andpet Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Ladies and gentleman's... Jag sitter för tillfället och läser Pokerhandboken av Dan Glimne och har en fundering över en sak han skriver. Han utmålar följande scenario: Du sitter på A10o, och floppen kommer med 10h, 6h, och 2s. Din motspelare höjer och du placerar honom på färgdraget. Hans råd i denna situation är att endast syna, för att på turnen om ett tredje färgkort inte dyker upp, höja, respektive re-raisa en höjning. Håller ni med om detta? Anledningen till att jag ställer frågan är att jag personligen många gånger re-raisar på floppen istället och undrar om det är korrekt eller ej. Tacksam för svar! * Flytt till THe - QoS * Citera
dlinder Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Menar du att motspelaren höjer eller att han betar? Det gör ju rätt stor skillnad i handen. Citera
Portello Postad 28 Juni , 2005 Rapport Postad 28 Juni , 2005 Ladies and gentleman's... Jag sitter för tillfället och läser Pokerhandboken av Dan Glimne och har en fundering över en sak han skriver. Han utmålar följande scenario: Du sitter på A10o, och floppen kommer med 10h, 6h, och 2s. Din motspelare höjer och du placerar honom på färgdraget. Hans råd i denna situation är att endast syna, för att på turnen om ett tredje färgkort inte dyker upp, höja, respektive re-raisa en höjning. Håller ni med om detta? Anledningen till att jag ställer frågan är att jag personligen många gånger re-raisar på floppen istället och undrar om det är korrekt eller ej. Tacksam för svar! Utgår från att det är no limit scenariot gäller... Mot en spelare skulle jag höja på en gång för att veta var jag står med mitt top pair topkicker, får du re-raise all-in är du oftast slagen. Möjligt att motståndaren kan ställa in på färgdrag eller top pair, sämre kicker. Men har han någon av de händerna synar han oftast bara din raise. Slowplayar han ett floppat set genom att bara syna din raise är det bara att ge honom credit för ett nice play, set är extremt svåra att försvara sig emot. Kommer turnen blank bettar jag tillräckligt hårt för att han inte ska ha odds för att göra en korrekt syn med ett drag. Som jag ser det finns det ingen mening att inte ta över kommandot redan på floppen, så att han blir den passive, inte du. Att raisa turnen tycker jag är en sämre ide, ett par är inget man slowplayar no limit, raisar du på turnen finns även risken att du gräver din egen grav, du kan ha gjort dig för committed.. Sen spelar naturligtvis readen på din moståndare stor roll, tycker du dig själv ha anledningen att spela potten på ett annat sätt är det ju bara att göra det, t.ex. om du är up mot en fisk elelr om du är uppe mot någon vars spel du respekterar. Men det där är generella riktlinjer för mitt eget spel i sådana situationer. För övrigt hyser jag väl ingen större respekt för Dan Glimnes känsla när det gäller poker, hindar mig dock inte från att tycka han är klockren! Citera
Bjorn_ Postad 29 Juni , 2005 Rapport Postad 29 Juni , 2005 Du sitter på A10o, och floppen kommer med 10h, 6h, och 2s. Din motspelare höjer och du placerar honom på färgdraget. Hans råd i denna situation är att endast syna, för att på turnen om ett tredje färgkort inte dyker upp, höja, respektive re-raisa en höjning. Håller ni med om detta? Anledningen till att jag ställer frågan är att jag personligen många gånger re-raisar på floppen istället och undrar om det är korrekt eller ej. Anledningen till att bara syna för att sedan höja turn är att på den floppen är du bara en knapp favorit mot de flesta troliga färgdragshänder samtidigt som du troligtvis ger up reverse implied odds. Givet att du har t.ex. AsTc så: Best case har du ungefär 63-37 om han håller t.ex. Ah3h. Mera normalt är typ 54-46 mot t.ex. Kh8h eller 52-48 mot t.ex. 7h8h Worst case är du dog 45-55 mot t.ex. QhJh Är du säker på att han har färgdraget så tjänar du väldigt lite om ens något på en höjning på floppen samtidigt som det kan finnas strategiska nackdelar med att göra potten stor med "bara" TPTK. Om det däremot kommer en blank på turn så förbättras ditt läge drastiskt. Denna effekt blir för övrigt ännu tydligare om potten är multiway. Väldigt osannolikt att inte ett färgdrag är favorit på den floppen med minst tre spelare. EDIT: Menar nog egentligen att det är väldigt osannolikt att färgdrag har sämre än break-even equity (dvs 33.33%). Har den tredje handen verkligt sunkig chans så kan fortfarande den bästa färdiga handen vara favorit. (Detta är ju dock egentligen inget färgdragspelaren behöver fundera så mycket på.) /Bjorn Citera
Portello Postad 29 Juni , 2005 Rapport Postad 29 Juni , 2005 Anledningen till att bara syna för att sedan höja turn är att på den floppen är du bara en knapp favorit mot de flesta troliga färgdragshänder samtidigt som du troligtvis ger up reverse implied odds. Givet att du har t.ex. AsTc så: Best case har du ungefär 63-37 om han håller t.ex. Ah3h. Mera normalt är typ 54-46 mot t.ex. Kh8h eller 52-48 mot t.ex. 7h8h Worst case är du dog 45-55 mot t.ex. QhJh Är du säker på att han har färgdraget så tjänar du väldigt lite om ens något på en höjning på floppen samtidigt som det kan finnas strategiska nackdelar med att göra potten stor med "bara" TPTK. Om det däremot kommer en blank på turn så förbättras ditt läge drastiskt. Denna effekt blir för övrigt ännu tydligare om potten är multiway. Väldigt osannolikt att inte ett färgdrag är favorit på den floppen med minst tre spelare. EDIT: Menar nog egentligen att det är väldigt osannolikt att färgdrag har sämre än break-even equity (dvs 33.33%). Har den tredje handen verkligt sunkig chans så kan fortfarande den bästa färdiga handen vara favorit. (Detta är ju dock egentligen inget färgdragspelaren behöver fundera så mycket på.) /Bjorn Betänk även att att killen i mer än hälften av fallen INTE sitter på färgdraget. Möjligt att DanGlimne alltid fruktar det värsta så konservativ som han är, men att utgå från att motståndaren har färgdrag är fel, det skall däremot has i åtanke. Det är också precis därför jag tycker man oftast ska raisa floppen, för att få information! Citera
Recommended Posts