Gå till innehåll

Livepoker: Privata bord på Svenska spel, är det en möjlig väg för pokerklubbar?


Kraxe

Recommended Posts

I Svenska spels spelregler för poker finns följande att läsa:

 

Privata bord/turneringar

 

Svenska Spel erbjuder möjlighet för Kunder att anordna pokerspel i form av ringspel och turneringar för familj, bekanta, medlemmar i föreningar och bolag samt andra fysiska personer i form av så kallade Privata bord/turneringar.

 

Privata bord/turneringar kan beställas på Spelsajtens pokerarena. Beställningen ska vara Svenska Spel tillhanda senast en dag innan aktuell speldag.

 

Källa: http://svenskaspel.se/img/webb/Spelregler%20Poker%20101101.pdf

 

 

Nedan ger jag länkar som är viktiga eller intressanta i sammanhanget.

 

 

Lagar & förordningar:

 

Lotterilag (1994:1000)

 

Lag (1982:636) om anordnande av visst automatspel

 

Lotteriförordning (1994:1451)

 

Automatspelsförordning (2004:1062)

 

 

Råd från Lotterinspektionen:

 

Lotteriinspektionens allmänna råd för lotterier

 

 

Domar (som inte är direkt tillämpningsbara men ändå kan vara intressanta ur diskussionssynpunkt):

 

Högsta domstolen om internetuppkopplade datorer i butik är att beteckna som automatspel

 

Hovrätten om automatspel över internet på utländska servrar

 

Diskussion kring automatspel och nätverksspel:

 

LOTTERILAGEN OCH PRISPENGAR, tråd i svenska flippersällskapets forum

 

 

Jag undrar:

 

1. Om det verkligen är lagligt för Svenska spels kunder att anordna pokerspel på detta vis, i synnerhet när det gäller spel med "andra fysiska personer"?

 

2. Är det inte uppvigling till brott från Svenska spels sida att ens erbjuda detta?

 

 

Annars skulle väl vilken anordnare/kund som helst kunna ställa upp 10 datorer kring ett rektangulärt bord, avskärma platserna väl, och sedan anordna ett sådant privat lösenordsskyddat spel på Svenska spel Poker med "andra fysiska personer".

 

Vips så har vi livepoker (om än elektronisk), sanktionerad av statliga Svenska spel.

 

Ännu enklare blir det för pokerklubbar eftersom det uttryckligen står att kunder kan anordna pokerspel i form av ringspel och turneringar för medlemmar i föreningar.

 

 

Sidofråga:

 

3. Om det är lagligt att anordna spel via Svenska spel, kan anordnaren isåfall ta ut en hyresavgift för platser kring detta bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att det är en bra funktion de kommer med och att det är bra att de lägger ner pengar på att utveckla klienten. Förstår inte varför man skulle vilja ha något emot det som du verkar ha.

 

Sedan tycker jag att jämförelsen med att det blir livepoker fastän elektronisk sådan om man slår upp tio datorer brevid varandra är dålig. I slutna sällskap är det ju helt lagligt att spela poker tio personer emellan, så varför skulle detta vara olagligt?

 

Bra jobbat svs, lyssna inte på PK-ts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att det är en bra funktion de kommer med och att det är bra att de lägger ner pengar på att utveckla klienten. Förstår inte varför man skulle vilja ha något emot det som du verkar ha.

 

Sedan tycker jag att jämförelsen med att det blir livepoker fastän elektronisk sådan om man slår upp tio datorer brevid varandra är dålig. I slutna sällskap är det ju helt lagligt att spela poker tio personer emellan, så varför skulle detta vara olagligt?

 

Bra jobbat svs, lyssna inte på PK-ts

 

Jag har ingenting emot denna funktion. Funktionen är väl bra sig, men jag vill ta reda på om man kan utnyttja funktionens tillhörande regelverk till att möjliggöra lagliga livepokerbord utanför det slutna sällskapet.

 

Vad det gäller jämförelsen med livepoker så menade jag att datorerna kan stå som platserna kring ett pokerbord är placerade. Elektroniska pokerbord har du väl sett?

 

Poker om pengar är lagligt i slutna sällskap, men gränsen mellan en svartklubb och ett slutet sällskap är inte alltjämt respekterad.

 

Det är olagligt att anordna pokerspel som privatperson om övriga deltagare enbart är "andra fysiska personer" (dvs. vem som helst).

 

I mitt exempel så skulle man kunna bjuda in vem som helst till det "elektroniska pokerbordet" på Svenska spel, exempelvis i ett kafé. Det skulle inte bryta mot Svenska spels regler, men det bryter nog mot lagen.

 

Det framgår inte i regelverket med all önskvärd tydlighet att Svenska spel vill erbjuda detta till enbart slutna sällskap, även om det kallas privata bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...