Gå till innehåll

Hur lyckas bättre i Shorthanded SnG?


Eldkvarn

Recommended Posts

Är ny när det gäller Texas Hold'em (började lira för en månad sedan) och spelar för fullt och lär mig något nytt varje dag.

 

Dom senaste dagarna har jag lirat en del på Tourment (10-mannabord), eftersom man där får spela mycket för en liten peng.

Jag har gjort följande resultat :

7,5,1,7,6,8,1,5,5,7,4,4 och 3

 

Problemet är att jag har svårt att spela när jag är nere på 3 motspelare eller färre än så.

 

Dom två gångerna som jag har blivit 4:a, så har jag varit i chip-ledning när motståndet kommit ner på 3 st motspelare.

Jag förmodar att jag blir feg och BLIR bluffad en hel del..

 

Ska man sluta spela tight och chansa/bluffa mer, när man har färre motståndare ??

 

Ska man rikta in sig på den stackarn som har minst med chip och på så sätt vara säker på pengar ??

 

Vill oxå tacka er alla för ett bra och uttömmande forum.

För en nykomling kan det däremot vara svårt med alla förkortningar.

Men man lär sig väl det snart oxå....

 

* Pillar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det just den övergången som är svår att spela i början. Från ett "normalt" 10 manna game till ett shorthanded game. Andra kort spelas och man måste ställa om sitt spel vilket är svårt att hantera i början, i alla fall hade jag det. Men finns många läsvärda artiklar om just shorthanded games och hur dessa "bör" spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte låta dem köra över dig utan tvärtom. Va den som inleder raisandet istället för tvärtom. Försvara dina blinds mer frekvent shorthanded än fullbord annars blir man överkörd..

 

Problemet i en sit'n'go är att oftast är blindarna på sådan hög nivå att det nästan blir enbart ett turspel. Någon går allin varje hand och så gäller det bara att hitta bästa möjliga tillfälle att svara/gå allin. Det är då svårt att försvara sina blinds med skit eftersom det är sån stor del av ens stack.

 

Det är bra att i detta läge fått en bra read på dem man spelar med. Vilka vågar överhuvudtaget bluffa ? Vilka lämnar lätt ifrån sig blindarna? Vilka vägrar att lämna ifrån sig blindarna. Hur uppfattar dom troligitvis dig ?

 

När det är fyra stycken kvar så är sämre spelare benägna att folda nästan precis allt utom premiumhänder eftersom de är rädda att bubbla (komma precis utanför prispengarna). Då är det ett utmärkt tillfälle att raisa potterna om ingen har raisat (och helst inte callat) innan det är din tur att agera om man är chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är fyra stycken kvar så är sämre spelare benägna att folda nästan precis allt utom premiumhänder eftersom de är rädda att bubbla (komma precis utanför prispengarna).

 

Där har du nog träffat rätt på spiken, eftersom jag är nybörjare (och en sämre spelare just nu), så är det där felet är.

 

Jag vill tacka Er båda för svaren.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är nere på fyra spelare så har SnG:n oftast kommit till ställ-in eller folda-stadiet, alltså man har mindre än 10bb kvar. Eftersom en normalstor höjning är på 3bb så innebär det att när någon synar och slår om så får man odds på bättre än 2:1 vilket innebär att man måste syna alla utom de tightaste re-raisare, därför är det bättre att ta bort deras möjligheter att semibluffa ut en och skicka in alla pengarna på en gång.

 

När man själv ställer in och när man synar all-in är väldigt olika situationer. När du själv ställer in så vill du primärt göra det med händer som antingen antagligen är bäst när de blir synade alternativt inte är dominerade (att en hand är dominerad innebär att den har 3 eller färre outs). Alltså är 76s en bättre hand att ställa in med än A2s eftersom man ofta kommer att bli synad av händer som AJo mot vilket 76s har 40% och A2s bara har 31% vinstchans.

 

Vart man drar den exakta gränsen för vilka ess som man bör ställa in beror dels på antalet motståndare, stackdjup, och vad motståndarna kan tänkas syna med. Om du är utg med 10bb som snittstack och tre pers efter dig så bör du nog begränsa dig till AJ vad gäller ess och kanske 77 vad gäller par. Om du och andra sidan sitter HUmed 5bb så är det automatiskt all-in med alla två kort över tio, alla ess och alla par, samt mot de flesta spelare även ett gäng bluffar i stil med 87s.

 

I grund och botten så handlar det om vinsten när man inte blir synad jämfört med det förväntade resultatet när man blir synad. Uppenbart är det ju att man blir synad rätt mycket oftare och framför allt med en starkare hand när man betar mot tre motståndare än mot en.

 

När du synar all-in är situationen en helt annan, då gäller det att syna med en hand som har odds för det (vad som ligger i potten när det kommer till dig är mycket viktigt). Vilket sällan gäller en hand som 87s eller A5o. Då handlar det helt enkelt om att känna sin motspelare för att klura ut vilka händer han kan tänkas sitta på, eg vad är hans minimumkrav för att ställa in på knappen?

 

Överlag så måste du bli rätt hyffsad på att lära dig hur stor andel av potten en hand är värd för att kunna ha någon framgång i de här situationerna. För det ändamålet rekommenderar jag varm Pokerstove av Andrew Prock. Den visar då hur stor andel du har av en pott när du går all-in mot en specifik eller ett urval av händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I och för sig hade du bättrat dig nu på slutet. Men om man ser till dina positioner som du presenterade först:

 

7,5,1,7,6,8,1,5,5,7,4,4 och 3

 

Så ser man att alla gånger utom den sista som du kommit ITM (fått pengar) har du placerat dig först. Du borde satsa mer på att komma bland de betalda platserna, och mindre på att vinna.

 

Nu vet ju inte jag hurpass duktig du är men vi tar ett...

 

Exempel: 4 pers kvar i turneringen, 2 före dig har tryckt in hela stacken (ungefär lika mycket var), då kanske du bör folda en relativt bra hand för att luta dig tillbaka och se någon av dem åka ut och placera dig ITM.

 

Alternativet (vilket jag personligen ser som ett sämre alternativ) är då att trycka in dina pengar också och ifall du vinner ha en bra chipledning, men även en stor risk att åka ut utan ett öre (Det är den risken du bör vara rädd för).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...