Gå till innehåll

Bara atheister som spelar?


Shredder

Recommended Posts

Hej

 

Fundera lite idag på om religösa människor spelar poker för pengar, människor som tycker "gud" är med dem kanske inte bryr sig om dåliga odds etc...

 

Så i all enkelhet undrar jag om nån har koll på religoner där poker eller annat kortspel om pengar är tillåtet.

 

Om nån här är religös får denne gärna skriva här eller PMa mig om hur han/hon spelar baserat på de matematiska oddsen eller om man tänker sig man ska få hjälp från ovan.

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det finns ju en i pokerkretsar känd profil (i brist på bättre ord) som är tjenis med stora delar av "pokersverige" och har synts flitigt i alla möjliga pokersammanhang som är pingstvän.

 

Denna person har dock väldigt få gemensamma karaktärsdrag med nidbilden av av en religiös person så h*n är kanske ett dåligt exempel.

 

Dessutom är det ju så att pingströrelsen trots mycket väl gömda unkna & gammaldags åsikter & bruk faktiskt har lyckats med det som Svenska kyrkan misslyckats med. D.v.s. att förmedla en bild av sig själva som moderna, progressiva med mycket ungdomsverksamhet.

 

Men utan att på något sätt vara speciellt insatt i någon specifik religion eller något samfund så är det onekligen rätt intressant i största allmänhet hur hyckleriets fanbärare anpassar sig och förhåller sig till nutiden och dess nycker och utveckling.

 

EDIT: Men som svar på TS frågeställning i rubriken. Nej det är knappast bara ateister som håller på med spel & dobbel.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån här är religös får denne gärna skriva här eller PMa mig om hur han/hon spelar baserat på de matematiska oddsen eller om man tänker sig man ska få hjälp från ovan.

 

:roll:

 

Tror en seriös pokerspelare respekterar matematik oavsett om dem är religiösa eller inte

 

Sen om vi pratar om randoms så visst, då lär kristna eller andra reiligiösa jmf ateister på ett average va något sämre eftersom vi lär hittar några som tror de har gud med sig oavsett vad dem gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einstein var ju religiös, men han lär ju också ha sagt "Gud spelar inte tärning", så jag antar att om det finns nån högre makt har han delegerat utfallet åt variansen....

 

Han trodde dock inte på gud i den kristna meningen. Han ska vid ett tillfälle innan sin död ha sagt att han tror på "Spinozas gud", en gudbild som jag för övrigt är väldigt förtjust i ur ett rent estetiskt perspektiv.

 

 

Sen tycker jag inte ni ska skilja på vilka som är religiösa och troende.

 

Personligen är jag någon form av agnostisker med viktning åt kritisk epistemologiskt synsätt men samtidigt antaligen mer troende än genomsnittliga agnostikern. Eller mer öppen, har en lite bredare uppfattning av "tro" än gemene man skulle jag gissa på.

 

Hatar dock religion som fenomen.

 

Men visst finns det många troende som spelar. Det fina med tex kristendomen i vårt samhälle är ju att man får välja lite själv vad man vill tro på. (Eller fråga hur många kristna svenskar som håller hårt på gamla testementet)

 

 

edit: Har en djup fascineration och tro till slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Eller fråga hur många kristna svenskar som håller hårt på gamla testementet)
GT har ju dock inte så stor vikt inom kristendomen så varför ska man som kristen hålla hårt på det? De brutala sakerna i GT reformerades ju bort av Jesus i NT.

 

Hur kan han tolka bort att han tar pengar från sina medmänniskor?
Hur kan man öht tjäna pengar utan att ta pengar från sina medmänniskor?

 

Det som vore förkastligt ur ett kristet perspektiv, vore om du vann pengar på poker genom fusk. Vinner du pengarna på ett ärligt sätt är det svårt att argumentera att det skulle vara mer moraliskt förkastligt än att som psykolog ta betalt för att folk ska få prata ut hos dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man öht tjäna pengar utan att ta pengar från sina medmänniskor?

 

Det som vore förkastligt ur ett kristet perspektiv, vore om du vann pengar på poker genom fusk. Vinner du pengarna på ett ärligt sätt är det svårt att argumentera att det skulle vara mer moraliskt förkastligt än att som psykolog ta betalt för att folk ska få prata ut hos dig.

 

+1. Poker är underhållning. Antar att Amish-folket och Laestadianerna håller sig långt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
$50,000 Challenge

 

Late in 2006, Sklansky offered a wager to Christian fundamentalists. Contestants would first have to pass a lie detector test affirming their absolute certainty that Jesus was resurrected from the dead and that everyone who didn't believe this would go to hell. Anyone who passed the polygraph would be eligible to wager $50,000 on an attempt to outscore Sklansky on the math SAT, taken in half the usual time. The idea was to prove, in Sklansky's words, that "Fundamentalists are at least 10 times less likely than Asians, Jews, or atheists to be scientifically brilliant."

 

The challenge was criticized on several grounds. Some Two Plus Two forum posters predicted a perfect score for Sklansky, leading to minimal upside for any challenger. (In response, Sklansky declined to substitute a more difficult test.) Others felt that the polygraph condition was restrictive and not representative of most American Christians. No one accepted the challenge for several days afterward, and Sklansky withdrew it, later saying that it was a "publicity stunt."

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...