Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

xentinel:

 

1) Det är inte dubbelbeskattningen som gör det skattefritt. Det är det faktum att staterna inte får beskatta tjänster/varor/kapital från andra stater annorlunda än den inhemska skatten. Om du behövde betala 33% i vinstskatt på Svenska Spel så skulle staten ha full rätt att beskatta nätpokern också.

 

Detta för att förhindra att stater gynnar inhemska bolag på ett otillbördligt sätt.

 

2) Du kan, och med Skatteverkets järnkoll så slinker det säkert igenom. Men gör det inte.

a) Det är fel. Du ska skatta som kapital.

b) Du får skatta mer om du tar upp det som inkomst av hobby. Hobbyinkomster räknas som just inkomst, och inkomstbeskattas. Om du tjänar väldigt lite per år så blir det bara marginellt dyrare än kapitalskatt, men om du tjänar mycket så kommer marginalskatten att äta dig. (Mycket i det här fallet är en total årsinkomst på över 250000 eller så. Jobb+poker+annan hobbyverksamhet+annat som går som inkomst.)

 

Pokervinster ska skattas som kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet någon var Interpoker är registrerat?

 

På Cypern.

 

Kollade därför om Cypern tillhör EU vilket det inte gör till fullo, norra delen är ej med. Undersökte därefter var exakt kontoret låg och fick då fram Nicosia. Kollade därefter gränsen för EU och den går givetvis genom Nicosia *SUCK*.

 

Gav därefter upp och skickade istället lite frågor till skatteverket. Får väl lika diffusa svar som alla andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon var Interpoker är registrerat?

 

På Cypern.

 

Kollade därför om Cypern tillhör EU vilket det inte gör till fullo, norra delen är ej med. Undersökte därefter var exakt kontoret låg och fick då fram Nicosia. Kollade därefter gränsen för EU och den går givetvis genom Nicosia *SUCK*.

 

Gav därefter upp och skickade istället lite frågor till skatteverket. Får väl lika diffusa svar som alla andra.

 

Ja, Grekland är med i EU. Turkiet är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör ofta tvetydiga meningar om vad som gäller för Betsson/BetOnBet/PokerRoom. Det styrs (eller har styrts iaf) från ett svensk bolag i Uppsala så vitt jag förstår det. Hur fungerar beskattningen då? Ska jag skatta på de vinster jag gör om bolaget som anordnar spelen ligger i sverige? Jag hör ofta väldigt olika svar på detta :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey: Det är helt idiotsäkert att vinsterna där är skattefria. Däremot är det inte säkert att företaget lyder svensk lag, eftersom det kan tänkas vara olagligt för dem att ens släppa in svenskar på sitt nätverk. Men det är varken ditt eller mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste tiden har ju dollarn stigit kraftigt efter raset förra året. Är det någon som övervägt att dra av (intressant :) )/skatta (kanske mindre intressant ;) ) för detta? Blir ju rätt stora summor om man har stora belopp innestående på de olika pokersajterna. För mig är frågan för närvarande irrelevant eftersom jag inte rör mig på de penganivåerna, men några här på forumet kanske berörs? Eller cashar ni ut ofta till era svenska konton? Blir rätt krångligt att räkna dock med tanke på hur mycket saldot på kontona fluktuerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste tiden har ju dollarn stigit kraftigt efter raset förra året. Är det någon som övervägt att dra av (intressant :) )/skatta (kanske mindre intressant ;) ) för detta? Blir ju rätt stora summor om man har stora belopp innestående på de olika pokersajterna.

 

På vilka grunder skulle en privatperson beviljas avdrag för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte så mycket om skattejuridik, men man får väl kvitta förluster mot vinster när det gäller aktier t ex? Om man gjort aktievinster kanske dessa kan kvittas mot valutaförluster på pokerkontot? Men som sagt, jag är dålig på juridik, speciellt ekonomisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon om en bra sida där man kan fälja dollarns utveckling?

Med typ en liten fin graf och så =)

 

Vad ligger dollarn på idag förresten? Jag tror mej minnas att den låg på 6.90 i början av året...

 

http://www.x-rates.com/d/SEK/USD/data30.html

 

Klicka runt lite, så hittar du grafer och data för längre bak i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon var Interpoker är registrerat?

 

På Cypern.

 

Kollade därför om Cypern tillhör EU vilket det inte gör till fullo, norra delen är ej med. Undersökte därefter var exakt kontoret låg och fick då fram Nicosia. Kollade därefter gränsen för EU och den går givetvis genom Nicosia *SUCK*.

 

Gav därefter upp och skickade istället lite frågor till skatteverket. Får väl lika diffusa svar som alla andra.

 

 

har någon kommit fram till om Interpoker ligger inom EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Poker däremot kommer beskattas som inkomst av hobby, inkomst av tjänst eller inkomst av näring. Var du hamnar beror på hur mycket du spelar och om detta är en bi-syssla eller huvudsyssla. Dock medges full avdragsrätt för dina kostander och att spela poker är därmed en legtim yrkessysselsättning.

l

 

Tack för upplysningarna! Skönt med nån som vet vad som gäller.

 

Det här skiljer sig ju rejält från vad Ken Lennaàrd hävdar i senaste Poker Magazine, har RSV ändrat inställning nyligen?

 

Om jag tjänar 50 000 SEK på onlinepoker under ett år (och samtidigt förvärvsarbetar eller studerar, men ej på heltid) räknas det då som inkomst av tjänst eller inkomst av näring? Om det gäller 20 000? 100 000? 200 000? Vilken skattesats gäller vid inkomst av näring?

 

 

edit: whoops. den här tråden hade visst 22 sidor till. jaja, om nån vet vad som gäller kan ni ju hojta till. om reglerna är som PeterD beskrev kan jag mycket väl tänka mig att betala skatt på pokervinster, men inte om de är hlet orimliga och man t.ex. inte kan dra av för förluster och turneringsinköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker däremot kommer beskattas som inkomst av hobby, inkomst av tjänst eller inkomst av näring. Var du hamnar beror på hur mycket du spelar och om detta är en bi-syssla eller huvudsyssla. Dock medges full avdragsrätt för dina kostander och att spela poker är därmed en legtim yrkessysselsättning.

l

 

Tack för upplysningarna! Skönt med nån som vet vad som gäller.

 

Det här skiljer sig ju rejält från vad Ken Lennaàrd hävdar i senaste Poker Magazine, har RSV ändrat inställning nyligen?

 

Det är inte så ännu, det är det nuvarande förslaget till förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Bara om du har skatter att göra avdrag ifrån.

 

Nej då, med den föreslagna skatterevisionen blir det tvärt om nästan ett måste att bolagisera sitt spelande. Göra avdrag för kontor, arbetsbil, kontorsmöbler, datorer, valutaförluster...

 

Varför inte göra avdrag för mat och hyra också? Hur skulle du annars kunna spela, om du inte betalade det? Allvarligt talat, Skattemyndigheten beviljar inte hur långsökta avdrag som helst. Dator är en sak, "kontorsmöbler" och "arbetsbil" en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...