Gå till innehåll

Soc och poker, vet inte hur jag ska göra.


Recommended Posts

Var en vinnande pokerspelare när jag slutade med poker för runt 5 år sedan. Flera hundratusen händer spelade, spelade 12 bord och hade runt 10bb/100 händer.

 

P.g.a av depression och annat tråkigt har jag inte gjort så mycket senaste åren, och nu hamnat hos soc. senaste tiden.

 

Var lite uttråkad så satte en in 100:- kr för en vecka sedan ungefär, har nu spelat upp det en del. Gjort en hel del misstag p.g.a att jag inte spelat på länge, men det börjar släppa nu. Ligger på 39bb/100 nu efter c:a 8k händer.

 

Känns som ett stort moraliskt dilemma, vill göra rätt för mig. Vad tycker ni, ska jag ta ut pengarna nu eller ska jag fortsätta spela och förhoppningsvis slippa soc om ett tag.

 

(Söker jobb för fullt men hittills har det inte varit någon lycka.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara rullen och se det som att du har mer tid över att söka jobb och vad det nu är du gör för att må mindre dåligt, poker gissar jag på.

 

Du tycker jag ska ta ut pengarna? Tolkar jag det rätt då? Spara rullen är inget alternativ. Antingen fortsätter jag spela och döljer det för soc, eller så tar jag ut och får mindre socbidrag nästa månad.

 

Söker jobb för fullt på min fritid, dessutom får vi gå ifrån för att söka jobb (vilket jag iofs inte gjort).

 

Poker spelar jag inte för att må mindre dåligt. Det påverkar inte min psykiska hälsa. Jag satte in för att ha lite kul en kväll och det gick bra, då valde jag att spela lite till och det har lett till situationen jag nu är i.

 

Två st som sagt sök jobb, det gör jag så det behöver ni inte säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart ett dilemma

 

Jag tillhör dem som anser att alla ska göra rätt för sig, vill man ha det sociala skyddsnätet, sjukvård, tandläkare osv. Ska man bland annat betala skatt. Även som pokerspelare. (Nä jag är inte sosse)

 

Men i ditt fall?

 

Meddelar du soc att du har en liten extra inkomst, pokerspel. Men du måste ha en liten rulle för att kunna ha det. Ryker bidraget direkt.

 

Vad händer om du i efterhand meddelar att "förra" månaden vann jag 500 Sek på lotteri, vilket poker är enl svensk lag, ryker soc då?

Minskar de kommande bidrag med motsvarande belopp?

Kan man helt enkelt meddela att jag behöver inget denna månad, men kanske nästa? Köper soc det? Tveksamt antar jag.

 

 

Jag har någonstans hört att man kan bli "återbetalningsskyldig"?

Jag tror det är enda vägen för det rena samvetet :) Meddela i efterhand, jag har tjänat pengar undertiden. Ta fängelsestraffet för att begått bedrägeri mot soc.

 

Alternativ skicka tillbaka pengarna när du vunnit tillräckligt i en ICA kasse helt anonymt.

 

Rackarns, det finns ingen bra lösning på det här, behåll pengarna bygg rulle, bli självförsörjande så fort som möjligt, det är nog det enda som är ett vettigt alternativ

GL och må pokergudarna vara med dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart ett dilemma

 

Jag tillhör dem som anser att alla ska göra rätt för sig, vill man ha det sociala skyddsnätet, sjukvård, tandläkare osv. Ska man bland annat betala skatt. Även som pokerspelare. (Nä jag är inte sosse)

 

Men i ditt fall?

 

Meddelar du soc att du har en liten extra inkomst, pokerspel. Men du måste ha en liten rulle för att kunna ha det. Ryker bidraget direkt.

 

Vad händer om du i efterhand meddelar att "förra" månaden vann jag 500 Sek på lotteri, vilket poker är enl svensk lag, ryker soc då?

Minskar de kommande bidrag med motsvarande belopp?

Kan man helt enkelt meddela att jag behöver inget denna månad, men kanske nästa? Köper soc det? Tveksamt antar jag.

 

 

Jag har någonstans hört att man kan bli "återbetalningsskyldig"?

