men frågan är varför.

Postad
Du kan väl knappast kalla Howard Lederers föregående år för en skräll?

Kommer inte ihåg hur hans förra år såg ut, men jag är tämeligen säker på att det var rätt långt över hans förväntan. Att vinna en turnering är att ha tur, oavsett hur duktig man är. I turneringar så kommer en rätt stor del av ens förväntan från skrälliga resultat.

Postad
Jämför bara med hur det går för en av de mest favorittippade spelarna, Daniel Negreanu.. går väl sisådär för honom tycker jag. :?

Han ligger på -$122'335 efter event 34 och bara en ITM-plats på sina 30 starter.

Negreanu i WSOP

Precis, även om Howard casha bra '04 så gick det bättre för Danny, då han vann WSOP-Score-nåt.

Det är därför det heter TURneringar...

OT: Jag har läst lite på fullcontactpoker och sett någon interjuv på cardplayer verkar som danny börjat slaska på mer i turneringar den senaste tiden, kanske har han för mycket pengar? Han har ju lirat 3st 500 000 $ h2h matcher mot Barry G utan vinst.

Postad
Han har ju lirat 3st 500 000 $ h2h matcher mot Barry G utan vinst.

Från Negraunus forum:

Date Game Stakes Buyin Opponent Result

May 13 Limit Hold'em 2000-4000 200,000 David Oppenheim 0-1

May 16 Limit Hold'em 4000-8000 500,000 Mimi Tran 1-1

May 23 Limit Hold'em 2000-4000 200,000 Joe Cassidy 1-2

June 4 7 Card Stud 4000-8000 500,000 Barry Greenstein 1-3

June 15 7 Card Stud 4000-8000 500,000 Barry Greenstein 1-4

June 16 P Omaha 1000-2000 500,000 Barry Greenstein 2-4

Currently in Progress Stud 8 vs BG + $334,000 after 8 hours

Totals -$400,000

Postad
Han har ju lirat 3st 500 000 $ h2h matcher mot Barry G utan vinst.

Från Negraunus forum:

Date Game Stakes Buyin Opponent Result

May 13 Limit Hold'em 2000-4000 200,000 David Oppenheim 0-1

May 16 Limit Hold'em 4000-8000 500,000 Mimi Tran 1-1

May 23 Limit Hold'em 2000-4000 200,000 Joe Cassidy 1-2

June 4 7 Card Stud 4000-8000 500,000 Barry Greenstein 1-3

June 15 7 Card Stud 4000-8000 500,000 Barry Greenstein 1-4

June 16 P Omaha 1000-2000 500,000 Barry Greenstein 2-4

Currently in Progress Stud 8 vs BG + $334,000 after 8 hours

Totals -$400,000

Aha, hörde att han åkte sista, men det blir väl fler.

Postad
varför har hans resultat uteblivit?

* Lite RP - QoS *

För att det är massor av spelare (varav många är mycket bra) med i alla stora turneringar och ingen i hela världen kan komma till finalbordet i en sån turnering utan en rejäl portion tur.

Postad
Att vinna en turnering är att ha tur, oavsett hur duktig man är. I turneringar så kommer en rätt stor del av ens förväntan från skrälliga resultat.

Att det krävs tur förstår jag också, men skräll har väl ingenting med tur att göra? Det trodde jag hade att göra med vem som var favorit att vinna eller vem/vilka som är mest troliga att hamna ITM. Jag förutsätter att Howard på det viset var något av en "favorit" då det är mer troligt att han placerar sig ITM än medelspelaren.

För att det är massor av spelare (varav många är mycket bra) med i alla stora turneringar och ingen i hela världen kan komma till finalbordet i en sån turnering utan en rejäl portion tur.

Förvisso, men jag har egentligen inte fått svar på det jag ville veta. Jag var ute efter att veta om han har spelat bra eller dåligt, om ens alls och lite av hans resultat i övrigt.

Postad

Mjo, men att man är "favorit" i en pokerturnering är inte samma sak som att Brasilien är favoriter i Fotbolls-VM. I fotbolls-VM kanske det oddsen för att det bästa laget ska vinna är 8-1, i stora pokerturneringar vanligtvis några hundra mot ett. Variansen är hög och det händer att mycket bra turneringsspelare går länge utan att ens casha i nån turnering.

Ordet "skräll" känns rätt malplacerat, men "tur" är det definitivt att vinna en WSOP-turnering även om man är Ivey, Brunson, Chan, Harrington eller, för den delen, Lederer. (Därmed inte sagt att det inte krävs skicklighet också.)

Tyvärr har jag ingen koll på hur Lederer spelat på sistone. Ville bara poängtera att det inte är nåt att förvåna sig över att han inte gjort några spektakulära placeringar på länge och att det absolut inte behöver betyda att han blivit sämre eller så.

Postad

Men om man betraktar det som skräll att en av världens bästa pokerspelare kommer till finalbordet måste ju varenda jävel som vinner vara skräll. Tycker ordet har placerats i helt fel sammanhang.

Men som sagt, jag håller tummarna för Howard vid main event, får hoppas att han kan skrälla rejält där ;)

Postad

Howard Lederers mest framskjutna placering i år.

2005 World Series of Poker Tournament Circuit-Harrah's New Orleans

ESPN The WSOP Circuit Championship FinalDay

Datum 5/28/05 <- MM/DD/YY

Placering 12

Vinst $29,525

Postad
Men om man betraktar det som skräll att en av världens bästa pokerspelare kommer till finalbordet måste ju varenda jävel som vinner vara skräll. Tycker ordet har placerats i helt fel sammanhang.

