Gå till innehåll

Stora Modetråden


PhD.Psycho

Recommended Posts

Jag vet inte om det tidigare funnits någon tråd om kläder och mode, eller om det finns något intresse överhuvudtaget. Jag tänkte dock att det kunde vara kul att diskutera, tipsa om och resonera kring kläder och mode. Kanske kan börja med att uppmana till tips kring vad folk tänker klä sig i till högtiderna som kommer upp här näst, jul och nyår.

 

Jag kör detta till nyår, lagom balans upklätt/casual imo:

 

Tiger: Nedvin kostym grå + Gråprickig näsduk + vit skjorta Groomsman.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg när man var runt 18, vi skulle klä upp oss fint till middagen med vännerna så alla var rejält uppdressade, förutom en kille.. En av polarna kommer ursprungligen från någon obskyr liten håla i småland och en av hans barndomskompisar var uppe för träffa honom i samband med nyår så han fick naturligtvis följa med på kalaset, in stövlar han iklädd halvtrasiga jeans och en sliten absolut-svensk t-shirt på sig. Schyssta kontraster :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste köpa nya boots!

Tips uppskattas!

 

Vad gäller boots gillar jag dessa gamla klassiker:

 

http://www.dmusastore.com/p-1783-1460.aspx

 

Dem har jag fått många komplimanger för.

 

Gillar man inte dem kan jag rekommendera dessa:

 

http://www.redwingheritage.eu/boots#

 

eller dessa:

 

http://shop.tigerofsweden.com/se/item/U43693003/?partner=5322&t_type=src&t_type=cat

 

Det beror ju helt och hållet på vilka du ska umgås med. Det där hade varit överdressat i de flesta av mina sammanhang, men inte i några.

 

Jag hatar att vara över- och underdressad men känns som man alltid lyckas med det.

 

Överdressat är ju i 9 fall av 10 värre än under.

Och det viktigaste är ju skorna och hållningen!

 

Din outfit låter fresh, och ganska lagom dressad för lite mer uppklädd nyår, men allt faller ju om du klampar in med böjd rygg eller slitna gamla "fin"-skor från helvetet..

 

Ja det är svårt det där med att lägga sig på rätt nivå, speciellt när det inte finns någon speciell dresscode utan man får gå på känsla.

 

Min åsikt är dock att om man tycker om att klä upp sig och trivs i sina kläder spelar det mindre roll vad andra har, det är som sagt viktigt hur man "ser ut" i övrigt då man inte kan köpa sig ett utseende, utstrålning eller dylikt utan måste bidra med det själv, genom att vara rak i ryggen och så vidare.

 

92311LateBloomer_2546web.jpg

 

funkar byxorna eller tycker ni det blir för mycket?

 

Haha, han sticker ju ut i alla fall, om det är snyggt är en annan sak...

 

Kommer ihåg när man var runt 18, vi skulle klä upp oss fint till middagen med vännerna så alla var rejält uppdressade, förutom en kille.. En av polarna kommer ursprungligen från någon obskyr liten håla i småland och en av hans barndomskompisar var uppe för träffa honom i samband med nyår så han fick naturligtvis följa med på kalaset, in stövlar han iklädd halvtrasiga jeans och en sliten absolut-svensk t-shirt på sig. Schyssta kontraster :-)

 

Jobbigt läge, pinsamt både för de andra och för han som kom i sunk-kläderna. Det värsta är att han nog inte ens insåg detta...

 

Dresscode är lite som med spelteori. Vet man vad som är korrekt är det lättare att göra bra avsteg från det.

 

Mycket sant, jag kan ibland imponeras av hur en mycket snyggt klädd person lyckas smita in något udda, och få det att funka, som en följd av att de vet hur gränserna kan tänjas.

 

 

Kul att den här tråden fått lite styrfart. Fortsätt diskutera, ge anektoder kring fails vad gäller kläder/klädkod. Vad är INTE ok att klä sig i typ "strumpor i sandaler". Vad tycker ni är snyggt, vilka märken gillar ni, och så vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller tvärtom.