Jag tror det är enda vägen för det rena samvetet :) Meddela i efterhand, jag har tjänat pengar undertiden. Ta fängelsestraffet för att begått bedrägeri mot soc.

 

Alternativ skicka tillbaka pengarna när du vunnit tillräckligt i en ICA kasse helt anonymt.

 

Rackarns, det finns ingen bra lösning på det här, behåll pengarna bygg rulle, bli självförsörjande så fort som möjligt, det är nog det enda som är ett vettigt alternativ

GL och må pokergudarna vara med dig

 

Vill absolut göra rätt för mig. Det är därför jag inte vet hur jag ska göra. För ett tag sen var det två månader jag var väldigt dålig, klara inte att jobba. Fixa det genom att låna lite pengar och leva väldigt snålt. De månaderna sökte jag inte bidrag, men då fick jag lite skäll av soc när jag sökte, min handläggare sa att egentligen kan jag inte få bidrag för månaden jag sökte pga att jag inte gjort ngt månaderna innan.

 

Går på 7 olika mediciner och ska göra utredning (asperger) inom psyk så mitt liv är inte så enkelt. Pokern verkar dock fungera bra.

 

Inte berättat för mina vänner att jag går på soc (skäms för det, mina vänner är högutbildade med bra jobb), så jag har ingen att diskutera det här med. Tär på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter vi att du har skickligheten att kunna leva på poker, åtminstone low limits, så bör du ju ha en adekvat rulle för det.

 

Frågan är då vad samhället tjänar på mest i längden? Att du bränner den lilla rulle du har nu och inte tar socialbidrag, eller tar socialbidrag tills du byggt en adekvat rulle, säg 1-2 månader till.

 

Det hela beror förstås på hur bra spelare du är, men besitter du skickligheten, samt de andra viktiga faktorerna som moneymanagement, stabilt spelarpsyke mm, så tycker jag samhället tjänar i längden på att du bygger rulle just nu.

 

Det andra alternativet, med tanke på att du verkar vara lågutbildad och sakna arbetslivserfarenhet, kan ju vara att du blir långtidsarbetslös och kostar samhället många månaders bidrag.

 

Hamnar du på grön kvist kan du ju alltid frivilligt återbetala det du tycker är skäligt eller donera motsvarande till välgörenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker jag ska ta ut pengarna? Tolkar jag det rätt då?
Jag menade att du skulle bygga rulle men vad jag baserar mitt tyckande på tycker jag inte du ska låta avgöra vad du gör.

 

 

Poker spelar jag inte för att må mindre dåligt. Det påverkar inte min psykiska hälsa. Jag satte in för att ha lite kul en kväll och det gick bra, då valde jag att spela lite till och det har lett till situationen jag nu är i.

Jag spelar inte heller för att ändra på mitt psykiska mående. LoL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en vinnande pokerspelare när jag slutade med poker för runt 5 år sedan. Flera hundratusen händer spelade, spelade 12 bord och hade runt 10bb/100 händer.

 

P.g.a av depression och annat tråkigt har jag inte gjort så mycket senaste åren, och nu hamnat hos soc. senaste tiden.

 

Var lite uttråkad så satte en in 100:- kr för en vecka sedan ungefär, har nu spelat upp det en del. Gjort en hel del misstag p.g.a att jag inte spelat på länge, men det börjar släppa nu. Ligger på 39bb/100 nu efter c:a 8k händer.

 

Känns som ett stort moraliskt dilemma, vill göra rätt för mig. Vad tycker ni, ska jag ta ut pengarna nu eller ska jag fortsätta spela och förhoppningsvis slippa soc om ett tag.

 

(Söker jobb för fullt men hittills har det inte varit någon lycka.)

 

 

Alltså, förstår inte detta men om du nu har asberger och lider av det så pass mycket borde du inte ens få soc utan du borde få pengarna av försäkringskassan istället? Spelar ingen roll om du jobbat eller inte innan du får alltid pengar om du är sjuk av försäkringskassan. Speciellt om du lider av psykologiska problem. Tror minimun gränsen på försäkringskassan är ut 5700kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går på 7 olika mediciner och ska göra utredning (asperger) inom psyk så mitt liv är inte så enkelt. Pokern verkar dock fungera bra.

