GÄ till innehÄll

Recommended Posts

Postad

Hej pÄ er!

Hand frÄn gÄrdagens session. Preflopp aggressorn har visat prov pÄ galna spel tidigare under sessionen. Jag vet inte vilket besult som Àr rÀtt hÀr. BerÀtta gÀrna hur du agerar och varför.

iPoker - $0.50 PL Hi - Omaha - 6 players

Hand converted by PokerTracker 3

Hero (MP): $81.03

CO: $25.00

BTN: $120.20

SB: $48.75

BB: $50.00

UTG: $74.19

SB posts SB $0.25, BB posts BB $0.50

Pre Flop: ($0.75) Hero has 7:diamond: A:heart: T:heart: 3:diamond:

UTG calls $0.50, Hero calls $0.50, CO calls $0.50, BTN raises to $3.25, fold, fold, UTG calls $2.75, Hero calls $2.75, CO calls $2.75

Flop: ($13.75, 4 players) A:diamond: 8:spade: T:spade:

UTG checks, Hero checks, CO checks, BTN bets $10.31, UTG calls $10.31,

:?

Postad

Tveksam syn preflop, obv check pÄ flopp nÀr du har spelare bakom dig. Knappen har ju vÀldigt stor range hÀr preflop. Men nÀr han C-betar med sÄpass mycket spelare i potten sÄ kÀnns det som att han borde ha typ AQJx med kanske en spader suit. DÄ vi har top 2 minskar risken för att han har set. Ofta semibluffar han nog hÀr. Vi synar och hoppas att turn blankar, best case kÄkar vi vilket blir svÄrlÀst. Hela handen Àr lite kall dÄ du inte har nÄgot drag bakom.

PÄ turn pottar jag om det blankar, och checkar eventuell kÄk dÄ det Àr svÄrt att sÀtta oss pÄ den. Obv vik om fÀrg eller stege fylls pÄ turn.

Om preflop aggressorn Àr en maniac Àr synen pÄ flop mycket enklare.

Kul hand btw! Vann du? ;)

Postad

Detta Àr en av de dÀr hÀnder som man mÄste gÄ bakÄt för att se vad som bör göras.

Dvs, pÄ floppen, hur mycket mer kan du förvÀnta dig? Om du spelat denna handen, och trÀffar floppen pÄ detta vis dÄ bör du ocksÄ fortsÀtta.

Men, och detta Àr poÀngen, din kniviga situation beror pÄ att du bara synade preflop. SÄ, ska du spela verkligen spela sÄ du ser floppen?

Jag tycker att syn pre Àr svagt hÀr. SkÀlet Àr att du inte har tillrÀckligt nötig hand, du har en nötflush, men med dÄlig potential för stegar och stegdrag. AlltsÄ vill du INTE ha mÄnga spelare med dig till floppen.

AlltsÄ bör du antingen lÀgga dig, vilket föreslagits redan, eller sÄ bör du höja preflop. Med tanke pÄ din read hade jag hellre haft AKxx Àn ATxx som du nu har för en höjning. Du vill dominera hans range sÄ mycket som möjligt.

Du bör alltsÄ frÄga dig vad chansen Àr att fi stoppar in resten i mitten med vad som helst om du kontrahöjer preflop. Om svaret Àr att han gör det med istort sett vad som helst bör du inte kontrahöja utan lÀgga dig direkt.

MEN de flesta som spelar aggro höjer gÀrna men synar bara en kontrahöjning (om de inte har ett monster som AAxx dÄ de 4-bettar). Denna syn som mÄnga gör Àr i regel en lÀcka du kan exploatera pÄ alla "torra" floppar med en uppföljningsbet runt 65-75% av potten.

Ha kul!

Hoppas det hjÀlper.

Postad

Tack för all input!

Tveksam syn preflop, obv check pÄ flopp nÀr du har spelare bakom dig. Knappen har ju vÀldigt stor range hÀr preflop. Men nÀr han C-betar med sÄpass mycket spelare i potten sÄ kÀnns det som att han borde ha typ AQJx med kanske en spader suit. DÄ vi har top 2 minskar risken för att han har set. Ofta semibluffar han nog hÀr. Vi synar och hoppas att turn blankar, best case kÄkar vi vilket blir svÄrlÀst. Hela handen Àr lite kall dÄ du inte har nÄgot drag bakom.

PÄ turn pottar jag om det blankar, och checkar eventuell kÄk dÄ det Àr svÄrt att sÀtta oss pÄ den. Obv vik om fÀrg eller stege fylls pÄ turn.

Om preflop aggressorn Àr en maniac Àr synen pÄ flop mycket enklare.

