Gå till innehåll

FLT - TT blir set på flop, hur spelas turn och river?


berg

Recommended Posts

Första posten på forumet, har grubblat lite över handen och tänkte att jag ville se vad ni anser vara rätt spel.

 

Spelar flera bord och vid detta tillfälle handlar det mest om att kamma in rejkade händer till bonusen som låg och väntade, har därmed ingen read alls på varken UTG+2 eller SB.

 

Är ganska säker på att jag spelar pre-flop och flop som jag borde, floppen känns väl given. Men sen är jag osäker, är relativt säker på att såväl turn som river är felspelat. Hur hade ni gjort?

 

Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) converter

 

Preflop: Hero is MP2 with Th, Ts.

2 folds, UTG+2 raises, 1 fold, Hero 3-bets, 3 folds, SB calls, 1 fold, UTG+2 caps, Hero calls, SB calls.

 

Flop: (13 SB) 4h, Tc, 7h (3 players)

SB checks, UTG+2 bets, Hero raises, SB calls, UTG+2 3-bets, Hero caps, SB calls, UTG+2 calls.

 

Turn: (12.50 BB) Jh (3 players)

SB checks, UTG+2 bets, Hero raises, SB calls, UTG+2 3-bets, Hero calls, SB calls.

 

River: (21.50 BB) Kc (3 players)

SB bets, UTG+2 raises, Hero calls, SB calls.

 

Final Pot: 27.50 BB

 

Väntar med resultatet till jag får höra några åsikter om saken. Det är ändå inte utkomsten av handen som jag anser vara av störst vikt, utan snarare hur jag bör resonera handen igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom mitt eget inlägg inser jag att preflop-spelet inte alls behöver vara rätt. Bordet, som de flesta jag försöker sätta mig vid, var väldigt löst och att se 4-5 spelare med till flop trots raise och reraise var ingen ovanlighet, men att 3-betta med TT i mittposition kanske inte är optimalt oavsett om bordet är löst, speciellt inte när bara en spelare är med i handen innan mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha lite skönt värde preflopp mot ett gäng slaskare, TT får du ju schysst värde på oavsett om folk hänger med eller foldar.

 

Det låter bra. Då känner jag mig säker på det spelet.

 

Men turn och river är fortfarande oklara för mig. Mycket på grund av vad jag under handen kan tänka mig att mina motståndare sitter på. Egentligen finns tre orosmoment:

 

1. När UTG+2 3-bettar floppen känns det nästan helt givet att han sitter på ett överpar. Cappa preflop och sedan 3-bet, något annat än överpar skulle ju kännas absurt, även på den här nivån. Det betyder alltså att om mitt antagande är rätt så sitter UTG+2 på AA-JJ. Där AA eller KK känns mest troligt.

 

2. På turn kommer ett tredje hjärter på brädan, jag väljer att höja turn även att ett möjligt färgdrag kan ha fullbordats, men mot bara två spelare känns det vekt att sakta ner på grund av tre färgkort. Att SB fortsätter att syna gör mig dock riktigt osäker, därav ingen cappning.

 

3. På River kommer en kung, detta innebär att två av de fyra händer jag satte UTG+2 på slår mig här. Jag väljer ändå att syna, potten är ju enorm, men känner att jag med stor sannolikhet är slagen av UTG+2 eller SB, eller kanske till och med båda.

 

Resonerar jag på ett bra sätt? Och om jag gör det, spelade jag rätt utifrån min egna tanke gång? Och framförallt, hade ni spelat likadant eller gjort något väldigt annorlunda? Vore roligt att höra fler personers åsikter.

 

Edit: jag lyckas inte alls sätta SB på någon annan hand än just färgdraget, men tack vare att SB fortsätter hänga kvar i potten blir jag alltmer osäker på mina chanser att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När UTG+2 3-bettar floppen känns det nästan helt givet att han sitter på ett överpar. Cappa preflop och sedan 3-bet, något annat än överpar skulle ju kännas absurt, även på den här nivån. Det betyder alltså att om mitt antagande är rätt så sitter UTG+2 på AA-JJ. Där AA eller KK känns mest troligt.

Varför skulle han inte kunna ha AhQh eller AhKh?

 

2. På turn kommer ett tredje hjärter på brädan, jag väljer att höja turn även att ett möjligt färgdrag kan ha fullbordats, men mot bara två spelare känns det vekt att sakta ner på grund av tre färgkort. Att SB fortsätter att syna gör mig dock riktigt osäker, därav ingen cappning.

Att SB bara synar bör ju snarast tyda på att han inte har färgen.

 

3. På River kommer en kung, detta innebär att två av de fyra händer jag satte UTG+2 på slår mig här. Jag väljer ändå att syna, potten är ju enorm, men känner att jag med stor sannolikhet är slagen av UTG+2 eller SB, eller kanske till och med båda.

Jodå, men nog inte så mycket att du kan folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle han inte kunna ha AhQh eller AhKh?

 

Det har du förvisso rätt i. Fast det är sällan jag ser motspelare 3-betta med färgdraget, potten är förvisso stor men jag kan inte minnas att jag sett någon på dessa bord agera så. Men det behöver ju inte innebära att just denna spelare inte gör det.

 

Att SB bara synar bör ju snarast tyda på att han inte har färgen.

 

Jag tänkte mest på floppen, vid turn har jag nästan helt gett upp att lista ut vad SB kan ha.

 

Jodå, men nog inte så mycket att du kan folda.

 

Fold finns inte för mig, inte med en så stor pott i det här läget. Syn måste väl vara bäst val här?

 

Kan väl ta och redovisa resultatet nu, är dock sugen på att få höra fler personers feedback.

 

Results in white below:

SB has Ac Qd (straight, ace high).

UTG+2 has Jc Js (three of a kind, jacks).

Hero has Th Ts (three of a kind, tens).

Outcome: SB wins 27.50 BB.

 

Att SB spelat fel råder väl inget tvivel om i alla fall? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå överparsdiskussionen så är det rätt viktigt att komma ihåg att ett kort av samma valör som ett potentiellt överpar halverar antalet sätt det går att ha det paret på.

 

Det är givet, men bra att du påpekar. Hur stor chans skulle du uppskatta att det är att jag är slagen på river? Hur stor behöver potten vara för att rättfärdiga en syn i det här läget mot standardmotståndare på denna nivå? Om man räknar med att det finns en risk att SB 3-bettar och en eventuell cappning kan följa? Jag är dålig på sånt. När jag synade river kändes det, fast mest av allt så hoppades jag, som att UTG+2 mycket möjligt sitter på AA. Read på SB var jag helt hopplöst borta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givet, men bra att du påpekar. Hur stor chans skulle du uppskatta att det är att jag är slagen på river?

Ingen aning faktiskt, men eftersom jag inte rekommenderar höjning så måste det ju vara en rejäl bit under 50%. :-)

 

Hur stor behöver potten vara för att rättfärdiga en syn i det här läget mot standardmotståndare på denna nivå?

Det går inte riktigt att tänka så eftersom informationen man har tillgänglig är sammankopplad med pottstorleken. Om potten är liten så har ju motståndarna indikerat svagare händer tidigare i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...