 

Inte berättat för mina vänner att jag går på soc (skäms för det, mina vänner är högutbildade med bra jobb), så jag har ingen att diskutera det här med. Tär på mig.

 

Alltså, förstår inte detta men om du nu har asberger och lider av det så pass mycket borde du inte ens få soc utan du borde få pengarna av försäkringskassan istället? Spelar ingen roll om du jobbat eller inte innan du får alltid pengar om du är sjuk av försäkringskassan. Speciellt om du lider av psykologiska problem. Tror minimun gränsen på försäkringskassan är ut 5700kr.

 

Han är under utredning. Berätta framför allt för dina vänner kan påverka din depression än mer, utan var ärlig trots att det är jobbigt men frågan är vad som är jobbigast?

 

Har du pengar på ett pokerkonto låt dem ligga där, om du inte vill att soc skall ha dem. De dem inte vet lider dem inte av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är under utredning. Berätta framför allt för dina vänner kan påverka din depression än mer, utan var ärlig trots att det är jobbigt men frågan är vad som är jobbigast?

 

Har du pengar på ett pokerkonto låt dem ligga där, om du inte vill att soc skall ha dem. De dem inte vet lider dem inte av.

 

Under utredning fine. Men man behöver pusha på lite och så lång tid tar det inte, det tar tid innan man får pengar men inte innan man får reda på vad man har..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crappy och Supertequila har redan givit dig klockrena svar och detta kanske bara blir upprepning men spontant är det ett par saker som jag vill kommentera.

 

Du säger att du jobbar men har ekonomiskt bistånd och att du söker jobb. Du nämner även att du medicinerar och att du står inför en psykologisk utredning. Jag tolkar det som att det du "jobbar" med idag är någon slags åtgärd, förmodligen både som ett krav från soc. för att du ska få ekonomiskt bistånd och samtidigt någon form av behandling/sysselsättning. Två flugor på smällen samtidigt? ;-) Dessutom antar jag med anledning av ovanstående att du har kontakt med socialpsykiatrin och inte dom "vanliga" biståndshandläggarna på soc.

 

Under förutsättning att jag mina reads ovan är hyffsat korrekta så vill jag starkt avråda från att överhuvudtaget nämna poker för någon kontakt på soc. Nu vet jag förvisso inte hur pass duktiga/fördomsfria/personligt engagerade dina kontakter på soc. är men rent generellt så är pokerspel ju knappast något man ordinerar i ditt läge. Och det förståss med all rätta. Man kan ju självklart inte kräva av soc. att dom ska ha någon kunskap om spelet/moneymanagement etc. och att ens nämna poker i förbifarten är ett säkert sätt att få soc. att klippa din ekonomiska livlina och att ge dig ett praktiskt helvete med krav på kontoutdrag, intyg etc.

 

Dina kontakter inom socialpsykiatrin har garanterat erfarenhet av klienter med beroendeproblematik och med största sannolikhet även av spelberoende så i ärlighetens namn så är en reaktion likt beskriven ovan fullständigt naturlig. För tydlighetens skull så vill jag inte försöka antyda att du har spelproblem.

 

Däremot tycker jag absolut att du skulle kunna ta upp detta med den psykolog/psykoterapeut du (bör) ha kontakt med och dessutom i samrådan med denne fundera hårt och länge om du förnärvarande verkligen bör spela. En terapeut bör rimligen ha den psykologiska kompetensen som soc. förmodligen saknar och kanske kan råda dig hur du ska göra.

 

Rent konkret så fortsätt att spela och bygg rulle paralellt med din dagliga sysselsättnig så kanske du snart slipper att må dåligt över att ha socbidrag. Även om du slipper "leva på soc." så ska du självklart fortsätta att utnyttja dom utmärkta resurserna som socialpsykiatrin ofta erbjuder för att må bättre och förhoppningsvis få ordning på ditt liv och mående. Sysselsättning/social stimulering är ofta A & O och även om du inte nödvändigtvis behöver sysselsättas 8h/dag så ........

 

Lycka till!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crappy och Supertequila har redan givit dig klockrena svar och detta kanske bara blir upprepning men spontant är det ett par saker som jag vill kommentera.

 

Du säger att du jobbar men har ekonomiskt bistånd och att du söker jobb. Du nämner även att du medicinerar och att du står inför en psykologisk utredning. Jag tolkar det som att det du "jobbar" med idag är någon slags åtgärd, förmodligen både som ett krav från soc. för att du ska få ekonomiskt bistånd och samtidigt någon form av behandling/sysselsättning. Två flugor på smällen samtidigt? ;-) Dessutom antar jag med anledning av ovanstående att du har kontakt med socialpsykiatrin och inte dom "vanliga" biståndshandläggarna på soc.

 

Under förutsättning att jag mina reads ovan är hyffsat korrekta så vill jag starkt avråda från att överhuvudtaget nämna poker för någon kontakt på soc. Nu vet jag förvisso inte hur pass duktiga/fördomsfria/personligt engagerade dina kontakter på soc. är men rent generellt så är pokerspel ju knappast något man ordinerar i ditt läge. Och det förståss med all rätta. Man kan ju självklart inte kräva av soc. att dom ska ha någon kunskap om spelet/moneymanagement etc. och att ens nämna poker i förbifarten är ett säkert sätt att få soc. att klippa din ekonomiska livlina och att ge dig ett praktiskt helvete med krav på kontoutdrag, intyg etc.

 

Dina kontakter inom socialpsykiatrin har garanterat erfarenhet av klienter med beroendeproblematik och med största sannolikhet även av spelberoende så i ärlighetens namn så är en reaktion likt beskriven ovan fullständigt naturlig. För tydlighetens skull så vill jag inte försöka antyda att du har spelproblem.

 

Däremot tycker jag absolut att du skulle kunna ta upp detta med den psykolog/psykoterapeut du (bör) ha kontakt med och dessutom i samrådan med denne fundera hårt och länge om du förnärvarande verkligen bör spela. En terapeut bör rimligen ha den psykologiska kompetensen som soc. förmodligen saknar och kanske kan råda dig hur du ska göra.

 

Rent konkret så fortsätt att spela och bygg rulle paralellt med dagliga sysselsättnig så kanske du snart slipper att må dåligt över att ha socbidrag. Även om du slipper "leva på soc." så ska du självklart fortsätta att utnyttja dom utmärkta resurserna som socialpsykiatrin ofta erbjuder för att må bättre och förhoppningsvis få ordning på ditt liv och mående. Sysselsättning/social stimulering är ofta A & O och även om du inte nödvändigtvis behöver sysselsättas 8h/dag så ........

 

Lycka till!

 

/#LOUDmouth#

 

Tack för alla inlägg!

 

Det stämmer att jag bara "jobbar", dvs soc har sagt åt mig att vara på ett ställe 40h/vecka och det gör jag. 100 pers som "jobbar" där och det är inte för funktionshindrade. Vet inte någon som är funktionshindrad, däremot en som åkt fast för rattfylla och en som precis kommit ur fängelse ;)

 

Har en vanlig handläggare, har berättat allt för soc (utom att jag börjat spela poker såklart, dock ser dom på mitt kontoutdrag att jag satt in pengar på en pokersida) men faktiskt aldrig hört talas om socialpsykiatrin. Har en vanlig handläggare.

 

Har för tillfället bara en kontakt inom apm, min läkare. Den tyckte att jag skulle fortsätta spela. Det är enda personen jag snackat irl om det här. Någon skrev att jag skulle må bättre av att "come clean" till mina vänner, men det stämmer inte. Tyvärr.

 

Lite trött nu, hoppas ni förstår. Måste sova, men ville svara först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon bra idé att satsa på poker om man har en historik med psykisk ohälsa. Poker är isolerande, tärande på känslolivet, det tar tid från det sociala umgänget - allting saker som i längden definitivt är nedbrytande för ens psykiska mående.

 

För att må bättre tror jag du ska undvika saker som är för världsfrånvända och introspektiva. Lär dig om dig själv, lär dig leva med andra människor, hitta saker du mår bra av. Det är saker som kan leda dig på rätt väg. Poker är förmodligen inte svaret.

 

Förutsätter vi att du har skickligheten att kunna leva på poker, åtminstone low limits, så bör du ju ha en adekvat rulle för det.

 

Frågan är då vad samhället tjänar på mest i längden? Att du bränner den lilla rulle du har nu och inte tar socialbidrag, eller tar socialbidrag tills du byggt en adekvat rulle, säg 1-2 månader till.

 

Det hela beror förstås på hur bra spelare du är, men besitter du skickligheten, samt de andra viktiga faktorerna som moneymanagement, stabilt spelarpsyke mm, så tycker jag samhället tjänar i längden på att du bygger rulle just nu.

 

Det andra alternativet, med tanke på att du verkar vara lågutbildad och sakna arbetslivserfarenhet, kan ju vara att du blir långtidsarbetslös och kostar samhället många månaders bidrag.

 

Hamnar du på grön kvist kan du ju alltid frivilligt återbetala det du tycker är skäligt eller donera motsvarande till välgörenhet.

Pokerspelare tillför noll till ekonomin som helhet. Rätta mig om jag har fel. De är ett svart hål ur BNP-perspektiv. De snor åt sig av det värde andra personer skapat och skapar inget eget. Så visst, han kanske inte blir tärande som socialbidragstagare om han kan livnära sig på poker, men istället blir han tärande på andra människor. Same shit, different name. :) (det stämmer givetvis inte om man tar pengar från utländska spelare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon bra idé att satsa på poker om man har en historik med psykisk ohälsa. Poker är isolerande, tärande på känslolivet, det tar tid från det sociala umgänget - allting saker som i längden definitivt är nedbrytande för ens psykiska mående.

 

Vill svara på det här innan jag går och lägger mig.

 

Jag trivs bra ensam, att spela poker påverkar inte socialliv något. Har absolut inga problem att skippa poker en kväll om någon vill ta en öl nere på "vår" restaurang. Det tär inte på mitt känsloliv, separerar onlinepoker från min vardag. Live är lite annorlunda så det har jag vägrat vara med på när mina vänner spelat, nu de sista åren. Vet att jag reagerar dåligt på det.

 

Min tanke är inte att satsa på poker istället för jobb. Det jag funderar på är om jag ska satsa på poker på fritiden och inte rapportera det till soc. Jag "jobbar" ju som sagt. Eller vad ni vill kalla det. Jag söker och vill ha ett vanligt jobb! Min tanke är inte att bara leva på poker livet ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg!

 

Det stämmer att jag bara "jobbar", dvs soc har sagt åt mig att vara på ett ställe 40h/vecka och det gör jag. 100 pers som "jobbar" där och det är inte för funktionshindrade. Vet inte någon som är funktionshindrad, däremot en som åkt fast för rattfylla och en som precis kommit ur fängelse ;)

 

Det anser jag vara ren idioti. Om man har psykiska problem så bör ev. sysselsättning ha ett annat syfte än att bara göra skäl för sitt ekonomiska bistånd. Skulle t.o.m. vilja påstå att det kan vara direkt skadligt att bara placera någon på ett ställe för sakens skull.

 

Har en vanlig handläggare, har berättat allt för soc (utom att jag börjat spela poker såklart, dock ser dom på mitt kontoutdrag att jag satt in pengar på en pokersida) men faktiskt aldrig hört talas om socialpsykiatrin. Har en vanlig handläggare.

 

Det kan tänkas att det är olika i olika kommuner men rimligtvis så borde soc. på din ort ha någon handläggare som inte primärt jobbar med att få folk i arbete igen utan har ett psykosocialt fokus.

 

Har för tillfället bara en kontakt inom apm, min läkare. Den tyckte att jag skulle fortsätta spela. Det är enda personen jag snackat irl om det här. Någon skrev att jag skulle må bättre av att "come clean" till mina vänner, men det stämmer inte. Tyvärr.

 

Läkare = psykiater? Gällande att berätta för vänner eller ej så tror jag att du skulle bli förvånad över vilka reaktioner du skulle få. Å andra sidan så just det känner du nog bäst själv. Dessutom så är begreppet vänner ganska och det finns mycket som spelar in. Ålder/mognad etc.

 

Jag tycker absolut att du ska prata både med din läkare och din handläggare på soc. att du skulle vilja byta handläggare till någon inom socialpsykiatrin eller vad det nu heter på din ort. Ahh, nu gled jag ifrån ämnet i tråden men jag tycker att detta känns rätt viktigt.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stuvar om lite men citaten är fortfarande i originalform.

 

För att må bättre tror jag du ska undvika saker som är för världsfrånvända och introspektiva. Lär dig om dig själv, lär dig leva med andra människor, hitta saker du mår bra av. Det är saker som kan leda dig på rätt väg. Poker är förmodligen inte svaret.

 

Detta har du med största sannolikhet alldeles rätt i, vilket ts även har bekräftat

 

Jag tror inte det är någon bra idé att satsa på poker om man har en historik med psykisk ohälsa. Poker är isolerande, tärande på känslolivet, det tar tid från det sociala umgänget - allting saker som i längden definitivt är nedbrytande för ens psykiska mående.

 

Fast det går inte att vara så kategorisk när det gäller psykiskt mående. Psykisk ohälsa är ett så pass vitt begrepp med så många möjliga symptom och behandligar att det inte går att dra såna slutsatser så lättvindigt. Och speciellt inte av dig eller mig, det krävs betydligt mer kompetens än så. Att poker skulle vara isolerande, tärande på känslolivet och inverka negativt på ens umgänge kan säkert stämma för en del men det finns inga sådana generella sanningar. TS är ju faktiskt sysselsatt på dagarna även om det i mina ögon inte verkar vara på rätt sätt så att säga.

 

Pokerspelare tillför noll till ekonomin som helhet. Rätta mig om jag har fel. De är ett svart hål ur BNP-perspektiv. De snor åt sig av det värde andra personer skapat och skapar inget eget. Så visst, han kanske inte blir tärande som socialbidragstagare om han kan livnära sig på poker, men istället blir han tärande på andra människor. Same shit, different name. :) (det stämmer givetvis inte om man tar pengar från utländska spelare)

 

Måhända att en pokerspelare tillför mindre p.g.a. att h*n inte betalar inkomstskatt men du glömmer att alla konsumerar. Och som konsument bidrar du till ekonomin, punkt slut. Det är direkt felaktigt och på gränsen till oförskämt att kalla pokerspelare (och även ett par andra yrkesgrupper) ett svart hål och jämföra dess börda på samhällsekonomin med t.ex. socialbidragstagares.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelare tillför noll till ekonomin som helhet. Rätta mig om jag har fel. De är ett svart hål ur BNP-perspektiv. De snor åt sig av det värde andra personer skapat och skapar inget eget. Så visst, han kanske inte blir tärande som socialbidragstagare om han kan livnära sig på poker, men istället blir han tärande på andra människor. Same shit, different name. :) (det stämmer givetvis inte om man tar pengar från utländska spelare)

 

Du har fel.

 

En pokerspelare som plussar tillför visst värde till samhällsekonomin.

 

Du verkar se värde såsom enbart skatter, produktion av varor eller tjänster.

 

En vinnande pokerspelare, eller för den delen vilken människa som helst med pengar, kan t o m vara en yrkeskriminell, spenderar ju pengar i sitt samhälle och på så sätt främjar det ekonomiskt.

 

Man reser, äter ute, går på bio, handlar möbler, och gör massa annat som främjar samhällsekonomin och omsätter kapital i näringslivet.

 

Jag tror även att du blandar ihop det faktum att poker är ett nollsummespel (därav ditt uttryck "tärande på andra människor") jämfört med ett yrke där något förädlas eller produceras, med samhällsekonomisk vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent intuitivt så känns det som att pokern om något hämmar den ekonomiska tillväxten på längre sikt. Tror helt enkelt att det finns fler fördärvade människor med krossade pokerdrömmar som inte kommer kunna bidra med något till samhället (och som faktiskt blir en belastning (se OP)) än vad det finns pokerspelare som drar in tillräckligt med stålar in i landet för att kompensera för detta.

 

EDIT: Also, lol på tequilans "Du har fel."

 

EDIT#2: Roflcopter, en yrkeskriminell som befrämjar samhället, den var bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är du bara en amatör som har haft viss framgång. Trots den win rate du har haft hittills i den här omgången, och dina tidigare vinster, så kan du varken kalla dig proffs eller semiproffs. Det finns absolut ingen anledning att tacka nej till socialbidrag i det här läget. Du ska inte ens fundera på det på minst 8-10 månader till, om du inte spelar som en komplett idiot med mer tur än Gud och får ihop en miljon på några veckor och sedan slutar spela.

 

Supertequila har fel om att pokerspelare bidrar till samhället. Man kan inte bidra till samhället genom att ta pengar som andra hade tänkt spendera och spendera dem själv. Vi gör ingen nytta, och använder oss samtidigt av saker som andra betalar skatt för.

 

Din depression kan vara en bra anledning att ge fan i att spela. Du känner säkert till fenomenet att den glädje man känner när man vinner pengar inte är lika stark som det obehag man känner när man förlorar pengar. Hur kommer du att må när du har en downswing på 3000 bb? Det kommer att hända, tidigare än du tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det anser jag vara ren idioti. Om man har psykiska problem så bör ev. sysselsättning ha ett annat syfte än att bara göra skäl för sitt ekonomiska bistånd. Skulle t.o.m. vilja påstå att det kan vara direkt skadligt att bara placera någon på ett ställe för sakens skull.

 

Det kan tänkas att det är olika i olika kommuner men rimligtvis så borde soc. på din ort ha någon handläggare som inte primärt jobbar med att få folk i arbete igen utan har ett psykosocialt fokus.

 

Läkare = psykiater? Gällande att berätta för vänner eller ej så tror jag att du skulle bli förvånad över vilka reaktioner du skulle få. Å andra sidan så just det känner du nog bäst själv. Dessutom så är begreppet vänner ganska och det finns mycket som spelar in. Ålder/mognad etc.

 

Jag tycker absolut att du ska prata både med din läkare och din handläggare på soc. att du skulle vilja byta handläggare till någon inom socialpsykiatrin eller vad det nu heter på din ort. Ahh, nu gled jag ifrån ämnet i tråden men jag tycker att detta känns rätt viktigt.

 

 

/#LOUDmouth#

 

Håller med dig om att det är dåligt, och i mitt fall har det faktiskt varit direkt skadligt. Samtidigt klara jag ett vanligt jobb innan jag krascha (eller vad man ska kalla det).

 

Det är en stor kommun jag bor i så jag är ganska säker på att de har någon med psykosocialt fokus.

 

Skrev läkare för det är ingen psykiater, det är en ung st-läkare. Har få vänner och flera bekanta. Håller mig ganska mycket för mig själv. Känner mina vänner väldigt väl, de vet om att jag går hos apm, varit inne på lpt osv, och jag vet väldigt intima saker om dom. Att gå på soc är för mig värre än lpt.

 

Har klagat ganska mycket på myndigheterna redan och har en trevlig handläggare på soc (kanske inte så kompetent), vill inte gnälla på den.

 

Dumt att vi kom in på min psykiska hälsa den har inte något med frågeställningen att göra.

 

wahlen1: När jag hade lite pengar så vägrade jag sjukskrivning flera gånger, levde på pengarna jag hade istället. Jag har moraliska problem med den typen av välfärdssamhälle vi har. Andra som lever enligt reglerna får leva som dom vill, men jag fungerar inte så.

 

Min ev. asperger påverkar inte så mycket egentligen. Det är andra saker som påverkar mer just nu.

 

Känns som vi håller på att glida ifrån ämnet. De sista inläggen har varit om poker i allmänhet eller annat som inte hör till ämnet (inklusive det här inlägget)..

 

OT: Hur fetmarkerar jag min text eller citerar flera inlägg?

 

ONT: "mr-flow Ett ganska stort problem är att det har blivit svårare att vara vinnande de senaste 5 åren. Men kör på, håller med ST. Om du däremot skulle skotta/visa sig att du inte är vinnare är svaret ganska givet, SLUTA."

 

Jag har läst en del om poker innan jag börja spela igen och vet att det är mycket tuffare nu, men 39bb/100 på c:a 8k händer och min bakgrund som vinnande spelare tyder väl på att jag fortfarande kan spela? Vet mycket väl att varians spelar in, men jag har varit rostig och ändå vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...