Kul hand btw! Vann du? ;)

Intressant analys. Funderade i samma banor som texten jag fetmarkerat. DÄ kom jag fram till att utg till stor sannolikhet har nÄgon form av drag hand. SÄ bestÀmde jag mig för att betta pot för att ta hem potten nu.

Postad

Kul att du gillade analysen, Dock tycker jag att potta om dÀr med Top 2 Àr det sÀmsta du kan göra nÀr du inte har nÄgot steg el FÀrgdrag bakom.

nÀr du fÄr in pengarna pÄ floppen vinner du i bÀsta fall 1/3 skulle jag gissa hÀr.

Postad

SlÄ upp pre eller folda.

Föredrar absolut fold pre med vild knapp kvar att agera direkt till vÀnster.

Vik pre om du blir 3b pre frÄn knappen. Syna 3b oop suger, speciellt med icke-premiumhÀnder... och de kan du lika gÀrna 4betta.

Om du kommer till flopp, cbet+get it in mot vilda spelare.

Explovik mot instaraise frÄn normaltighta och NITs.

Och viktigast: Byt bord eller position pÄ bordet.

Sitta fullstackat med vilde direkt till vÀnster Àr sÀllan/aldrig EV+.

Postad

Det hÀr Àr anledningen till att jag inte spelar 6max...man mÄste ju vika ibland. :shock: Degar flop om jag Àr tiltad och om det hade vart 100bb. Som spelat kastar jag och Ängrar mitt beslut att spela masspoker.

Postad

som sÀkert nÄgon före mig har skrivit, anledningen till att man inte spelar den hÀr typen av hand frÄn en dÄlig position Àr att sÄna hÀr situationer uppstÄr. Om jag ÀndÄ hade hamnat i den hÀr situationen hade jag utgÄtt frÄn stats pÄ spelarna. Lite högre vpip och/eller cbet pÄ PFR sÄ kan man ju spela handen vidare. Jag lutar nog Ät att syna och hoppas pÄ en blank turn eller kÄk. Om det kommer en blank hade jag nog bettat ut och check-decide med kÄk.

Postad
Syna, gillar varken fold eller c/r

Jag lutar nog Ät att syna och hoppas pÄ en blank turn eller kÄk. Om det kommer en blank hade jag nog bettat ut och check-decide med kÄk.

45 okÀnda kort ÄterstÄr och brÀdan Àr ungefÀr sÄ vÄt den kan bli.

Vi har inte ens redraw pÄ högre 2p och bakdörrruter ger oss max 5% om den nu duger.

Av de 45 kort som ÄterstÄr Àr det 4 st som ger kÄk (AA,TT) och 11 som Àr blanka (222,33,444,555)

=> 15 st "ok" kort, 30 st som suger mer eller mindre.

Ni som vill syna: Kul att i princip ge upp pÄ 2 av 3 turnkort och sen flippa eller dra dött 1/3 av fallen om det Äker in nÀr man donkar?

Fold pre eller fold flopp som spelad imo.

Raise flopp endast om vi har fina/sjuka/idiotiska stats pÄ vÄra FI som indikerar att topp 2 har ok deg-equity och/eller vi har duglig fold equity. Hör inte tillvanligheterna ens pÄ PLO50.

...och som sagt, byt bord asap nÀr du har lagtarden direkt till vÀnster.

Postad
45 okÀnda kort ÄterstÄr och brÀdan Àr ungefÀr sÄ vÄt den kan bli.

Vi har inte ens redraw pÄ högre 2p och bakdörrruter ger oss max 5% om den nu duger.

Av de 45 kort som ÄterstÄr Àr det 4 st som ger kÄk (AA,TT) och 11 som Àr blanka (222,33,444,555)

=> 15 st "ok" kort, 30 st som suger mer eller mindre.

Ni som vill syna: Kul att i princip ge upp pÄ 2 av 3 turnkort och sen flippa eller dra dött 1/3 av fallen om det Äker in nÀr man donkar?

Fold pre eller fold flopp som spelad imo.

Raise flopp endast om vi har fina/sjuka/idiotiska stats pÄ vÄra FI som indikerar att topp 2 har ok deg-equity och/eller vi har duglig fold equity. Hör inte tillvanligheterna ens pÄ PLO50.

...och som sagt, byt bord asap nÀr du har lagtarden direkt till vÀnster.

mm men du rÀknar inte in de gÄnger ett farligt kort kommer turn och det checkas till river och du antingen trÀffar eller vinner pÄ showdown trots det farliga kortet. bara för att det Àr en farlig brÀde behöver inte alla ha straight flsuh draw =) men jag hÄller med fold Àr förmodligen vÀldigt ofta bÀst