Gå till innehåll

Vad är din Fold-rate?


QoS

Recommended Posts

Om ni använder er av expekt (vet ej hur det är på andra sidor) så är det väldigt lätt, man trycker helt enkelt på "Show Stats" knappen som finns längst ner i mitten.

 

Jag kan tyvär inte komma med någon egen statistik då jag precis har resetat den mätaren. Tror dock jag låg på 30-40% No. of Flops seen.

 

Skulle ju vara kul om ni kunda ta ett print screen på den mätaren och lägga upp, så man får se hur andra ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror precis som J4nus att det är för både både play och real money borden som staten gäller, fast det hade ju varit bättre om dom hade delat upp det hela.

 

"Tight" är när man är återhållsam och inte spelar på alla möjliga händer. Dom flesta nybörjare (som vid mina först $25 :)) vid låg stakes-bord brukar defineras som "loose", vilket innebär att callar på all möjligt.

 

Nu kör jag en "strightforward tight"-taktik enligt tabellen i min bok, beroende på position så spelar jag enbart på höga par (A-J) eller suited med möjlighet till straight (Grupp 1-3 i HPFAP). Kan säga att det funkar lagom bra just nu, problemet är att jag nog har spelt för få händer (ett par hundar i runda slängar) och det är på sikt man tar hem det hela.

 

Läste på 2+2 att man i snitt måste spela 1500 timmar innan man statistiskt börjar går runt och tjäna lite pengar. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det känns som jag ligger väldigt hög, nu spelar jag visserligen jäkligt tight, men jag ligger på strax över 90%!

 

- QoS

 

Kanske en dum fråga, men...: Vad innebär det egentligen att spela tight?

 

Det betyder att man inte spelar så många händer.

 

Själv ligger jag på 57% för tillfället pre-flop. men jag spelar mycket lösare på frerollsen än för riktiga pengar, det beror på helt enkelt från gång till gång lite, har ingen direkt taktik.

 

edit: Qos var snabb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag en "strightforward tight"-taktik enligt tabellen i min bok, beroende på position så spelar jag enbart på höga par (A-J) eller suited med möjlighet till straight (Grupp 1-3 i HPFAP).

- QoS

 

HFAP riktar sig mot spel där det förekommer mycket heads-up konfrontationer och där folk har någon koll på vad de gör. Det är bra bit ifrån den typ av spel du spelar, skulle tro att The Complete Book of Hold'em är en bättre referens för den här typen av spel. HFAP kommer antagligen göra att du missar en hel del cash, och är antagligen helt fel bok för dig just nu. Därmed inte sagt att du inte kan lära dig en hel del nyttigt av den som kan användas när du spelar under förhållanden som boken är skriven för att användas under.

 

P.S. Påpekas bör att jag inte läst boken, men vad jag hört om den är inte särskilt positivt och den är definitivt inte skriven för nybörjare som försöker slå galna låg-limit-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort: Nu har jag inte HPFAP heller :), den jag använder är en slimmad version i min Internet Hold'em bok, men det är som sagt bara ett bra verktyg för mig som nybörjare att ha lite att titta på och resonera kring.

 

Har även beställt Lee's WLLH som ska vara (av förklarliga skäl) vara rätt dålig på high/mid-stakes, rekommendationen på 2+2 är att läsa WLLHP och TOP, och sen över gå till HPFAP (som tydligen är en pedagogiskkatastrof :)), vad tror du om det?

 

Ska slänga ett öga "The Complete Book of Hold'em", är lite pank nu, så det är ett inköp som ligger lite längre fram. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 94% preflop-foldare enligt expekt, betydligt högre dock under freerollarna.

 

I går kom en kille in till bordet och började med att varna oss för att han var extremt tight, och när han väl spelade så gjorde vi bäst i att inte syna (right :roll: ). Första handen han är med går en annan kille all-in preflop med AA (skulle det visa sig), ett drag på $26 dollar. Fem pers har redan synat, mörkarna ej inräknade, så han räknar väl med att de flesta ska lägga sig och att han har stor chans att vinna även om någon stannar kvar. Den "tighta" spelaren går som svar (han var alltså inte ens först så att han försökte bluffa) också all-in... med 85, inte suited! Gissa om floppen kommer upp 647.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar också väldigt tight när jag spelar i verkligheten eller på freerolls som är de enda ställen där det gäller riktiga pengar för mig just nu. Försöker spela efter samma principer ungefär när det gäller play money. Där är det ett måste att ha den bästa handen eftersom alla synar allt med vad som helst. No fold 'em Hold 'em heter det visst :)

 

Egen bad beat från en freeroll: Gick all in med A-J off suit vilket inte är det bästa. Men blindsen var höga och skulle gjort mig all-in på nästa hand i alla fall så jag tyckte att dessa kort var min lilla chans. En spelare gick emot. Med 3-5 off suit. Naturligtvis floppade han en öppen straightdraw (4-6)och på turnen så gick den in. Men det är ju inte alls frustrerande att förlora mot någon som går all in på så fina kort... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån där tur jämnar ut sig i längden. Nästa gång är det din tur att vinna dom där potterna...

 

Kommer ihåg en gång när jag vann en turnering. Var rätt lika mellan jag och den andra på finalbordet. Jag hade kanske 3:2 övertag i stacken. Han höjde min BB ganska lungt och eftersom jag hade 8,8 på handen tänkte jag att han kanske sitter med A,10,..A,J eller A,Q i värsta fall. Visste att mot de händerna har jag en statistisk fördel och bluffar han höjningen så foldar han min raise, så jag gjorde en ganska stor re-raise. Han svalde betet och gick all in varvid jag efter viss tvekan callar... Upp visar han A,A . Perkele också hinner jag tänka, floppen kommer 2,5,9. Turnen en J och jag är en 25:1 underdog. Men se där, rivern kommer en 8:a och man plockade hem potten. Hehe då skrattade man nöjt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få sina AA krossade av alla möjliga konstiga händer får man nog räkna med, så har man anlag för hjärnblödning eller att slå sönder datorer ska man nog fundera på yatzy. Fick bla 2 AA mosade igår i cashgame 0,5-1$ nl. Första mot en dåre med K2o, raisade hårt innan flop och han är den enda som synar. Floppen kom med K 9 5 rainbow. Betar pott igen och hoppas han har träffat kungen. Han synar, turn 2, jag går allin och han synar. River hjälper inte mig och jag loosar över 80$. Bygger sen upp stacken igen till runt 60$ och får AA igen. Betar hårt preflop, en går allin och jag blixtsynar. Han har QQ och givetvis floppar han en triss. Sen var det bara att gå och lägga sig. Man orkar inte ens bli förbannad för man vet att i längden vinner man ändå. Har en foldrate på mellan 80-85% i cashgame. Lite lägre i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina herrar:

 

Det låter som om ni alla skulle kunna dra nytta av det utmärkta statistikprogrammet pokertracker. Finns en utvärderingsversion som låter er processa 1000 händer att ladda ner på http://www.pokertracker.com . Att registrera programmet kostar sedan 40$

 

Saxade det här från siten:

 

What does Poker Tracker have to offer?

 

The ability to:

 

* Track your ring game and tournament play on multiple poker sites. Do you have an account on Paradise Poker, Poker Stars, etc.? No problem, Poker Tracker will allow you to import hand histories from each site and store them in the same database. Don't worry if your screen names are not the same either, Poker Tracker has a way to let you to combine the stats from multiple sites.

* Track your play at ALL ring game limits and tournament buy-ins (UB tourney support not yet available). There is no extra charge for higher limit games/buy-in tournaments.

* Track your starting hands and with the various hand combinations see how many times you:

1) See the flop

2) Raise

3) Win money

4) And much more!

* Track your play by position. You can see how many times you call under the gun, from the cut-off, etc. Look at the amount of money you win by position. You can also see how you play short-handed or with a full table.  

* Track your play by session/tournament.

* Track your hand results. You can see how many times you got a flush, full-house, etc. and how much money you made with each hand.

* Track your best and worst opponents. Find out whom you've won the most money from and who has won the most money from you.