Men som sagt, jag håller tummarna för Howard vid main event, får hoppas att han kan skrälla rejält där ;)

Ja, vem som än vinner en större turnering så var det jävligt osannolikt att det blev just han/henne. Alltså är det alltid en skräll när någon vinner WSOP ME.

Postad

Han verkar ligga ok till i $1k Holdem NL rebuy just nu?

Top3 för ett tag sen:

Player Amount Table Seat

Maciek Michael Gratz $87,000 0 0

Rob Hollink $84,000 0 0

Howard Lederer $75,000 0 0

Postad

Date / Time: 2005-07-05 17:23:00

Player Amount Table Seat

Rob Hollinck $280,000 0 0

Robert Aran $240,000 0 0

Barry Greenstein $230,000 0 0

Howard Lederer $190,000 0 0

Alex Balandin $166,000 0 0

Patrick Bruel $150,000 0 0

Gary Do $128,000 0 0

Young Cho $70,000 0 0

Freddy Deeb $65,000 0 0

Joe Toth $56,000 0 0

David Ulliott $45,000 0 0

Postad

Date / Time: 2005-07-05 19:07:00

Player Amount Table Seat

Alex Balandin $388,000 0 0

Barry Greenstein $324,000 0 0

Robert Aran $260,000 0 0

Rob Hollink $230,000 0 0

Joseph Hachem $190,000 0 0

Joe Heneghan $175,000 0 0

Les Amoils $125,000 0 0

Gary Do $125,000 0 0

John Kim $120,000 0 0

Paul Deng $110,000 0 0

Patrick Bruel $103,000 0 0

David Ulliott $100,000 0 0

Odett Fremilloy $70,000 0 0

Peter Eichhardt $70,000 0 0

Freddy Deeb $65,000 0 0

Howard Lederer $59,000 0 0

John Gordon $50,000 0 0

Heja Peter Eichhardt & Lederer!

Postad

Lederer hade otur mot Balandin, all in med KK vs AK som han förlorade. 10 minuter senare blev det all in mot Balandin igen men då han tur med K8 vs TT och är nu uppe i 130k

Postad
Spelarna du hör talas om och som presterar "bra" är bland de mest tursamma bland ett par hundra spelare som kör en massa event.

Jag irriterar mig lite på det där snacket, det finns en massa amatörer som tror att alla proffs är ungefär lika bra, så är det naturligtvis inte och det tror jag i och för sig att du vet. Naturligtvis krävs det en massa tur för att vinna och nog är det så att vissa av de kända spelarna har haft en massa flax och kanske inte borde vara så kända. Det är ändå så att det är en enorm skicklighetsskillnad mellan proffsen och de bästa har betydligt bättre chanser.

Jag såg precis en videointervju på cardplayer där Tony G (som är ett hyfsat känt proffs), berättar hur utspelad han blev när Phil Ivey kom till bordet. Jag tvivlar inte på det, har själv spelat en hel del mot Phil Ivey på fulltiltpoker och jag upplever att han står i en klass för sig. Vill man spela och snacka med Howard Lederer kan jag rekommendera sajten, han spelar där hyfsat ofta, dock bara låg limit varför jag inte har orkat bry mig.

Postad
Jag irriterar mig lite på det där snacket, det finns en massa amatörer som tror att alla proffs är ungefär lika bra, så är det naturligtvis inte och det tror jag i och för sig att du vet.

Ja, för att inte tala om "proffs" kända från tv som i själva verket är förlorare i sina vanliga spel.

Det är ändå så att det är en enorm skicklighetsskillnad mellan proffsen och de bästa har betydligt bättre chanser.

Jag tror dock snarare att de skickligaste spelarnas skicklighet massivt överskattas i pokerpublikens ögon än tvärtom. Fast det är ju möjligt att det beror på att större delen av pokerpubliken inte har någon som helst koll.

Jag håller alltså helt med dig om att det varierar en hel del i skicklighet även mellan bra spelare. Jag tycker också att ramarna för vad en bra spelare kan prestera oftast sätts aningens absurt. Vad jag märkt innan så skiljer vi oss nog en aning i vår uppfattning om det senare, men det är ju inte särskilt konstigt med tanke på den med nödvändighet stora osäkerhet som råder kring poker.

Postad

Jag tycker också att ramarna för vad en bra spelare kan prestera oftast sätts aningens absurt. Vad jag märkt innan så skiljer vi oss nog en aning i vår uppfattning om det senare, men det är ju inte särskilt konstigt med tanke på den med nödvändighet stora osäkerhet som råder kring poker.

Visst råder det osäkerhet men jag tror att min uppfattning är lite mer etablerad än din. Kolla t.ex på Jesse May's Poker Show för att kolla Ken Lennards och Donnacha O'Deas åsikt kring de bästas chanser (Ken tror att Phil Ivey har chansen en på 500 att vinna).

Howard Lederer åkte förresten ut på 17e plats, hamnade all in med A6 mot AK

Postad
Visst råder det osäkerhet men jag tror att min uppfattning är lite mer etablerad än din. Kolla t.ex på Jesse May's Poker Show för att kolla Ken Lennards och Donnacha O'Deas åsikt kring de bästas chanser (Ken tror att Phil Ivey har chansen en på 500 att vinna).

Visst, jag har en minoritetsåsikt som är baserat på åsikterna från spelare som är väldigt duktiga och mattenördar (där har du verkligen en minoritet). Jag rankar nämligen deras åsikter rätt mycket högre än exempelvis Jesse Mays eller O'Deas. Det är nämligen i stor utsträckning en statistisk fråga och där har ofta även experter en hyffsat felaktig uppfattning pga rent mänskliga tendenser (våra instinkter är normalt jäkligt fel när det gäller statistik).