Kurreman Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Är det någon som har något förslag på hur orden commit, committed, commitment skulle kunna översättas? "Kommitta" känns inte som så bra svenska. Mitt egna enda ynkliga försök till förslag är "pottlåshet" (som översättning av just commitment), men tycker det låter lite krystat. Någon som har en idé? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Drunken_Penguin Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 "Att vara pottbunden" är väl redan ganska väl vedertaget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rebonius Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 "comitted" borde tas bort. Ingen ska behöva lyssna på sånt skitsnack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kurreman Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Alltså: att pottbinda sig, att vara pottbunden, och pottbindning (bättre än pottbundenhet väl). Ja, inte så tokigt. Det som är lite synd, och jag vet inte riktigt varför jag tycker det, är att pottbunden etc. är så pokerspecifikt. (Commit och commitment är helt enkelt väldigt bra ord, som inte helt klockrent översätts till svenska.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Starfitter Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 "Att ha nötodds" = commitad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
byling Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Apropå ordet mörka. Innan holdem tog över var knektöppning ett vanligt spel. Spelades med ante och öppnades i högervarv efter givaren. man var tvungen att ha par i knektar eller bättre för att öppna, om man inte MÖRKADE potten.Mörkade du potten,vilket du bara kunde göra som förste man, så fick spelaren efter dej antingen prata först,eller själv mörka. reglerna för mörkens storlek varierade men oftast var det pott. Det var bättre förr:mrgreen: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 21 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2010 Bump. En båtvagn eller ett båtvagn? exempelvis Och denna jag stör mig ännu mer på: Kex eller chex(hur nu folk stavar det.) Alltså hur ni uttalar det.. Imo är det såklart en båtvagn och kex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts