Existing-user Postad 25 Mars , 2011 Rapport Postad 25 Mars , 2011 I inställningarna, vad betyder "min edge(%)" och "bubble(%)"? I "Vs. statistics" och "overall statistics" vad är relevant att veta? Är det EV Diff som ska vara positivt för att det ska vara en push? Vilket betyder att 84o i är en marginell push i detta exemplet? Citera
Aeis Postad 27 Mars , 2011 Rapport Postad 27 Mars , 2011 Kolla på hemsidan för SNGWIZ så bör det finnas en förklaring. Annars finns ett gammalt program SNGPT som också säkert förklarar lite. Citera
Existing-user Postad 28 Mars , 2011 Författare Rapport Postad 28 Mars , 2011 Är det för mycket begärt att be om en direktlänk till var förklaringen finns på sidan? Citera
Existing-user Postad 30 Mars , 2011 Författare Rapport Postad 30 Mars , 2011 Är det för mycket begärt att be om en direktlänk till var förklaringen finns på sidan? Citera
KungXerxes Postad 30 Mars , 2011 Rapport Postad 30 Mars , 2011 http://www.chillin411.com/icmcalc.php Där hittar du en del. Citera
okocha Postad 30 Mars , 2011 Rapport Postad 30 Mars , 2011 SNGWhizm8 Klicket på denna tråden blev precis värt det Citera
Existing-user Postad 7 April , 2011 Författare Rapport Postad 7 April , 2011 Men är inte EV diff det enda väsentliga egentligen, eller? Som i exemplet jag tog så är det ev+ att pusha, fast väldigt marginellt och man kanske inte borde ifall det är lösa spelare eftersom icm inte verkar ta hänsyn till hur tight/löst folk spelar? Citera
henjon Postad 14 April , 2011 Rapport Postad 14 April , 2011 Men är inte EV diff det enda väsentliga egentligen, eller? Som i exemplet jag tog så är det ev+ att pusha, fast väldigt marginellt och man kanske inte borde ifall det är lösa spelare eftersom icm inte verkar ta hänsyn till hur tight/löst folk spelar? Nja, jag tror du blandar ihop saker lite. ICM är i grunden en modell för att beräkna det relativa värdet av de marker du har i en turnering utifrån vilken genomsnittlig andel av prispoolen du kan beräknas vinna; det som bland annat kallas för din tournament equity. En av flera tillämpningar för ICM är att den kan användas för att beräkna jämviktsranger för push respektive call för kvarvarande spelare i en hand. Om du pushar perfekt enligt denna beräkning så kan inte kvarvarande spelare vinna tournament equity av dig i snitt. Allt de kan göra är att anpassa sig till en optimal calling range för att gå +-0 mot dig. Synar de för lite så ger de dig för många gratismarker. Synar de för mycket så kommer deras range att vara för svag för att de ska tjäna mer tournament equity när de vinner än vad de tappar när de förlorar. Så långt är allt väl, men ditt problem som pushare är att även om de kvarvarande spelarna inte kan exploatera dig så kan de genom att spela dåligt och syna för mycket bidra till att ni gemensamt läcker tournament equity till de andra spelarna. Det är därför du måste anpassa dig i vissa lägen och tajta till din range för push. Det här är också en tillämpning av ICM och gör att vi kan beräkna optimala ranger för att pusha inte bara mot en jämviktsrange utan mot vilken range som helst. Medaljen har också en framsida: Mot spelare vi tror/vet synar med färre händer än jämviktsläget så kan du pusha fler händer. En av de viktigaste insikterna när det gäller ICM är förståelsen att spel som kan vara positiva i termer av vunna chips (chipEV) inte behöver vara det i termer av tournament equity. Ett av de mest välkända exemplen är att syna en allin i början av en SnG med AK. Även om vi skulle veta att vi var uppe mot ett underpar och i genomsnitt skulle gå lite plus i marker på spelet pga det som redan låg i potten så motsvarar värdet av att dubbla stacken i tournament equity långtifrån förlusten när vi förlorar flippen och åker ut. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.