Gå till innehåll

Vad är egentligen ett bad beat?


dlinder

Recommended Posts

Vad är egentligen ett bad beat? Jag kom att fundera på det när jag spelade en turnering häromnatten. Vi var fem kvar, jag ställde in på small blind mot big blind (jag täckte honom, han hade ca 7 BB kvar) som jag gjort flera gånger förut. Den här gången hade jag AK. Han blixtsynade med AJ och klonkade knekten. Solklart bad beat. Eller?

 

Är det egenligen meningsfullt att prata om bad beats när motståndaren spelade helt korrekt? Hade inte han lika mycket otur som fick AJ mot AK, som jag hade när han klonkade?

 

Låt oss tänka att jag hade fått AJ och han AK, och AK hade stått. Då hade jag knappast gnällt över ett bad beat, trots att det hade varit precis lika mycket otur.

 

Jag har helt enkelt svårt att uppröra mej över "bad beats" där motståndaren spelade rätt. Tankar kring detta?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningsfullt att tala om bad beats över huvud taget.

 

Menar du att det inte är konstruktivt att samtala om bad beats, eller att begreppet helt saknar vettig innebörd?

 

En hand där fi har omkring 25-30% vinstchans är inte i närheten av att vara ett bad beat i min bok.

 

Mycket möjligt, men det spelar ju iofs mindre roll för resonemanget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker såhär vad gäller bad beat, då båda har gott om $ på bordet.

 

Jag sitter med AA i UTG raisar 5xBB, får syn av CO.

 

Floppen blir AT2 rainbow. Jag betar ut potten, fi går all-in. Jag synar såklart.

 

Han visar upp 78s (fel färg!), så han behöver runner-runner för stege för att ta mig. Detta borde ge mkt låga % för hans del (är för trött för att räkna på detta just nu)

 

Om han nu träffar och tar mig på runner-runner kan jag kalla det bad beat.

Alltså jag har alla odds på min sida, och spelar handen helt rätt.. men fi har världens tur och lyckas med det "omöjliga" :P

 

Men bara att bita i det sura äpplet och köra vidare. Inte mkt att göra åt det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte är konstruktivt att samtala om bad beats, eller att begreppet helt saknar vettig innebörd?

Att det är okonstruktivt, naturligtvis har det en semantisk innebörd. Men en lämplig definition bör ju rimligen vara något som inte händer många gånger per 1000 händer åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bad beat är alltid en personlig definition. För vissa finns inte bad beats, för andra är ett två par på river en bad beat. Den enda definition som jag kan tänka mig är de situationer där du känner dig förfördelad av fru fortuna. På andra sidan gillar jag dessa, speciellt i cash game då jag nu vet att torsken spelar skit och det kan jag utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...