 

Ganska std miss, lite som anabolaklassikern att man ska ha stora muskler för att bära tight tröja.

 

Sen kanske jag inte var så tydlig.

"Värre" var fel ordval, "lättare blir fel" är mer rätt.

På en nobelmiddag eller event där det gäller minst mörk kostym eller liknande går det givetvis inte vara överdressad och man skulle se ut som en idiot (om man lyckades komma in) i jeans och T.

Men på ett random event där std än nånstans mellan städad vardagsklädsel - finbyxa och skjorta skrattar man mer åt han som kommer i smoking än han som har slitna jeans, helt enkelt för att överdressat snabbare hamnar längre från alla andras comfortzone.

 

 

Jag måste köpa nya boots!

Tips uppskattas!

 

Bra alternativ från PHD, ta en titt på "Mentor" och "Frye" också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska std miss, lite som anabolaklassikern att man ska ha stora muskler för att bära tight tröja.

 

Sen kanske jag inte var så tydlig.

"Värre" var fel ordval, "lättare blir fel" är mer rätt.

På en nobelmiddag eller event där det gäller minst mörk kostym eller liknande går det givetvis inte vara överdressad och man skulle se ut som en idiot (om man lyckades komma in) i jeans och T.

Men på ett random event där std än nånstans mellan städad vardagsklädsel - finbyxa och skjorta skrattar man mer åt han som kommer i smoking än han som har slitna jeans, helt enkelt för att överdressat snabbare hamnar längre från alla andras comfortzone.

 

Beror ju även på hur mycket avsteg upp eller ner man gör från den givna dressen. Vilket också gör det lite svårt att mäta, men pratar man gradskillnader så är ju hellre lite för överklädd än lite för underklädd.

 

I ditt exempel så är det ju givet att smoking avviker mer uppåt än slitna jeans avviker nedåt.

 

I ett event där det exempelvis gäller jeans-finskjorta skulle jag hellre komma i kostym än med jeans-t-shirt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch hur svårt kan det vara att fixa överklädd/underklädd gränsen? Det är väl bara fråga den som sköter kalaset vad det är för typ av folk.

 

Och om något så är underklädd värre än överklädd. Överklädd går att fixa på plats ganska enkelt för smälta in. Okej kanske jobbigt om du hamnar på en fest med 8 feta volvoraggare som sitter i mjukisbuyxor och hoodies. Men själv har jag aldrig hamnat där, planerar inte heller.

 

Hade jag varit osäker hade jag tagit på mig en mörkgrå kostym, ljusblå skjorta, mörkblå slipover, orange slips och någon näsduk som passar till. Hälften går ju för fan att ta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju även på hur mycket avsteg upp eller ner man gör från den givna dressen. Vilket också gör det lite svårt att mäta, men pratar man gradskillnader så är ju hellre lite för överklädd än lite för underklädd.

 

I ditt exempel så är det ju givet att smoking avviker mer uppåt än slitna jeans avviker nedåt.

 

I ett event där det exempelvis gäller jeans-finskjorta skulle jag hellre komma i kostym än med jeans-t-shirt.

 

 

Sant,

Jag kanske var otydlig igen för jag håller i stort sett med om detta, (förutom avslutningen, för kostym när det gäller jeans+skjorta är ju ett sinnessjukt långt avvik, medan tishan ofta är ok bara den är enfärgad) menmen..

Det är ju självklart bara en tyckesfråga, jag utgår bara från vad jag själv känner.

 

två tjejer bråkade om detta när jag jobbade på moderådet för 5år sen,

så det frågades ju givetvis runt bland halva sthlm för att nån skulle ha "rätt".

klar vinnare var faktiskt ner, MEN det viktiga i att det vann var att gemene man är bekvämare i att vara strax under än strax över, och blir därför snyggare..

kommer 2 slokryggade tvillingar, den ena lika mkt över som den andra under så är ju båda ute på en jävla turné, men han som är över vinner troligen för att hans kläder är snyggare..

 

Sen har ju "qzectbumo" en jävla poäng i att det är lättare att dressa ner till behövlig nivå på plats än tvärtom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...