* Track every player you have ever played against and keep detailed notes on each player. You can see how often they see the flop, raise pre-flop, check-raise, win at showdown and much more.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få sina AA krossade av alla möjliga konstiga händer får man nog räkna med, så har man anlag för hjärnblödning eller att slå sönder datorer ska man nog fundera på yatzy. Fick bla 2 AA mosade igår i cashgame 0,5-1$ nl. Första mot en dåre med K2o, raisade hårt innan flop och han är den enda som synar. Floppen kom med K 9 5 rainbow. Betar pott igen och hoppas han har träffat kungen. Han synar, turn 2, jag går allin och han synar. River hjälper inte mig och jag loosar över 80$. Bygger sen upp stacken igen till runt 60$ och får AA igen. Betar hårt preflop, en går allin och jag blixtsynar. Han har QQ och givetvis floppar han en triss. Sen var det bara att gå och lägga sig. Man orkar inte ens bli förbannad för man vet att i längden vinner man ändå. Har en foldrate på mellan 80-85% i cashgame. Lite lägre i turneringar.

 

Jag förväntar mig att man efter ett tag blir en smula "avtrubbad". Eftersom jag själv helt nyss hittat in i pokervärldens labyrinter så har jag inte haft så många bad beats ännu att de blivit en vardaglig grej.

 

Bloop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA ska ha spö av två slumpmässiga kort en gång av fem, det är inte alls konstigt att den förlorar då och då. Poängen med AA är inte att det är något som vinner extremt ofta, utan det fina med handen är att den _måste_ vara favorit pre-flop.

 

Angående poker tracker och resultatsanalys: Jag spelar nästan uteslutande på Ladbrokes och där kan man vad jag vet inte få hem handhistorier via e-post, utan kan bara titta på deras server. Någon som har några tips på lämpliga analysmetoder där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förväntar mig att man efter ett tag blir en smula "avtrubbad". Eftersom jag själv helt nyss hittat in i pokervärldens labyrinter så har jag inte haft så många bad beats ännu att de blivit en vardaglig grej.

 

Bloop

 

Att få AA slaget är _inte_ en bad beat, en bad beat är att få fyrtalet slaget av en färgstege. Det är den nivån man får komma med om man vill få någon att reagera annorlunda än att stöna av tristess. Över lag så är "bad beats" något av det tristaste som finns inom poker, så försök vara restriktiv med den typen av historier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få sina AA krossade av alla möjliga konstiga händer får man nog räkna med, så har man anlag för hjärnblödning eller att slå sönder datorer ska man nog fundera på yatzy. Fick bla 2 AA mosade igår i cashgame 0,5-1$ nl. Första mot en dåre med K2o, raisade hårt innan flop och han är den enda som synar. Floppen kom med K 9 5 rainbow. Betar pott igen och hoppas han har träffat kungen. Han synar, turn 2, jag går allin och han synar. River hjälper inte mig och jag loosar över 80$. Bygger sen upp stacken igen till runt 60$ och får AA igen. Betar hårt preflop, en går allin och jag blixtsynar. Han har QQ och givetvis floppar han en triss. Sen var det bara att gå och lägga sig. Man orkar inte ens bli förbannad för man vet att i längden vinner man ändå. Har en foldrate på mellan 80-85% i cashgame. Lite lägre i turneringar.

 

Är inte du lite understackad för att spela 0,5-1 (100 dollars buy-in) eller spelar du på Party?

 

Angående yatzy så kan jag ju konstatera att de där tärningarna kan uppnå en anmärkningsvärd velocitet när de inte sköter sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förväntar mig att man efter ett tag blir en smula "avtrubbad". Eftersom jag själv helt nyss hittat in i pokervärldens labyrinter så har jag inte haft så många bad beats ännu att de blivit en vardaglig grej.

 

Bloop

 

Att få AA slaget är _inte_ en bad beat, en bad beat är att få fyrtalet slaget av en färgstege. Det är den nivån man får komma med om man vill få någon att reagera annorlunda än att stöna av tristess. Över lag så är "bad beats" något av det tristaste som finns inom poker, så försök vara restriktiv med den typen av historier.

 

Det mest intressanta är nog hur man skall undvika att påverkas medans man spelar av dylika händer. Fyrtal mot en färgstege. Jojo. Undrar om man inte skulle bli fattig då... :)

 

Bloop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...