Peakfreak Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 I skrivande stund steker solen på mina fönster i mitt lilla studentrum. Värmen är olidlig! Har någon koll på om det finns några regler som hyresvärden måste följa angående för höga temperaturer i hyresrätter? Jag vet att det finns regler om det är för kallt iaf... Jag börjar bli desperat! Jag satte nyss upp aluminumfolie över fönstren i hopp om att det skulle hjälpa... Citera
Nusseman Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Hyresgästföreningen hälsar: Fråga: Hur kallt eller varmt får det vara i en lägenhet? Enligt Boverkets regler, som gäller för nyproducerade bostäder, ska den operativa temperaturen inte ska vara lägre än 18 o C i bostadsrum och 20 o C i hygienrum. Yttemperaturen på golv ska vara lägst 16 o C i bostadsrum och 18 o C i hygienrum. Socialstyrelsen allmänna råd 1988:2 anger att gränsen för sanitär olägenhet vid enkel mätning är lufttemperatur under 18 o C och över 28 o C. Vid noggrann mätning är rekommenderat värde för operativ temperatur 20-24 o C. Under 18 o samt under uppvärmningsperioden varaktig operativ temperatur över 24 o resp. kortvarig temperatur över 26 o anses vara sanitär olägenhet. Under den varma årstiden - under icke uppvärmningsperiod – godtas något högre varaktiga operativa temperaturer 26 o resp. 28 o C. Hyresgästföreningen har ofta träffat överenskommelse med hyresvärden om godtagbara temperaturer inomhus. Dessa nivåer överensstämmer som regel med de som socialstyrelsens rekommenderar. Citera
Peakfreak Postad 1 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2005 Hyresgästföreningen hälsar: Fråga: Hur kallt eller varmt får det vara i en lägenhet? Enligt Boverkets regler, som gäller för nyproducerade bostäder, ska den operativa temperaturen inte ska vara lägre än 18 o C i bostadsrum och 20 o C i hygienrum. Yttemperaturen på golv ska vara lägst 16 o C i bostadsrum och 18 o C i hygienrum. Socialstyrelsen allmänna råd 1988:2 anger att gränsen för sanitär olägenhet vid enkel mätning är lufttemperatur under 18 o C och över 28 o C. Vid noggrann mätning är rekommenderat värde för operativ temperatur 20-24 o C. Under 18 o samt under uppvärmningsperioden varaktig operativ temperatur över 24 o resp. kortvarig temperatur över 26 o anses vara sanitär olägenhet. Under den varma årstiden - under icke uppvärmningsperiod – godtas något högre varaktiga operativa temperaturer 26 o resp. 28 o C. Hyresgästföreningen har ofta träffat överenskommelse med hyresvärden om godtagbara temperaturer inomhus. Dessa nivåer överensstämmer som regel med de som socialstyrelsens rekommenderar. Tackar tackar! Jag ska ta ett allvarligt snack med min hyresvärd med detta material som ammunition Citera
eroz Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Jag satte nyss upp aluminumfolie över fönstren i hopp om att det skulle hjälpa... JAAA, jag var trots allt inte ensam om denna briljanta idé!!! Citera
Sactodian Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Dagens I-landsproblem... Var nöjda så länge det är sommar istället Citera
TANDEMCYKELN Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 I skrivande stund steker solen på mina fönster i mitt lilla studentrum. Värmen är olidlig! Köp en fläkt. Finns på alla elektronikkedjor för någon hundring. Citera
Peakfreak Postad 1 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2005 Köp en fläkt. Finns på alla elektronikkedjor för någon hundring. Jag har en fläkt! Det hjälper fan inte mycket Citera
Peakfreak Postad 1 Juli , 2005 Författare Rapport Postad 1 Juli , 2005 Dagens I-landsproblem... Var nöjda så länge det är sommar istället Med risk för att låta lite bögig Sov en natt i mitt rum! Citera
Svinto Postad 1 Juli , 2005 Rapport Postad 1 Juli , 2005 Känner tyvärr igen fenomenet... Mitt studentrum är helt obeboligt på sommaren eftersom bostadsbolaget drar ner ventilationen till minimum då. Och på julloven drar de ner värmen. Lite synd om de som inte har familjer att våldgästa på loven. Citera
Recommended Posts